2 vragen: mulchen & vernevelingssysteem

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

2 vragen: mulchen & vernevelingssysteem

Berichtdoor maffie op 14 aug 2022 12:05

Hallo allemaal,

Ik heb 2 pratische vragen mbt mijn tuin;

1. Ik heb afgelopen week een laag dcm mulch in mijn tuin aangebracht, tegen het verdampen en omdat het goed is voor de bodem als het verteerd, maar nu weet ik niet wat ik nu met mijn afgesneden bladeren moet doen? Deze legde ik eerst altijd, soms deels versneden,op de grond als groenbemesting. Kan ik dit nog doen? En zou il het dan onder de dcm mulch laag moeten leggen of erop?

2. Ik heb zo'n vernevelingsslang gekregen, die blijkbaar wordt verkocht om als verkoeling te dienen voor mensen, maar aangezien ik geen last heb van de hitte, d8 ik dat ik die slang beter voor mijn plantjes kan gebruiken. Hij is 15 meter, dus ik wou hem een beetje door de tuin slingeren. Nu twijfel ik of ik hem dat op de grond zou leggen gericht naar boven, of hoger gericht naar beneden.
Van bovenaf lijkt mij meer natuurlijker, maar ik weet niet of ik hem dan overdag, als de zon schijnt, nog af en toe aan kan zetten? Verbranden de bladeren daar even hard van?


Kortom, twijfel, twijfel over beide gevallen. En ik zou blij zijn met jullie blik hierop.
Dank jullie wel, en geniet van het weer!
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes

Re: 2 vragen: mulchen & vernevelingssysteem

Berichtdoor tankton op 14 aug 2022 15:03

Bladeren zou ik bovenop de mulch gooien. Ik zou niet teveel rommelen met de mulch, lekker met rust laten en dingen er alleen opgooien.

Qua slang, komt daar wel wat liters doorheen dan? Kan me voorstellen dat het amper wat doet voor de planten? Verbranden maak ik me nooit druk om, heb nog nooit iets zien verbranden hier.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: 2 vragen: mulchen & vernevelingssysteem

Berichtdoor batdah op 14 aug 2022 23:48

inderdaad...mee eens :thumb_up:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: 2 vragen: mulchen & vernevelingssysteem

Berichtdoor Lagarto op 15 aug 2022 00:04

Ik ook. Verdampen schijnt sowieso niet snel te gebeuren, las ik laatst, omdat het water meestal veel koeler is dan de lucht. Belangrijker is hoe hard ondertussen de wind het gesproeide water wegwaait...
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: 2 vragen: mulchen & vernevelingssysteem

Berichtdoor lapalmeraie op 16 aug 2022 12:53

Verbranding door in de zon water te geven is een hardnekkige urban legend.
Anders zou het bij een zomerse regenbui ook een dramatisch gevolg moeten hebben :roll:
In meen mij te herinneren dat het ook iets te maken had met de vorm van de "lens" die bij een druppel niet genoeg gefocust is. De enige reden om het "af te raden" is omdat het water in de volle zon veel sneller verdampt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: 2 vragen: mulchen & vernevelingssysteem

Berichtdoor johny op 16 aug 2022 22:31

Toch heb ik ervaringen op gedaan dat ik planten heb verneukt.
Of beter gezegd waar ik niet met water geknoeid heb in volle zon geen beschadiging op liepen en de ander wel, vraag me geen uitleg hoe of wat .
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron