Iemand ervaring met Rainbloxx of Hydroblobs?

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Iemand ervaring met Rainbloxx of Hydroblobs?

Berichtdoor Erica op 16 jan 2021 09:29

Na een flinke regenbui staat ons gazon helemaal onder water. Waarschijnlijk hebben we te maken met een harde dichte kleilaag. Onze terrassen zijn al gelegd, maar de rest van de tuin moet nog opgehoogd worden. Er komt uiteindelijk dan weer een gazon en borders met veel tropische planten. We zijn van plan om de tuin om te frezen en ook iets van drainage aan te leggen.

We kunnen een gewone drainagebuis aanleggen en het water weg laten lopen in het riool. Maar eigenlijk vind ik dat zonde, omdat we ook vaak droge periodes hebben.

Ik kwam daarom terecht bij de Rainbloxx (waren ook te zien in De grote tuinverbouwing) en Hydroblobbs. Het water wordt dan opgevangen in bakken onder de grond en wordt daarna langzaam weer afgegeven, zodat je het regenwater toch in de tuin houdt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Erica
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 dec 2020 21:28
0 bedankjes

Re: Iemand ervaring met Rainbloxx of Hydroblobs?

Berichtdoor draco op 16 jan 2021 16:37

Ik heb er geen ervaring mee maar heb gelezen hoe ze in St Oedenrode het probleem van wateroverlast bij de sportvelden hebben opgelost. Deze liggen in de meander van de Dommel een regenrivier en liepen geregeld onder. Er is nu een ondergronds reservoir aangelegd dat in droge tijden gebruikt kan worden om de grasvelden te sproeien.
Onze tuin bestaat eveneens uit zware kleigrond en bij de aanleg stond deze aanvankelijk bij hoosbuien geregeld blank. Om dit te ondervangen, heb ik een ± 20 cm diepe meanderende greppel midden in het plantenperk gegraven en daar vochtminnende gewassen (varens en andere moerasplanten) ingezet. In tijden van voldoende neerslag en als het water gaat rieken, wordt af en toe de inhoud van regenton (500 liter) hierin overgepompt. Dit ongetwijfeld tot frustratie van de muggenlarven. Na ruim 10 jaar gebeurt het nu nog zelden dat de greppel vol loopt. Door de activiteit van de diverse bodemfauna (regenwormen e.a.) is de kleigrond veel poreuzer geworden en wordt het regenwater sneller geabsorbeerd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Iemand ervaring met Rainbloxx of Hydroblobs?

Berichtdoor Erica op 17 jan 2021 09:45

Klinkt goed! Dat is dus eigenlijk een soort wadi? Ik zal kijken of dit voor ons ook wat is. En anders ga ik toch s kijken naar die Rainbloxx.
Erica
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 dec 2020 21:28
0 bedankjes

Re: Iemand ervaring met Rainbloxx of Hydroblobs?

Berichtdoor Tom1986 op 17 jan 2021 10:30

Ik had hetzelfde probleem, op 80cm diep zat een harde laag. Ik heb met een motorische gatenboor ca. 50 gaten geboord en deze opgevuld met grof grind. Werkt prima als drainage!
Tom1986
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Iemand ervaring met Rainbloxx of Hydroblobs?

Berichtdoor Erica op 17 jan 2021 14:10

Ok dat is dan ook zeker het overwegen waard!
Erica
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 dec 2020 21:28
0 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten