Hoe te starten met een tropische tuin?

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Hoe te starten met een tropische tuin?

Berichtdoor DaveVdB op 15 feb 2020 07:10

Hallo,

Mijn tuin is ongeveer 18mx7m met gras en rondom een border. Ik zou graag een tropische tuin willen maken. Ik heb al verschillende planten o.a trachycarpus, musa basjoo, canna's, bamboo, gunnera,..
Helaas zie je zo een plant/boom/struik amper staan in de tuin wanneer je deze aankoopt.

Zijn er tips om toch snel tot een echte tropische look te komen zoals in sommige YouTube video's of moet je toch echt jaren geduld hebben of een fortuin aan (grote) planten uitgeven?

Alle tips zijn welkom.

Mvg,

Dave
DaveVdB
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 jul 2019 10:07
Woonplaats: Brecht
0 bedankjes

Re: Hoe te starten met een tropische tuin?

Berichtdoor leroy op 15 feb 2020 10:17

Tip is = ga kijken bij zoveel mogelijk mensen ;)
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: Hoe te starten met een tropische tuin?

Berichtdoor draco op 15 feb 2020 11:51

Hoe snel je tuin het gewenste subtropische beeld bereikt, hangt af van het budget dat je eraan wilt besteden, zie bijvoorbeeld de tuin van Waterboyke. Wil je niet dat de aanblik van je tuin s' winters met tenten in een hottentottenkamp veranderd, plant dan ook winterharde soorten, wintergroene bamboe e.a. Albizia julibrissin, Fatsia japonica, Lagerstroemia indica en Clerodendrum bungei kunnen ook bijdragen aan de gewenste mediterrane uitstraling.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Hoe te starten met een tropische tuin?

Berichtdoor Jozef op 16 feb 2020 11:32

Als je bij anderen gaat kijken leer je daar veel van. Ook het vermijden van fouten die anderen al gemaakt hebben. Zo heb ik aan de ingang van mijn tuin een hele grote Trachycarpus staan, met de kennis die ik nu heb had ik die achter aan in de tuin gezet zodat deze het zicht op andere planten niet zou blokkeren. Succes en vooral veel plezier. :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Hoe te starten met een tropische tuin?

Berichtdoor palmboomgeert op 16 feb 2020 11:55

Ga er van uit dat een tuin een levend iets is die nooit "afgewerkt" is.
Je kan alles nog zo goed plannen en over nadenken, een plant beslist zelf of haar standplaats goed is of niet.
Ik hou zelf meer van het principe om met kleine planten te beginnen en hiermee ervaring op te doen ipv alles direct "groot" te kopen.

Dit heeft een aantal voordelen: het kost je geen arm en een been, je ziet iets opgroeien, je krijgt ervaring met de soort. alleen duurt het wat langer voordat je een volle tuin hebt.

Als je na een paar jaar ziet dat het wel lukt met een bepaalde plant, kan je nog altijd een groter exemplaar aankopen, dit is bij mij het geval voor mijn Washingtonia en Brahea armata geweest.

Een aantal soorten heb ik reeds enkele keren in het klein geprobeerd en deze willen bij mij nooit lukken, dus probeer ik deze ook niet meer, als dit met een grote en dure plant zou gebeuren zou ik daar toch een tijdje boos om zijn.


mvg Geert.
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: Hoe te starten met een tropische tuin?

Berichtdoor Ivan op 16 feb 2020 16:22

Marktplaats in de gaten houden, met mazzel koop je grote planten voor weinig.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Hoe te starten met een tropische tuin?

Berichtdoor leroy op 21 feb 2020 11:51

en het forum in de gaten houden, er komt zo nu en dan wat moois voorbij :thumb_up:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten