Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 11 mei 2013 07:39

Da's heel duidelijk uitgelegd. Bedankt Jaak.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jaak op 11 mei 2013 10:26

graag gedaan,veel succes met de verdere bouw van de vijver :thumb_up:

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 14 mei 2013 11:26

Gisteren heb ik de beek volledig uitgegraven tussen de 2 vijvers in. Enkel het stukje waar we de brug gaan leggen houd ik nog even zo tot we de exacte hoogte van de vijverrand hebben bepaald zodat we de funderingsblokken kunnen gieten om de brug te dragen. Net op die plaats heeft de vorige eigenaar een klein stort gemaakt :cry:
Zit vol ijzer van motoronderdelen, fietsonderdelen, bromfietstanken, zadels, ijzeren vaten, volieredraad tot andere rommel als mousse dekens, plastic zakken, bachen, glazen flessen, servies, allerlei rottend hout, puin auto- en bromfietsbatterijen en ga zo maar even door. Daar steek je enorm veel tijd en werk in om dat te verwijderen want je wil natuurlijk geen scherpe of gevaarlijke dingen onder je folie hebben. Bedroevend gewoon. Bijkomend nadeel is dat je door het te verwijderen inkalvingen krijgt omdat ze zo veel plaats innemen langs en onder de vijverrand. Dit moet ik dan nadien gaan oplossen door er plexiplaten te gaan steken omdat ik er op deze manier onmogelijk folie kan overleggen.
Voor elk probleem is er zo natuurlijk een oplossing maar het brengt allemaal extra werk met zich mee, veel tijdverlies en vooral ook extra kosten. Geld dat ik veel liever in de afwerking zou steken.
Vandaag begin ik aan het laatste stukje. Dat word het vijvertje waar mijn filterbak in uitkomt. Zal zo'n 3 x 4 m worden en 80 cm diep. Deze vijver ga ik stampvol planten zetten. Dit word dan de plantenfilter.
Nog even doorbijten dus en dan zitten de graafwerken er op voor me :thumb_up:
Dan moet ik nadien alle uitgehaalde grond nog zien gelijk te krijgen in de tuin die nu zo'n 20-30 cm hoger is komen te liggen en dan gras zaaien... Het vrouwtje is al aan het morren dat de hond (en ik ;) ) zo veel zand mee binnen brengen in huis.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 14 mei 2013 12:09

Balen om te horen Hitch :? Als je om de hoek had gewoond had ik aangeboden even te helpen :lol:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 14 mei 2013 17:18

haha ja dat zal wel :lol: Komt jou dat ff goed uit dat je zo ver weg woont
Ach 't is doorbijten he. Vandaag de graszoden verwijderd waar de plantenfilter komt en de aansluiting met de beek wat verder uitgegraven. Dit tussen de regenbuien door :? .
Zo ver staan we dan weer. Mijn vader komt de bak metsen als het weer wat opklaart en ik denk dat ik nog een dag of 3 werk heb met het uitgraven en dan is het achter de rug. Dan alles opmeten en de folie bestellen.
Kijk er meer en meer naar uit nu het einde van de werken in zicht zijn.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Itrme op 14 mei 2013 17:23

Ik was serieus hoor :lol: met een vijver in de weer is altijd wel leuk :fluiten:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Rico op 14 mei 2013 18:57

Dat is echt zwaar balen van die vuilstort in je tuin :shock:
Ik weet niet of het mogelijk is hoor, maar kun je die man niet aangeven en schade vergoeding eisen? Accu's en dergelijke zijn toch geen dingen die je zo maar even in de tuin graaft... :evil:

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen, sterkte met graven die laatste paar dagen :thumb_up: Maar pas wel op, straks begin je er nog lol in te krijgen en ga je gewoon op zoek naar plekjes waar je nog weer even als een dolle kunt graven :lol:
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor lapalmeraie op 14 mei 2013 19:33

Tuinen genoeg toch onder onze leden :fluiten: :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Klaas-Jan op 15 mei 2013 01:15

Klopt, ik weet toevallig iemand die zijn gaten voor nieuwe palmen niet diep genoeg graaft...
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor plasta op 15 mei 2013 01:28

:off_topic:
Toch nogmaals een gaten-graaf-les voor exoten-dummies :lol:
Hoe groot je het gat ook graaft, er is een moment dat je de pot van de plant af moet halen, toch?
Gebruik dat moment om die pot eens in dat gat te duwen.
Toch geen rocket science :?

Anoniem
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten