Met welke grond, aarde verhoogde borders aanvullen

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Met welke grond, aarde verhoogde borders aanvullen

Berichtdoor basdert op 14 jan 2022 17:27

Beste allemaal,

Wij gaan in de nieuwe tuin verhoogde borders aanbrengen van ca. 45 cm hoog. Ik wil deze kans gebruiken om een zo ideaal mogelijke(binnen het betaalbare) groeiplaats te creëren voor mijn bananen en palm(en). Maar ik kom er na veel googlen en op het forum zoeken niet uit. Het gaat om 3 tot 4+ m3 benodigde grond, afhankelijk of ik nog afgraaf. De huidige grond is vrij kleiige grond die vrij dicht van structuur is, in de diepere lagen 50 cm diep begint de dikke, ondoordringbare Zeeuwse klei.

Ik heb al verschillende leveranciers gesproken waarvan er 1 een speciale mediterrane tuin grond mix kan leveren. Echter gaat dit mij, door de grote afstand naar Vlissingen (Zeeland) ca. €350,- extra aan transport kosten voor 4 m3 (incl. btw en bigbags). :shock:

De 2e optie die ik heb is zelf een mix maken van verrijkte teelaarde(50% zwarte aarde+ 50% compost) met zakken van 40 l mediterrane potgrond. in de verhouding 50%-50%. Maar goed 2 m3 aan zakken van 40 L mediterrane potgrond gaat ook best in de kosten lopen.

Is er evt. iemand die mij kan adviseren welke grond ik bij het beste kan kopen?
Maar vooral ook bij welke leverancier?
Het liefst natuurlijk een leverancier die voor een kleine prijs in Vlissingen kan bezorgen. Vlissingen (Zeeland) is een beetje een uithoek haha, dat maakt het vooral lastig.

Alvast bedankt weer,

Groeten,

Bas
basdert
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 03 jan 2021 20:13
Woonplaats: Vlissingen
3 bedankjes

Re: Met welke grond, aarde verhoogde borders aanvullen

Berichtdoor draco op 14 jan 2022 18:24

De tuingrond bestaat hier ook uit zeeklei en is in het gunstigste geval een mix van zand met klei (zavelachtig). Voor de plantgaten vermeng ik de aanwezige aarde met een royale hoeveelheid huismerk potgrond van Welkoop (Boerenbond, Cooperatie?). Aan zand zal op Walcheren geen gebrek zijn. Het bestandsdeel potgrond zorgt samen met de klei dat er voldoende vocht wordt vastgehouden terwijl het zand voorkomt dat de grond dichtslibt. Desgewenst kan dit substraat worden verrijkt met organische mest of compost. viewtopic.php?f=9&t=24703&start=10#p258207
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Met welke grond, aarde verhoogde borders aanvullen

Berichtdoor marinus op 15 jan 2022 08:20

Potgond wordt gemaakt van hoogveen, het kleine beetje mest is na hooguit 3 maand uitgewerkt. Zonde van het geld

Voor bloembakken neem de allergoedkoopste potgronden mest zelf bij
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Met welke grond, aarde verhoogde borders aanvullen

Berichtdoor hanscazan op 15 jan 2022 15:34

Bas dit vond ik op internet, doe er met eerder genoemde adviezen je voordeel mee, scheelt behoorlijk in de kosten.
https://www.tuinplantenindex.nl/beste-g ... de-border/
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Met welke grond, aarde verhoogde borders aanvullen

Berichtdoor GaveAgave op 15 jan 2022 19:07

marinus schreef:Potgond wordt gemaakt van hoogveen, het kleine beetje mest is na hooguit 3 maand uitgewerkt. Zonde van het geld

Voor bloembakken neem de allergoedkoopste potgronden mest zelf bij


Hoogveen wordt ook meer en meer uitgefaseerd ivm impact op klimaat. Levend hoogveen slaat heel veel CO2 op.
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Met welke grond, aarde verhoogde borders aanvullen

Berichtdoor basdert op 17 jan 2022 09:58

Oke bedankt voor de info allemaal!! :thumb_up:
basdert
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 03 jan 2021 20:13
Woonplaats: Vlissingen
3 bedankjes

Re: Met welke grond, aarde verhoogde borders aanvullen

Berichtdoor basdert op 21 jan 2022 09:40

Hallooo,

ik heb in de buurt een grond leverancier gevonden. Zou dit wat wezen om mijn borders mee op te vullen?

Terrafin® Standaard
Terrafin® Standaard is een specifieke tuinaarde/ophoog- en aanvulgrond die alle voedingsstoffen bevat die een tuin of plantvak nodig heeft. Terrafin® Standaard is een kant en klaar product wat opgebouwd is uit een vruchtbare kleigrond, diverse soorten compost/turf en verschillende soorten zand met uiteenlopende korrelgroottes. Dankzij een uitgebalanceerde samenstelling wortelt de plant beter, slaat zij beter aan en groeit zij zonder bijbemesting als in geen andere grond. Bovendien is het in alle jaargetijden gemakkelijk te bewerken.

Productinformatie Terrafin® Standaard:
Terrafin® Standaard is zeer gemakkelijk te verwerken, ook onder natte weersomstandigheden Terrafin® Standaard is rijk aan voedingsstoffen (o.a. kalk, magnesium, fosfaat, kali en organische stof) die een plant nodig heeft voor een gezonde groei Door zijn goede structuur voert Terrafin® Standaard snel overtollig water af, maar is door zijn juiste samenstelling in droge periodes uitstekend vochtvasthoudend Grond kan maximaal 30 cm. worden opgehoogd met Terrafin® Standaard Terrafin® Standaard is arm aan onkruidzaden en onkruidwortels Terrafin® Standaard wordt door Terrafin BV geleverd onder het B.G.M. besluit, met een analyserapport

Gebruiksmogelijkheden Terrafin® Standaard:
Terrafin® Standaard is uitermate geschikt voor het ophogen of egaliseren van een (nieuwe) tuin/gazon of kampeervelden
Terrafin® Standaard is tevens zeer geschikt voor (aan)vulling van borders en plantvakken
Kortom: de ideale grond voor tuinaanleg en tuinverbetering!

https://www.terrafin.nl/productaanbod/t ... standaard/
basdert
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 03 jan 2021 20:13
Woonplaats: Vlissingen
3 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten