Tuininrichting Alex

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: Tuininrichting Alex

Berichtdoor Eduard op 23 dec 2019 23:04

AlexD schreef:@Batdah, bij de Rhus dus rekening houden met wortelopslag? Ze zouden in wat drogere zandgrond komen te staan en gaan genoeg ruimte krijgen vanaf het terras, met bodembedekkers rondom de stam.

.


De eventuele wortelscheuten steek je gemakkelijk weg waar je ze niet wilt hebben ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Tuininrichting Alex

Berichtdoor MarijnG op 27 dec 2019 16:28

Hoi Alex,

Wat ik zelf nog hele mooie bomen vind met mooi en of relatief groot blad zijn de Cotinus Obovatus met waterafstotend blad, de halfwintergroene Magnolia 'Nimbus' en de Cercis Gigantea met groter blad dan de soort.

De Magnolia familie heeft verder nog meer bomen/grote struiken met groot blad die een mooie solitair zouden vormen. Magnolia x wieseneri 'Aashild Kalleberg' bijvoorbeel is een kruising met een magnolia met erg groot blad (Obovata) zonder dat het zelf een enorme boom wordt.

succes met je tuin verder, Ik zit in hetzelfde proces dus ik denk en lees graag mee :thumb_up:
Avatar gebruiker
MarijnG
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 sep 2019 00:49
Woonplaats: Rosmalen
0 bedankjes

Re: Tuininrichting Alex

Berichtdoor AlexD op 04 jan 2020 19:19

Bedankt voor de tips, en hopelijk kan je ook nog wat inspiratie krijgen van mijn huidige inventarisatie van planten die een goeie kans krijgen om in mijn tuin terecht te komen. Ik heb de laatste dagen mijn onoverzichtelijke lijst met mooie planten omgezet naar losse lijsten per stuk tuin. Ik heb er heel veel bloeiende planten op staan en ook nog heel veel planten waar ik nog altijd over twijfel, maar dat zal vast duidelijker worden wanneer ik echt met de tuin aan de slag kan gaan.

Plantenlijst:

Voortuin
Glansmispel Haag tussen buren 80/100 cm 4/5 per meter
Kleine magnolia/Amelanchier Ovalis Eidelweiss/Japanse sneeuwbal/Japans kornoelje
Bodembedekkers: wilde bosaardbei (Fragaria vesca)/Meiklokjes
Laag afscheiding trottoir:Lavendel/Glansmispel

Terras achter
Zijkant schuur: Vuurdoorn
Pergola: Kiwi's: gele/Atlas
Twee bomen bij terras: Rhus Typhina
bodembedekker: eikenvaren/ Astilbe (tussen de varens)/Pachysandra
Schutting: Toscaans jasmijn of Japanse sterjasmijn

Nieuwe kas:
Behouden twee bestaande druiventakken
Klimplant Jiaogulan: kruidenthee
Tromboncino

Border vijver kant ondiep
Japans kornoelje: Heester witte bloemen
Japanse esdoorn
Pindakaasstruik, roze bloemen
Ooievaarsbek, bodem paarse bloemen
Kruipphlox/Blauwkussen: rots/kruipplanten verhoging naast de vijver

Vijver kant zwemgedeelte
Boom: Albizia julibrissin ernest wilson: bloeiende boom 4/6 meter
Bodembedekker plantvak naast vijver: Campanula/Lavendel/Kruipend zenegroen
Kleine Japanse Esdoorn
Citrusbomen in bakken
Border: Kleinblijvende vlinderstruik: Buddleja ‘Blue Chip’
Scheiding buren: beukenhaag

Vijverplanten
Gele lis
Blauwe lis
Kalmoes
Beekpunge
waterlelie

Smalle border sierheesters
Weigela Bristol Ruby: donker roze bloem
Spierstruik: witte/roze bloemen
Gewone Sering: licht paarse bloemen
Choisya Ternata: witte bloemen

Brede border
Boom blikvanger: Paulownia tomentosa
Vijgenboom
Vlinderstruik
Appelbes
Kleine soort Amerikaanse sering

Moestuin
Abrikoos/ pruim boom
Appel vroeg/laat
Tamme Kastanje
Blauwe bessen
Gele framboos
Kiwibes
Wilde perzik
AlexD
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 nov 2019 18:44
0 bedankjes

Re: Tuininrichting Alex

Berichtdoor batdah op 05 jan 2020 01:44

Alex ik mis de zuurstofplanten voor je vijver....dat zijn de belangrijkste planten....daar heb je nooit genoeg van voor helder water.

Buddleja/vlinderstruiken.....kies bij voorkeur voor een steriele cultivar....die blijft nl maanden doorbloeien zonder het steeds moeten weghalen van uitgebloeide bloemtrossen en zaait zich niet hinderlijk uit...ik heb hier White ball(een dwerg) staan, die bloeit gewoon 5 maanden aan een stuk door....dat zal in het noorden beslist wel korter zijn maar nog steeds veel langer dan anderen die meestal in 3 weken wel klaar zijn...

Smalle border met Weigela bristol ruby....dit wordt een hele hoge en brede struik....en door veel te noeien heb je weinig bloei...kijk even op de website van Esveld voor een kleinere cultivar.

Ps glansmispel als haag :o .....je kunt van bijna elke heester een haag maken...waarom die glansmispel....
het wordt nooit een volle haag en er zit een hele vervelende ziekte op de loer die voor heel veel uitval zorgt....en nog voor veel meer gaat zorgen...
voor het rode blad hoef je het niet te doen want dat zal na elke snoeibeurt verdwenen zijn...echt er zijn betere opties..gelukkig begint men eindelijk terug te komen op grootschalige aanplant van Photinia....zelfs hier in Porugal waar kilometers van deze staan komt men er soms al op terug...
mijn suggestie voor een groenblijvende haag.....Camellia williamsii...
http://forum.plantenliefhebbers.nl/view ... f=12&t=710

Ga je toch voor deze.glansmispels...2 tot 3 per lopende meter is voldoende.....voor een hoge tot middelhoge haag.....voor een lage haag is deze ongeschikt...

Suggestie voor een lage haag....althans de mijne...
want na afschieten zal je ook een alternatief willen zien...

Salvia officinalis cultivars....geuren en bloeien ook nog...
Cistus pulveruenthus..als je droge grond hebt die bij voorkeur zuur is..
Teucrium soorten
Rhododendron(japanse azalea)..en dan bij voorkeur spreidende cultivars...die blijven van nature laag zonder snoei...bv Kirstin , Melle, Kermesina, Geisha typen...en vele anderen..
Ilex meservae cultivars....er zijn er tegenwoordig velen....
Hydrangea macr. Pia of Tovalit....beiden dwergen....zelden hoger dan 40 cm...
Chaenomelis cultivar Nicoline of Pink lady....bloeit in de winter..leuker dan Berberis...en wel met stekels...
Camellia sassangua....is goed dmv snoei laag te houden...
Juniperus cultivars....er zijn vele dwergen..
Spirea little princess

Succes.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Tuininrichting Alex

Berichtdoor AlexD op 06 jan 2020 22:38

Geen probleem met alle op- en aanmerkingen Batdah, ik leer graag dingen bij! Toch bijzonder dat er websites bestaan waar de Glansmispel wordt aanbevolen voor een lage haag.... :lol: En top al die mooie suggesties, ik ga die nog eens aandachtig bekijken of die mooi in te passen zijn in mijn plannen :thumb_up:

De vijver zal zeker ruim voldoende voorzien worden van zuurstofplanten. Het zal nog even duren voordat we ermee aan de slag kunnen gaan omdat er nog heel veel zaken in en rondom het huis gerealiseerd moeten worden, maar in tussentijd heb ik nog wel een paar aquariums om te oefenen. Ik heb hier ongeveer drie jaar al een 20 liter aquarium draaien zonder filter en met zeer beperkte waterwissels waar met planten een mooi biologisch evenwicht is gecreëerd. Ik hoop dat ik met de vijver ook een dergelijk evenwicht kan creëren.
AlexD
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 08 nov 2019 18:44
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten