Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 15 maart 2013 18:10

Wat gebruik je eigenlijk best als bodembedekking om de zuurstofplanten in te laten verankeren en het geheel toch een wat mooiere aanblik te geven?
Mij is al gezegd om Rijnzand te gebruiken en in de moeraszone kun je dan speciale vijvergrond gebruiken. Ik dacht eerst turf te gebruiken omdat de vleesetende plantjes daar zich het best in thuisvoelen maar dat gaat zo'n vuiligheid geven (denk ik) dus dacht ik de plantjes in vijvermandjes gevuld met turf in de vijvergrond in te graven en de andere moerasplantjes dan gewoon in die vijvergrond.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jaak op 15 maart 2013 21:58

ik denk dat turf het water zuur maakt wat dan weer niet goed is voor de vissen die je er wil in houden,zelf start ik dit jaar met een nieuwe vijver met plantenfilter gevuld met gletserrock en gletsjersubstraat,akkoord het is iets duurder in aankoop maar gaat een leven lang mee wat niet kan gezegd worden van lava en het is meer dan 90 % poreus wat wil zeggen dat er een massa bacterién in kunnen huizen waardoor je uiteindelijk ook minder moet aankopen,hoe meer bacterién hoe zuiverder het water maar de waterwaarden moeten dan wel ok zijn,zuurstofplanten zou ik er zo in gooien,éénmaal goed in de groei blijven die mooi op hun plaats in de vijver met zand en dergelijke krijg je snel een vuile troep zeker als de vissen er gaan in woelen,je kan eventueel in mandjes planten maar dan zou ik fijn vijversubstraat nemen en zeker ook geen vijvergrond wat ook snel verzuurd.
In mijn huidige vijver staan alle planten in fijn substraat,maar alvorens daar in te zetten heb ik alle aarde er af gespoeld.
Succes met de vijver.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 15 maart 2013 22:35

Dus jij zou gewoon "blote" folie laten zitten bij manier van spreken en de zuurstofplanten hoeven dus geen ondergrond te hebben? Wat ik bedoelde met vijvergrond is idd deze die ze in de handel verkopen in zakken. Vijversubstraat dus.

P.s. Mijn water waarmee ik de vijver zal vullen bevat veel ijzer. Kan dit kwaad voor de vijverplanten? Mijn tuinplanten hebben er wel geen moeite mee maar die staan daar dan ook geen 24/7 in.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor p e t e r op 15 maart 2013 23:00

Ik heb een klein vijvertje van zo'n 1500L schat ik met overloop naar een klein beekje en daarna in een reservoir in de grond van zo'n 500L waar de pomp in zit.

Ik heb geen filter en zet de pomp enkel aan als ik op het terras zit.
In mijn vijvertje zitten enkele goudwinde's en wat shubunkins. Ik denk in totaal zo'n visje of 20 max. Ik geef deze zelden eten. Er staan veel planten in zoals de gele lis en diverse waterlelie's.

Mijn water is bijna altijd helder op deze manier.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jaak op 16 maart 2013 00:51

Hitch schreef:Dus jij zou gewoon "blote" folie laten zitten bij manier van spreken en de zuurstofplanten hoeven dus geen ondergrond te hebben? Wat ik bedoelde met vijvergrond is idd deze die ze in de handel verkopen in zakken. Vijversubstraat dus.

P.s. Mijn water waarmee ik de vijver zal vullen bevat veel ijzer. Kan dit kwaad voor de vijverplanten? Mijn tuinplanten hebben er wel geen moeite mee maar die staan daar dan ook geen 24/7 in.

inderdaad blote folie en zuurstofplanten hoeven ook geen ondergrond,het substraat dat ik bedoel zijn poreuze steentjes van onder andere Velda,Bio lith.
Ijzer in vijverwater kan geen kwaad dit zorgt voor een goede groei van de planten,de hoeveelheid ijzer daar kan ik niet direkt een antwoord op geven maar dat weten ze zeker in een vijverwinkel,te weinig ijzer zorgt voor gele bladeren.
Wat Peter zegt is ook waar,heel belangrijk is dat hij zijn vissen zelden eten geeft en daardoor word zijn biotoop zo goed als niet belast waardoor een filter niet echt nodig is en de planten in de vijver het weinige voedseloverschot gebruiken waardoor zijn water zuiver blijft,maar van zodra je dagelijks begint te voederen zit je al snel met een mestoverschot in het water en moet je gaan filteren of je krijgt gegarandeerd groen water dat op den duur alsmaar verslechterd en zo de biotoop uit evenwicht brengt met uiteindelijk een concentratie amoniak in het water wat dodelijk is voor de vissen maar ook de planten zullen het dan moeilijk krijgen.
Ik zou zeggen,gebruik genoeg van dat substraat zodat er een massa bacterién kunnen in huizen en het zal de ganse vijver ten goede komen en plant in het substraat planten met blote wortels(zonder aarde),wel zal je wat geduld moeten oefenen want zo een biotoop moet langzaam zijn evenwicht zoeken.

Groeten, Jaak

dit is een heel interessante site http://www.pondlibrary.com/
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 16 maart 2013 10:15

Voor vissen heb ik niet zo veel belang. Die komen er het eerste jaar toch niet in. Ik hoop toch vooral op een natuurlijk biotoop van kikkers, padden en salamanders.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jos944 op 16 maart 2013 12:06

Hitch schreef:Voor vissen heb ik niet zo veel belang. Die komen er het eerste jaar toch niet in. Ik hoop toch vooral op een natuurlijk biotoop van kikkers, padden en salamanders.



zorg voor heel veel zuurstofplanten in je vijver. Dan heb je een kraakheldere vijver.

Mijn vijver met een diepte van 1,20 /1,30 kan je het hele jaar door tot op de bodem kijken omdat die gewoon kraakhelder is door alle zuurstof planten (fontijnkruid, hoornblad, vallisneria gigantea)
Maar ook door de lisdodde die in het voorjaar zoveel voedingstoffen uit het water haalt dat de vijver niet eens kans krijgt om groen te worden.

En mijn vijver staat vanaf 10 uur tot 18 uur in de volle zon.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 16 maart 2013 13:43

Heel goed! Daar ga ik zeker rekening mee houden. Naar het schijnt mag je ook niet te lang (zelfs geen dag) wachten tussen het opvullen van de vijver en het aanbrengen van de zuurstofplanten.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jos944 op 16 maart 2013 13:47

Hitch schreef:Heel goed! Daar ga ik zeker rekening mee houden. Naar het schijnt mag je ook niet te lang (zelfs geen dag) wachten tussen het opvullen van de vijver en het aanbrengen van de zuurstofplanten.


Op zichzelf valt dat wel mee. Na het vullen van een vijver ontkom je er niet aan dat die groen wordt na een paar dagen.

Wat ideaal is, zorg voor een emmer met bodem prut van een vijver die al jaren helder is.

Hier zitten heel veel bacterieen in die zorgen dat je water helder wordt.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 16 maart 2013 13:55

Ja ik had ook al zoiets gehoord dat je een vijver hoort te enten door er een paar emmers water van een gezonde vijver in te kappen maar zelf sta ik daar wat huiverig tegenover want ja, wat is gezond he? Het is niet omdat een vijver helder is dat deze gezond is he? Hier wat verderop is een vijver en die zal op zijn diepst zo'n 2 m zijn. Wij gingen daar vroeger altijd in zwemmen. Opvallend aan die vijver is dat het water echt kraakhelder is en je ziet overal de bodem. Ook opvallend is dat er maar 1 soort waterplant in groeit en er verder niets leven in zit. Geen vis, geen kikker,... niets. Later hebben wij daar zelf eens vis die welders hadden gevangen op gezet en toen we de volgende dag terug gingen lagen deze allemaal dood aan het oppervlak.
We zijn er nooit nog in gaan zwemmen :roll:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten