Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor ruudkim op 12 jul 2013 12:39

mooie vijver hoor, nu alleen nog de randafwerking
Laat maar veel foto,s zien

Gr. Ruud :thai:
ruudkim
 

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 12 jul 2013 12:48

De randafwerking word erg simpel met gewoon een rechte boord om het vuil uit de vijver te houden en word ingezaaid met gras. Zo kan ik het proper afrijden langs de kanten. Later zet ik er wel stilaan wat mooie oeverplanten in. Dus geen met steen of rots afgewerkte boord.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 13 jul 2013 13:46

150.000 liter zou een vijver van 10 bij 15 meter zijn met overal een diepte van een meter. Dat heet geen vijver meer, maar een meer :D
Ik hoop dat je snel helder water hebt en de vijver vol leven zit. Hoewel ik een echte plantenliefhebber ben vind ik het altijd het leukste deel van de tuin. Er is altijd wat te zien: katten en vogels die komen drinken, vogels die een bad nemen, vissen, kikkers en kikkervisjes, waterjuffers, libellen en allerlei andere insecten,....
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 14 jul 2013 09:35

Ik geniet er nu reeds immens van. Dat geluid van dat stromende water heeft een erg streswerend en rustgevend effect op mij.
De boorden zijn geplaatst en de overloop is ook gemaakt en ik heb nu ook achteraan een "amfibietrapje" gemaakt zodat kikkers, padden en salamanders makkelijk in en uit de vijver kunnen geraken wat door de omboording onmogelijk was.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 15 jul 2013 00:42

Een langzaam aflopende oever overgang is ook ideaal voor vogels. Ik moet bij mij ook nodig het ondiepe deel optimaliseren. Nu is het nog te diep voor kleine vogeltjes als de koolmees. Alleen eksters en houtduiven komen nu badderen. Iets wat de eksters overigens meerdere keren per dag met erg veel enthousiasme komen doen.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 15 jul 2013 08:00

Boorden zijn geplaatst en ik heb een soort van trapje in Bangkirai gemaakt opdat de amfibiën de vijver ook makkelijk kunnen verlaten gezien de boord te hoog is rondom de vijver om er uit te geraken. De boord is zo hoog gezet opdat ik makkelijk mijn gras kan afrijden langs de kanten zonder dat mijn vijver bevuild word en eveneens om bij zware regenval te voorkomen dat er zand ed de vijver in zou komen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 15 jul 2013 08:03

Nog enkele foto's
Bijlagen
13.07.2013 lavafilter-1-800.jpg
13.07.2013 lavafilter-1-800.jpg (97.46 KiB) 3766 keer bekeken
13.07.2013 afboordingen klaar-1-800.jpg
13.07.2013 afboordingen klaar-1-800.jpg (97.74 KiB) 3766 keer bekeken
13.07.2013 pagode-1-800.jpg
13.07.2013 pagode-1-800.jpg (109.34 KiB) 3766 keer bekeken
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 15 jul 2013 08:11

Net nu het water helderder werd (minder ros-bruin) en je dieper de vijver kon inkijken beginnen er nu algen te vormen en krijg ik zo'n groene pap. Het water zit al vol leven in de vorm van watertorren, schrijvertjes (schaatsers) en allerlei larfjes van muggen ed. ook libellen zitten er nu aanhoudend op en aan. Het brengt heel wat leven met zich mee zo'n vijver. 's nachts vliegen de vleermuisjes rakelings over het water heen. Prachtig om te zien allemaal.
Zou ik de algen gelijk aanpakken of is het beter de vijver op zijn beloop te laten en de tijd te geven zich te balanseren?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Esther op 15 jul 2013 08:21

:shock: Gaaf zeg! Vooral dat eilandje in het midden, echt mooi. Veel werk verzet :thumb_up:

Ik zou de vijver even laten staan, mss een flesje bacteriën erin hebben wij destijds ook gedaan en ik neem aan dat er flink wat zuurstofplanten inzitten? Dan komt het wel goed. We hebben hier 2 vijvers en deze zijn altijd helder, zonder pomp of filtersysteem. (wel wat kleiner van formaat)
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 15 jul 2013 08:29

Ja ik heb er idd toch heel wat zuurstofplanten instaan. Het was zo'n blauwe regenton voor 3/4de gevuld ervan. Heb zoveel mogelijk proberen samen te houden en dan onderaan een steentje eraan gebonden om ze effektief op de bodem te houden want bij mijn vader dreef de hele handel gewoon aan het oppervlak omdat zijn Koi's ze steeds uit de bodem woelen. Sommige heb ik zelfs in bakjes met vijversubstraat gezet en zo naar de bodem doen zinken met wat lavasteentjes over het substraat heen.
Van die vijverbacteriëen heb ik ook in mijn filter gekapt.
Zal het maar even op zijn beloop laten. Deze week haal ik nog even een deel waterplanten in de Pelckmans.

P.s. Het meeste werk zat eigenlijk in het uitgraven en dan de filter opbouwen en met blauwsteen bekleden. Het eiland is opgebouwd als volgt; op de folie heb ik rhyzoombegrenzer gelegd op de plaats waar de steunpilaren moesten komen. Die bestaan simpelweg uit van die betonnen bloembakken in halve maanvorm welke je gewoon opstapelt. Daarbovenop hebben we dan aluminium golfplaat die ik nog had liggen gelegt om het eigenlijke eiland vorm te geven en daarbovenop leg je dan de leistenen in puzzelvorm in cement. Dat viel dus heel goed mee. Tussen de pilaren zit dus ruimte waar de vissen e.d. kunnen schuilen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten