Wintergroen & winterbloei

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Wintergroen & winterbloei

Berichtdoor Tropical Gardening op 24 nov 2022 12:41

Hoe belangrijk is wintergroen voor jullie?

Met de inrichting van onze tuin heb ik echt rekening gehouden met wintergroene planten. Persoonlijk vind ik het belangrijk om ook in de winter een mooie tuin te hebben, aangezien ik ook in het najaar wil genieten van de tuin. Om deze reden gebruik ik bijna geen winterbescherming, alleen een hokje voor de Butia en indien nodig heb ik een berg vliesdoek liggen die enkel tijdens vorstperiodes gebruik.

Bij het aanplanten heb ik wintergroen gecombineerd met niet-wintergroen. Er zijn aardig wat planten te vinden die in de winter op zn mooist zijn! Arums en Cyclamen komen op, Mahonias vanwege de bloei, maar ook Fatsias en bijvoorbeeld Aucubas, Rhododendrons en Camelias omdat ze in juist in de winter opvallen omdat de rest kaal is.

Als vaste bladplanten zijn ook Farfugium, Epimedium en Bergenia erg bruikbaar in de winter. Voor bloemen Jasminum nudiflorum, Lonicera fragrantissima, Hamamelis, Chimonanthus en Edgeworthia chrysantha!

Een boom die erg mooi is in de winter vanwege zijn bast is de Prunus serrula. In onze tuin heb ik de "branklyn" staan die wat meer opgaand is en geschikt is voor kleinere tuinen. In het najaar, vooral na een regenbui, is de koperrode stam echt de blikvanger, prachtig!

Naast winterharde palmen, Fatsias en bamboe ziin er een paar wintergroene exotische planten die ook zeer de moeite waard zijn om te proberen: Schefflera taiwaniana, Daphniphyllum macropodum, Illicium floridanum en Daphne (Peperboompje). Tot nu toe doen ze het in onze tuin prima en komen ze de winters zonder schade door.
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Wintergroen & winterbloei

Berichtdoor Rob op 24 nov 2022 23:59

:thumb_up:
Hier ook min of meer dezelfde soorten Remi:
Fatsias, Aucubas, Rhododendrons, Camelia, Fargesia, Phylostachys, Schefflera tawainiana, jasminum, diverse bladhoudende struikachtigen e.g. Ilex, olijfwilg.

Voortuin mag niet worden beschermd, achter is het het aanzien swinters echter nauwelijks waard (van kerst tot eind maart)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten