Aanleg van een vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 29 jul 2013 13:03

Nou, jij liever dan ik Alexander. Ik ben niet zo dol op alles wat uit het water komt. Maar voel je vrij om hier de kreeften uit de sloten te komen halen. Ze worden toch als ongewenste exoten gezien dus je mag ze allemaal :)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 04 aug 2013 13:31

Mijn schildpadden hebben alle Goudelritsen ondertussen opgegeten :( . Niet normaal hoe snel die zijn wanneer ze jagen op die beestjes. Elke dag krijg ik nu (waarschijnlijk want heb hem nog nooit gezien) een reiger op bezoek en deze heeft de helft van al mijn Shumbikins opgevreten, een Koi, mijn Albino Sterlet steur en mijn grootste Sterlet steur (was 70 cm!) heeft hij aan de kant laten doodgaan wegens te groot om op te vreten. Moordneigingen krijg ik ervan :evil: !
Gisteren ben ik even aan de slag gegaan met wat spullen die ik nog had liggen. Heb een bewegingssensor geplaatst en deze verbonden aan een vijverpomp welke een sproeier in gang zet. Hopelijk helpt dit. Verder wat cd'tjes in boomtakken gehangen pfff wat moet een mens doen he. Volgende week ga ik dan maar een karperdraad rondom de vijverrand plaatsen op 25 cm hoogte zodat hij nergens meer over de rand kan stappen.
Overdag blijven die Steuren steeds mooi over de bodem zweven maar 's avonds laat komen die boven en werpen zich zelfs regelmatig uit het water. Waarschijnlijk is dit omdat ik 's avonds de watervallen en de stroming afzet waardoor het zuurstofgehalte daalt in de vijver. Steuren moeten erg zuurstofrijk water hebben. Maar goed, het is geen optie om alles aan te laten want ik heb niet de eenvoudigste buren en zij slapen met het raam open het hele jaar door en ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat de watervallen redelijk veel lawaai maken.
Er was ondertussen al een prachtige echte groene vijverkikker in de vijver komen wonen maar deze is nu ook niet meer te vinden dus ik ga er van uit dat de reiger deze als toetje heeft genomen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 04 aug 2013 14:33

Oei, dat is frustrerend. Nooit gedacht dat schildpadden sneller zijn dan goudelritsen, dat zijn toch best snelle visjes. Maar vooral de steuren zal wel pijn doen.
In mijn vijver waren de goudelritsjes al een tijd de eitjes aan het verzorgen toen ik er 3 stekelbaarsjes bij heb gezet. Ik wist dat stekelbaarsjes jonge goudelritsjes eten, maar omdat die met honderden tegelijk uit zouden moeten komen dacht ik dat wat natuurlijke selectie geen kwaad zou kunnen. Maar ik heb maar twee jonge goudelritsjes gezien. Na een tijdje gedacht te hebben dat ze allemaal opgegeten waren, zag ik er een paar dagen terug toch nog 1 zwemmen. Hopelijk overleeft er genoeg om ze voor uitsterven te behoeden. De stekelbaarsjes hebben veel sneller en veeel meer jonkies.

Succes met het vergagen van de reiger. Misschien maar phiranha's uitzetten? ;)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 04 aug 2013 14:35

Die groene kikker kan je maar beter kwijt zijn als je geen geluidsoverlast wilt. Je kan veel beter de bruine kikker hebben, die hoor je bijna niet wanneer die kwaakt.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 04 aug 2013 15:02

Ach dat gekwaak stoort me niet en mijn slaapkamer ligt aan de andere kant van mijn huis. Het zijn waarschijnlijk wel weer de buren die erover gaan zagen denk ik. Hij kwaakt nu wel een beetje maar helemaal niet luid en ik vind het een geweldig beestje. Ook zitten er nu plots elke avond 3 padden voor de vijver, die zijn zo tam (geef ze elke dag wat meelwormen) dat ze al aan komen hoppen wanneer ik 's avonds buiten kom. :lol: Geweldig.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Pieter73 op 04 aug 2013 15:09

Als je buren de waterval al niet leuk vinden, dan gaan ze ook niet blij worden van groene kikkers. Nu zal het inderdaad meevallen, maar dat wordt in het voorjaar wel anders. De groene kikker heeft uitwendige kwaakblazen, de bruine inwendige. En dat verschil is duidelijk hoorbaar. Als je kan kiezen zou ik lekker de bruine uitzetten zodat het territorium is bezet wanneer de groene komt :)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Rico op 07 aug 2013 22:13

Ik zou een alligator van anderhalf/twee meter in de vijver uitzetten. Deze laat de kleine visjes met rust, maar is dol op reigers :fluiten:
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 08 aug 2013 10:36

hehe grapjas, als ik ooit van m'n vrouwtje vanaf wil zal ik dat eens overwegen. Die gaat graag op de brug zitten met de voetjes in het water bij warm weer.
Moet ik eerst even de levensverzekering raadplegen... :o

Mijn constructie met de bewegingssensor lijkt wel zijn vruchten af te werpen want tot nog toe mankeer ik geen enkele vis meer sinds de installatie en ondertussen heb ik het visbestand terug aangevuld.
Wat de steuren betreft zat ik er trouwens naast. De Albino Sterlet zat wel degelijk nog in de vijver en de grote steur die naast de vijver lag moet zichzelf blijkbaar uit het water gegooid hebben. Dit gebeurd wel meer heeft een kenner me verzekerd en al helemaal bij de al wat grotere exemplaren.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor jaak op 16 aug 2013 23:31

Deze zomer ben ik druk bezig geweest in de tuin met de aanleg van mijn nieuwe vijver,inhoud is 7000 liter plus plantenfilter,de afwerking is voor een later tijdstip maar de aanleg van de vijver kan je nalezen in mijn fotoalbum,je kan klikken op de link onderaan---------Jaak zijn tuin
Afbeelding

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Aanleg van een vijver

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2014 12:40

Op het eind van de zomer vorig jaar werd duidelijk dat ik met een plaag ben komen te zitten van Karperluis. Eerst zag ik ze enkel op enkele vissen zitten maar na een tijdje zag je ze gewoon door de vijver zwemmen op zoek naar prooi. Verschrikkelijk hoe mijn vissen er uit zagen die waren "gepakt" door die snertbeesten. Soms zaten ze er wel met 7-8 tegelijk op 1 vis.
Ben gaan zoeken wat ik er tegen kan doen en ze zijn enkel chemisch te bestrijden. Duur grapje want voor mijn vijverinhoud kost het me zo'n 450€ voor 1 behandeling en je moet er steeds nog een 2de doen tegen dat de gelegde eitjes uitkomen. 1 Zo'n vrouwtje legt 300 eitjes en ze kweken zelf al na 5-6 weken. Kun je nagaan met hoeveel ze momenteel in mijn vijver zitten. Andere optie is mijn visbestand volledig te laten uitsterven. Ze kunnen niet langer dan 2 weken overleven zonder gastheer. Dit is veel goedkoper dan de medicatie maar ik vind het mensonterend om het zelfs maar te overwegen. Jammer genoeg doen ze 's winters een soort winterslaap dus ook vorst roeit ze niet uit.
Beetje veel pech gehad dus vorig jaar wat het leven in de vijver betreft.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten