Straatverlichting

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Straatverlichting

Berichtdoor boesboes op 03 sep 2019 11:53

Hebben vanmorgen nog meer straatverlichting in het pad achterom geplaatst.
Nu zal het waarschijnlijk beter verlicht zijn dan menig bouw terrein :shock:

Ik begin me nu toch langzaamaan af te vragen wat dat met mijn plantjes gaat doen als het 24 uur licht is.
Kan toch ergens niet gezond zijn .
Maak ik me terecht zorgen ?
Ze geven echt van dat spierwitte ledlicht af.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Straatverlichting

Berichtdoor draco op 03 sep 2019 16:48

Zolang het geen lichtbakken zijn zoals bij sportvelden, is de invloed op de plantengroei vermoedelijk beperkt. Planten 'zien' maar een deel het uitgezonden lichtspectrum en de intensiteit is veel lager dan van daglicht. Bij straatlantaarns is wel te zien dat in het najaar door het licht, blad langer groen en aan de boom blijft. Maar uiteindelijk valt het ook af door de dalende temperatuur. Je kunt de lichtintensiteit overigens makkelijk zelf meten en vergelijken met een eenvoudige lux meter.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Straatverlichting

Berichtdoor boesboes op 07 sep 2019 22:20

Helaas geen lux meter....wel op de telefoon alleen vraag ik me af hoe betrouwbaar deze is.
Was een stuk lager als verwacht.
We zien wel hoe het loopt....zal binnenkort een verzoek indienen een ander type straatverlichting te plaatsen.
Ééntje die de straat verlicht en niet mijn woonkamer en tuin.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Straatverlichting

Berichtdoor AlexD op 12 dec 2019 12:57

Bij mijn ouders in de voortuin staat een berkenboom waarvan enkele takken vlak naast straatverlichting hangen. Je kan duidelijk zien dat de fijne takken richting het licht groeien, ook blijven er in de herfst zeker een maand langer blaadjes aan hangen. Dus effect heeft het zeker! Al moet ik er wel bij zeggen dat er verder dan een meter vanaf het licht geen effect meer was, dus ik denk dat het voor je tuin niets uit maakt.
AlexD
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 nov 2019 18:44
0 bedankjes

Re: Straatverlichting

Berichtdoor Greener op 15 dec 2019 12:20

Zolang je geen Cannabis in je tuin hebt staan die de bloei kan ontregelen is er niet al te veel aan de hand.
Heb je of denk je er echt veel last van te hebben kan je altijd een gedeelte van de lichtbundel op de paal afplakken.
Ik heb dat al vaker gezien als een paal dicht bij een slaapkamerraam staat.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Straatverlichting

Berichtdoor Hansvdb op 16 dec 2019 16:18

Voor het oog lijkt het lantaarnlicht feller dan voor een plant. Het oog neemt de verandering van lichtsterkte exponentieel waar. Verandert de lichtsterkte bijvoorbeeld van 10 naar 100 dan lijkt het twee maal zo licht. Verandert het van 10 naar 1000 dan lijkt het drie maal zo licht, enzovoorts, en omgekeerd natuurlijk. Dat geldt ook voor geluidswaarneming.
Het licht geeft in planten energie voor een chemisch proces. Als de lichtsterkte van 10 naar 100 verandert dan krijgt de plant tien maal zo veel energie. De plant neemt de lichtsterkteverandering lineair waar.
Voor fotoperiode gevoelige planten kan het wel uitmaken maar voor niet-fotoperiode gevoelige planten maakt die straatverlichting niet veel uit. De lichtsterkte is maar een fractie van de sterkte van het zonlicht.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron