Kas verwarmen winter

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor derfske op 29 aug 2019 17:07

petroleum kas vorstvrij hou dinges?
Afbeelding

vrienden van ons hebben agaves.. die zetten ze tegen het huis aan met folie daar oven heen.. warmte die door de muur trekt houden de agaves al 10+ jaar goed zeggen ze.
dit zelfde idee met een verwarm slang met thermostaat is zeker ook een goedkope optie

mijn jubaea -6 met thermostaat 2m3 is elk jaar tussen de 1,20 a 1.5 euro aan stroom
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor Eduard op 29 aug 2019 17:38

Absoluut niet Derfske eerste jaar O.k. daarna begon het gesodemieter met het roet kwalmen, meteen weer eruit gekieperd :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor turtleboy op 30 aug 2019 11:00

Dat ding heb ik ook gebruikt gaat even goed en dan begint de ellende walm en stank gebruik nu een instelbaar elektrische kachel met een externe thermostaat.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor draco op 30 aug 2019 13:37

turtleboy schreef:Dat ding heb ik ook gebruikt gaat even goed en dan begint de ellende walm en stank gebruik nu een instelbaar elektrische kachel met een externe thermostaat.

Nou nou, mijn grootmoeder liet het braadvlees op een petroleumstel sudderen. De combinatie van geuren zit diep in mijn geheugen gegrift. :lol:

Hier staat overigens nog een oude Zibro kachel met een vat olie paraat ingeval een cruciale stroomuitval. Gelukkig heb ik die nog niet nodig gehad.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor derfske op 30 aug 2019 15:24

ik heb alleen ervaring met een laser zibro kachel. deze ruik je totaal niet.. alleen bij het opstarten heeeeel even :roll:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor draco op 30 aug 2019 16:17

derfske schreef:ik heb alleen ervaring met een laser zibro kachel. deze ruik je totaal niet.. alleen bij het opstarten heeeeel even :roll:


Een Zibro laser was mijn eerste keus totdat er (te laat) achter kwam dat die een stopcontact behoeft voor de electronische ontsteking. Ergo stroomuitval geen verwarming.... :oops:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor boesboes op 01 sep 2019 01:34

:off_topic: Wij hadden thuis altijd zo'n oude petrolium kacheltje in huis.....een " general " nog wat..
Roept herinnering op :lol:
Huis was zo slecht geïsoleerd dat het steenkoud was zonder.
Snel douchen en naar de petrolium kacheltje rennen om op te warmen :lol:

Maar even terug naar de kas.
Ik maak sowieso de overkapping dicht zodra het gaat vriezen.
Hier komen deze winter nog alle planten te staan....in de toekomst alleen nog de grotere en met name tropische planten te staan.
Hier profiteer ik inderdaad van de stralingswarmte vanuit het huis.

Maar voor de succulenten en kleine stekken wil ik toch graag een permanente kas hebben staan.
Zodat ze ook buiten de vorstperiode om beschut zijn tegen de elementen.
Langdurige regen, hagel, storm en intense zon.

Helaas word dat allemaal wat moeilijk onder het afdak als ik er in de zomer ook nog wil zitten.
:fluiten:
En een paar plantjes verplaatsen is geen probleem...maar je weet hoe het gaat...er kan er altijd wel 1 bij , stekje hier , scheutje van die ....je snapt hem wel: :happy_thai:
De kas kan helaas niet tegen het huis...geen plaats voor.

I.i.g. bedankt voor alle adviezen....zal me eens rustig bedenken over de opties.
Zal hem misschien nog voor de winter opzetten zodat ik een wintertje kan proefdraaien zonder planten.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor rinoceros54 op 11 sep 2019 22:26

Weet niet of je het frame met houten palen gaat zetten. Maar als je aan de buitenkant v.d palen dat gewapend folie spant is een optie om aan de binnenzijde v.d palen luchtkussenfolie te spannen. Ik gebruik dat ook om mijn (overdekt terras) om te bouwen tot een kas in de winter. De folie met grote noppen is 2.40 mtr breed verkrijgbaar per mtr.vanaf de rol. Je kunt het gewoon met een nietpistool bevestigen. Eventueel naden/hoeken met tape dichtmaken. Maar omdat er lucht tussen beide lagen zit heeft dit tevens nog een isolerende werking.
Een ventilatorkacheltje erin met thermostaat die je op ca. 2 gr.zet. Op de tegels leg ik de noppenfolie (kleine bubbels met schuim. Daarop zet ik de planten. Dit laatste haal ik gewoon bij een meubelwinkel hier in de buurt. Wordt veel als verpakking gebruikt en op de grond maakt het niet uit hoe groot het is. Je kunt gewoon overlappen. Scheelt toch behoorlijk met de "grondkou". Succes ermee,wat het ook moge worden.
PS: heb nog ff zitten googlen en vond dit.
Een link waar je mss iets aan hebt qua berekening temperatuur/stoken etc.

https://www.hazenbergtuinkassen.nl/advi ... erwarming/
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor Jozef op 12 sep 2019 06:18

Waar koop je de folie met grote noppen?
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor batdah op 12 sep 2019 11:37

Jozef schreef:Waar koop je de folie met grote noppen?

In jouw geval zou de boerenbond een uitkomst bieden, en ik denk dat Klep agro in Etten leur dit ook verkoopt.

Ik kocht dit voorheen bij de Boerenbond.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten