Glastype voor overkapping/winterstalling

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Glastype voor overkapping/winterstalling

Berichtdoor Lagarto op 28 jan 2021 00:44

Ik ben een overkapping tegen het huis (zuidgevel) aan het bouwen waar een glazen dak op komt en aan twee zijden glazen schuifwanden van veiligheidsglas. Niet echt geïsoleerd dus, net aan (niet?) vorstvrij hopelijk. Doel is tweeledig: met volledig geopende glaswanden een zitje voor onszelf op zomeravonden en vroeger/later in het jaar ('s zomers met zonwering), en met gesloten schuifruiten een stalling voor kuipplanten om het groeiseizoen wat te verlengen en liefst ook te overwinteren. Denk aan bijvoorbeeld Phoenix canariensis/dactylifera, citrus e.a..

Over het glastype voor het dak ben ik nog niet uit. Op internet kom ik allerlei opties tegen bij serrebouwers en zo: dubbel glas, veiligheidsglas (voor daken overal veiligheidsglas aangeraden, OK tot zoverre duidelijk), gelaagd glas, zonwerend glas.... heeft iemand daar meer kennis van wat voor de planten het zinvolste zou zijn? Houdt "zonwerend" glas de straling tegen die de planten juist nodig hebben (of toch niet zo nodig omdat het 's winters toch te koud is om veel te groeien?)? Gelaagd glas idem?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Glastype voor overkapping/winterstalling

Berichtdoor draco op 28 jan 2021 01:32

Een alternatief is polyacrylaat of polycarbonaat stegdoppel. Het oogt misschien minder mooi dan (veiligheids)glas maar de dakconstructie behoeft minder sterk te zijn. Polyacrylaat is UV transparant met als voordeel dat de planten onder het afdak bij het uitplaatsen niet of nauwelijks hoeven te wennen aan het directe zonlicht. Bij ons vorige huis was de kas voorzien van opaal polyacrylaat eveneens stegdoppel. Dat geeft een mooie diffuse lichtspreiding.
Bij een open overkapping heeft dubbelglas niet zoveel zin. Anderzijds mocht je de tent op een gegeven moment toch dicht willen maken met een derde wand...? Of begrijp ik het verkeerd?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Glastype voor overkapping/winterstalling

Berichtdoor Lagarto op 28 jan 2021 09:28

De derde wand wordt een vaste, waarschijnlijk met potdeksels. Dus in totaal twee glazen kanten die 's zomers bijna hekemaal open gaan, één houten zijde (oostzijde, wilde ik isoleren tegen winterse oostwind maar rendement daarvan is misschien verwaarloosbaar gezien de verdere beglazing?) en één zijde aan de huisgevel. De constructie staat al en is op een zwaar dak berekend met eiken gebinten als staanders en 15-20 cm dik douglas.

Polycarbonast hebben we overwogen maar is afgeketst op aanzicht en geluid.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Glastype voor overkapping/winterstalling

Berichtdoor draco op 28 jan 2021 11:17

Thermopane glas bespaard op de verwarmingskosten en je hebt geen last van beslagen of bevroren ruiten. De kas van 120 m3 bleef tot -20°C vorstvrij met een maximaal elektrisch vermogen van 2800 W. Meestal is 1000 W voldoende. Een aanbouwserre wordt minder koud dan een vrijstaande serre, e.e.a. afhankelijk van de isolatie van de woning. Bij ons vorige huis deelde de kas 2 hoge wanden ( 3 en 5m) met de woninggevel aan de zuidzijde. Verwarming was zelden nodig en het werd er niet kouder dan 10 °C.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Glastype voor overkapping/winterstalling

Berichtdoor Lagarto op 28 jan 2021 18:05

Verwarming was niet de bedoeling Draco. Aangezien de glaspanelen van de wanden altijd wat met elkaar zullen kieren (er kunnen wel borstels o.i.d. tussen de afzonderlijke panelen) lijkt me dat ook beperkt zinvol. Het wordt geen echte dichte serre dus zoals bij jou, meer een veredelde windbarriere misschien, iets overdreven gesteld. Wel heb ik een betonfundering gestort met een isolatieplaat erin.

Wat denk je dat "zonwerend glas" weert resp. doorlaat voor de planten? Glas op zich filtert al een deel UV weg meen ik.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Glastype voor overkapping/winterstalling

Berichtdoor Dennis_S op 28 jan 2021 18:43

Vanuit het bouwbesluit is het verplicht, als je glas gebruikt, te kiezen voor veiligheidsglas. En niet zonder reden. Je wilt niet doorkliefd worden door een glasscherf als je lekker zit te genieten en om wat voor reden dan ook je glas breekt. Glas oogt ook veel sjieker en duurzamer en de lichtdoorlatendheid zal nooit afnemen. Glas is wel het duurste. maar om eerlijk te zijn zou ik op dingen die aan mijn huis zitten nooit bezuinigen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Glastype voor overkapping/winterstalling

Berichtdoor Lagarto op 29 jan 2021 17:06

Veiligheidsglas is wel duidelijk ja, dat moet erop. Dat filtert UV-licht, dus daaraan moeten de planten na de winter weer wennen, hoe dan ook. Blijft de vraag: wat doen de lagen erop/in dus: wat weert zonwerend glas af? Als het blauw en rood licht afweert, heeft het licht dus minder waarde voor de planten eronder dan wanneer zeg alleen UV of geel licht wordt weerkaatst. Ik wil het de glasaanbieders wel vragen, maar verwacht niet dat die iets van planten weten.

Edit: zonwerend glas weert in elk geval de warmte. Dat was niet de bedoeling dus...
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Glastype voor overkapping/winterstalling

Berichtdoor draco op 31 jan 2021 01:34

Het glastype is bepalend voor de lichtdoorlaatbaarheid ofwel het percentage lichttransmissie en het golflengte spectrum dat wordt doorgelaten cq. geabsorbeerd. Zonwerend of dubbelglas zullen een geringere lichttransmissie hebben dan enkelglas. Zonwerend glas zal ook invloed hebben op het lichtspectrum. Er kan een keuze worden gemaakt tussen warmtewerend, isolatie of maximale lichtdoorlating? https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelglas
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Glastype voor overkapping/winterstalling

Berichtdoor Lagarto op 31 jan 2021 23:39

Dank je. Ik opteer voor de meeste lichtdoorlatendheid, heb intussen ook begrepen dat een vuilafstotend laagje op de planten geen effect zal hebben. Enkel, vuilafstotend veiligheidsglas dus, is voorlopig de conclusie.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten