Kas verwarmen winter

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Kas verwarmen winter

Berichtdoor boesboes op 18 aug 2019 21:37

Ik ben van plan een kas op te zetten voor mijn vetplanten.
Helaas wel maar een goedkoop dingetje met gewapende folie.
In de toekomst van plan het tuinhuisje af te breken en een degelijke op te zetten.
Op het moment zit dat er even niet in.

Maar toch wil ik het zo efficiënt mogelijk verwarmen in de winter.
Nu moet net boven 0 voor de meeste soorten vetplanten voldoende zijn.
Iets hoger is natuurlijk beter.
Voor de plantjes die een hogere temp nodig hebben heb ik een andere oplossing.

Nu heb ik al onderzoek gedaan naar meerdere opties en 2 van deze spraken mij erg aan maar vraag me af hoe realistisch de volgende ideeen zijn ?

1.... om de gemiddelde temp stabieler te krijgen gebruik maken van emmers water om de dag temperatuur te bufferen voor snachts te verwarmen
En bijverwarmen als het ook overdag gaat vriezen oftewel de gemiddelde temp te laag word.
Ik zou zonder onnodig ruimte te moeten opofferen in de kas van 3x2x2m 400 liter water kwijt kunnen ( emmers van 10 liter ) .
Zou dit werken om de stook kosten te verminderen of totaal zinloos ?

2.....gebruik van bodem warmte.
Heb begrepen dat op een diepte van 1,2 meter de temp door het hele jaar rond de 12 graden moet zijn hier.
Uiteraard ben ik niet van plan om een heel tunnelsysteem van buizen onder de grond te leggen voor een kas die waarschijnlijk maar enkele jaren zal staan.
Zelf had ik de gedachte om gebruik te maken van een palengraver en enkele gaten te boren met een buitenbuis tegen het instorten van het gat en vervolgens door een kleinere buis in dat zelfde gat de bodem in te blazen en verwarmt word.
Uiteraard zullen dat meerdere gaten moeten worden......hoe realistisch is dit ? Zonde van de moeite of echt wel een efficiënte manier om de temp boven 0 te houden.?
Zou dit werken om de stook kosten te verminderen of totaal zinloos?

Iemand nog een geniaal idee ? Zonder veel te moeten investeren in een tijdelijke kas ?

Is het beter om de tegels te verwijderen ivm met bodemwarmte? Of juist beter van niet ?

Ook al gekeken naar de optie van zonnepanelen ( te duur ) korte dagen in de winter en weinig zon.
Warmte van compost ( geen plaats )
Warmte van stookhout bevalt me ook niet...( zit hier in de stad en wil geen ongelukjes, te gevaarlijk)
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor draco op 19 aug 2019 00:41

Deze ideeën komen mij voor als luchtfietserij. Ik zou gaan voor het gemak en zowel de folie- als de toekomstige kas elektrisch verwarmen. Zonnepanelen op het dak van het huis zijn een goede investering. Je ontvangt subsidie en krijgt de BTW terug. De stroomopbrengst mag vooralsnog tot 2023 worden gesaldeerd, i.e. verbruik en teruglevering mogen jaarlijks worden verrekend. De lagere opbrengst in de winter wordt gecompenseerd door een hogere in de zomer. Het kabinet heeft toegezegd dat ook bij het vervallen van saldering, de investering in 7 jaar kan worden terugverdiend. :onzeker:
Ook zonder stroomopwekking is elektrische verwarming betaalbaar voor het vorstvrij houden van 12 m3 kas. Ik houd 120 m3 kas makkelijk vorstvrij met 1 - 1,8 kW vermogen. En hoe vaak vriest het tegenwoordig nog in een gemiddelde winter. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor Rob op 19 aug 2019 01:41

Voor een klein folie dingetje zou je eventueel het waxine kaarsjes ding kunnen proberen.
te klein voor een 120 M3 kas, maar voor een klein folie ding wel toepasbaar dunkt me.
Wel voorzorgsmaatregelen nemen mbt brand (pot op de kop erop, zie elders voor constructies). Dit princiep is niet nieuw.

Han, curieus als altijd: hoeveel panelen gebruik jij voor die 1-1.8KW en wat is je delta T tov buiten ongeveer?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor draco op 19 aug 2019 11:24

Rob schreef:Voor een klein folie dingetje zou je eventueel het waxine kaarsjes ding kunnen proberen.
te klein voor een 120 M3 kas, maar voor een klein folie ding wel toepasbaar dunkt me.
Wel voorzorgsmaatregelen nemen mbt brand (pot op de kop erop, zie elders voor constructies). Dit princiep is niet nieuw.

Han, curieus als altijd: hoeveel panelen gebruik jij voor die 1-1.8KW en wat is je delta T tov buiten ongeveer?


Alhoewel de kas thermopane beglazing heeft, bedraagt het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten in de winter maar een paar graden. Dat komt omdat de opwarming overdag beperkt is en de nachten lang zijn. Bovendien staat de deur open zolang het niet vriest en de kachel uit staat. Ventilatie is vanwege de hoge relatieve luchtvochtigheid. In de meeste jaren is het stroomverbruik gering, alleen tijdens de vorstperiode van 2012 werd 350 kWh verbruikt. De geïnstalleerde zonnepanelen 24 stuks hebben een capaciteit van 6000 Wp. In het uitzonderlijk zonnige 2018 bedroeg de opbrengst 6300 Kwh. Sinds de installatie in februari 2013 heeft het systeem bijna 36.000 kWh gegenereerd en is 25 ton CO2 uitstoot bespaard. De verzamelde gegevens en de statistiek worden bijgehouden door Solarcare.
De huidige generatie zonnepanelen heeft een grotere capaciteit tot wel 400 Wp.
https://www.zonnepanelengids.com/zonnep ... en/400-wp/
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor Bulldog op 19 aug 2019 17:22

hoe vochtig mogen u vetplanten staan in de winter?
want als je daar 40 stomende emmers warm water gaat inzetten ga je een nogal vochtige omgeving creëren.
maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat gaat lukken om dat voor een hele nacht warmte te hebben.
plus telkens al dat water opwarmen zal ook wel een prijskaartje hebben (zal veel te maken hebben met het aantal nachten dat je effectief dat zal moeten gebruiken)
en die zullen toch ook redelijk wat plaats innemen denk ik.

Ikzelf verwarm mijn houten serre die kunststoframen heeft en in de winter met bubbeltjes plastiek bekleed wordt met een warmeluchtblazer op propaan.
Deze heeft ook een thermostaat en verwarmt mijn serre tot een 5 graden.
Bulldog
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 20 mei 2012 19:28
Woonplaats: Zuienkerke (West-Vlaanderen)
39 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor boesboes op 24 aug 2019 11:22

Bedankt voor alle reacties.

@ bulldog.
Het was ook de bedoeling om emmers met deksel te gebruiken.
Ook was de bedoeling ze te laten opwarmen overdag door de warmte zelf die ontstaat door de dag temperatuur.....een zonnetje op de kas en het warmt al aardig snel op in zo'n kas.
En zo warmte te bufferen voor de nacht..

Je moet het eigenlijk zo zien : stel het word buiten plots warm , zonnetje schijnt maar in huis toch nog lekker koel.
Na enkele dagen is de warmte eenmaal is doorgedrongen in de muren, meubels etc .
Je kunt nu wel elke nacht de boel doorluchten maar zodra de boel dicht gaat warmte het weer snel op door de warmte die in de muren, meubels etc zit.

Beide metodes worden vele malen omschreven en toegepast op YouTube en Google en ook op woningen toegepast..
Voor mij was meer de vraag hoe effectief het zou zijn en of het de moeite waard zou zijn voor een tijdelijke slecht geïsoleerde kas.

De theelichtverwarming is inderdaad ook een optie maar voor mij helaas niet.
Kan vanwege mijn werk niet garanderen dat ik ze op tijd kan vervangen. .

Ik denk persoonlijk dat ik voor de combinatie kies van een elektrisch radiatortje dat ik nog heb in combinatie met de emmers water.
De emmers water dienen dan tevens als ondersteuning van de tafel waar de planten op staan.
Dus zullen me niet in de weg staan.
Kan de emmers gratis bij de frituur ophalen.
Zou het zonnetje overdag op de kas schijnen en het water wat opwarmen dan hebben we dat al verdiend.

En baat het niet....schaad het niet.

Zonnecellen op mijn dak....liever niet.
Er zijn in mijn ogen teveel redenen om het niet te doen ;)
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor Tom11jay23! op 24 aug 2019 12:44

Misschien emmers zwart verven :?:
Tom11jay23!
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 20 aug 2019 10:35
Woonplaats: Wateringen
4 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor Eduard op 24 aug 2019 13:07

Hoi Boesboes, ik vind het maar bedenkelijke methodes die je aangeeft blijf ook een hoop gesleep en je gokt want het bied weinig kans van slagen! Als je planten je iets waard zijn zet je er een klein elektrisch blazertje neer die enkel aanspringt als de temp onder 0ºC gaat, normaal springen die maar zelden aan bij een gemiddelde winter, zou het een gematigde tot strenge winter worden heb je ook zo ijs in je emmers staan, het zijn alternative methodes ook die kaarsjes of olie gestookte experimenten, leuk als je niets anders te doen hebt en tijd hebt om om het uur te controleren of alles nog werkt, dan ook in de nacht opstaan ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor boesboes op 25 aug 2019 12:15

Misschien komt het door mijn tergend Langer teksten maar heb toch echt wel vermeld dat ik ook gebruik ga maken een elektrisch radiatortje. ;)
Deze beschikt ook over een thermostaat en zal hem dan in combinatie met ventilator gebruiken.
Deze zijn namelijk een stuk betrouwbaarder dan de blaaskacheltjes.
Deze gaan gemakkelijk kapot en in de beschrijving staat duidelijk deze niet onbeheerd achter te laten ivm brandgevaar.

Ik was nooit van plan het risico te lopen dat er wat met de plantjes gebeurd.
Maar als ik stroom kan besparen door het te combineren met een andere methode doe ik dat natuurlijk graag.
Ik heb namelijk ook een groot aquarium, terrarium en andere planten in de tuin met verwarmingslint in de winter.
Als je overal wat kunt besparen dan scheelt dat al snel aardig wat.
Maar nooit ten koste van de gezondheid van mijn plantjes of dieren.

En veel gesleep valt wel mee :lol: ....zet 1x de emmers neer.vul ze met waterslang en worden niet meer verplaatst.
De kas zal sowieso even moeten wachten....een liesbreuk opgelopen op mijn werk.
Daar versleep ik dagelijks 10.000--20.000 kilo en heeft nu dus zijn tol geëist na al die jaren :cry:
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Kas verwarmen winter

Berichtdoor leroy op 25 aug 2019 12:17

Reptielen warmtekabel op de grond, zijn redelijk goedkoop en verbruiken niet zo heel veel. Dit op een thermostaat aansluiten.
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten