Mogelijk verhuizen, grondsoort?!?

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Mogelijk verhuizen, grondsoort?!?

Berichtdoor Greener op 12 dec 2020 01:41

Beste iedereen,

Er bestaat een kans dat wij komend jaar gaan verhuizen, terug richting Brabant.
Mooi perceel van een halve hectare.
Aangezien ik altijd op de heerlijke zware klei heb gezeten en deze woning half op de hei cq bos staat maar even verder in verdiept.
Dit is de betreffende grond:

Zd21 Duinvaaggronden; leemarm en zwak lemig fijn zand, stuifzand.

Helemaal kl*te mijn inziens :D
Het bos heeft er gelukkig voor zover ik kon zien een relatief dikke laag mooie bladaarde op geplaatst.

Wie heeft er ervaring met dit soort grond? Het is namelijk compleet het tegenovergestelde van wat ik gewend ben.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Mogelijk verhuizen, grondsoort?!?

Berichtdoor Dennis_S op 12 dec 2020 11:10

Nou, maak je niet al te veel zorgen! Wellicht ken je mijn tuin en de grond hier bestaat uit grof, grindhoudend doorlatend stuwwalzand (op de Grebbeberg). Geen grondwater. Er stond hier een oude meubelfabriek dus van een lekkere laag bladaarde was geen sprake. Er lag een groot gazon voor de fabriek en de zwarte grond die daardoor onder lag hebben ze verdeeld over de tuinen. Zwarte grond = toplaag van 25 cm matig humeus grof zand gemengd met gelijke delen uiterst humusarm grof zand uit de ondergrond. ik heb zelf hier een daar wat verbeterd met goede compost in het begin. vrijwel alles groeit hier echter prachtig, maar niet snel. Maar ik vind dat juist een voordeel gezien ik hier zo prettig woon dat ik hier nog wel lang zou willen blijven. Wel jaloers op de omvang! Veel voorpret, maar laat je niet tegenhouden!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten