Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 19 sep 2013 19:09

In het voorjaar heb ik enkele Colocasia knolletjes in de moeraszone van de vijver tussen de lava steentjes geplant. De Colocasia lijkt het daar naar zijn zin te hebben en de uitlopers groeien zelf door in het water.De plant zelf blijft drijven en de wortels zetten zich vast in de bodem. Heeft er iemand ervaring met andere Colocasia/Alocasia soorten in de vijver?
Bijlagen
far00004.jpg
wortels tot ongeveer 30 cm diepte
far00004.jpg (218.41 KiB) 9499 keer bekeken
far00005.jpg
uitlopers in 10 cm diep water tussen de watermunt
far00005.jpg (266.34 KiB) 9499 keer bekeken
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor JmC4c op 19 sep 2013 19:28

Colocasia " Pink China" & "Black Magic" zag ik deze zomer in het tuincentrum in de vijverafdeling bij de waterplanten staan. En het waren mooie exemplaren met veel jongkies erbij. Ik heb de Black magic dus ook heel lang bij de waterplanten in mijn cementkuip met water geplaatst en deed het goed.
Dit was een heel klein plantje ;)

Afbeelding
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Hitch op 19 sep 2013 19:39

Ik heb de gewone C. esculenta in de vijver geprobeerd maar deze staat niet graag constant in water heb ik gemerkt. Hij deed het helemaal niet goed en herstelde pas toen ik hem uit de vijver haalde en gewoon goed vochtig hield.
Ik heb er ook één met groene stengels en zwarte bladeren en deze deed het echt heel erg goed en werd massief in omvang met erg grote bladeren.
Dan heb ik er ook nog eentje met zowel zwarte stengels als zwarte bladeren en ook deze ging zienderogen achteruit in de vijver. Ook deze vertoonde pas opnieuw groei nadat ik hem terug uit de vijver haalde en gewoon goed vochtig hield.

De juiste namen van de 2 voorgaande soorten heb ik niet.

Pink china heb ik ook maar deze staat gewoon in de volle grond en overwinterd daar ook. Hoe natter deze gehouden word, des te groter worden zijn bladeren dus ja, dat die het goed doet in de vijver verbaasd me niet echt.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Gerritzen op 19 sep 2013 19:55

Sven (Shusui) heeft veel geëxperimenteerd met Colocasia's in de vijver. Ik kan het niet terugvinden op het forum, maar heb een tijd geleden zijn ervaringen gekopieerd en opgeslagen:

Met het Colocasia experiment ben ik zeer tevreden !
De resultaten verschillen nogal sterk per soort. Deze zomer ga ik nog meer soorten uitproberen in de vijver.
C. Fontanesii : zeer goede groei , beter tot gelijk aan volle grond
C. Burgundy Stem : zeer goede groei , beter tot gelijk aan volle grond
C. Pink China : goede groei, maar minder grote bladeren dan in volle grond
C. esculenta (taro knol) : beter dan in volle grond
C. Jacks Giant: veel meer scheuten en veel snellere groei dan in volle grond (de grootste verrassing voor mij )
C. esculenta 'Grande' : veel slechtere groei dan in volle grond
C. Black Magic : weinig groei, maar iets beter dan in volle grond
Remusatia vivipara : dood, weggerot

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor shusui op 19 sep 2013 20:35

Haha, je bent me al voor :lol:

Het uitproberen van meer soorten in de vijver is er helaas niet van gekomen dit jaar. Door het koude voorjaar deden veel speciale soorten het slecht buiten en heb ik ze in de serre moeten houden.

@ Eric, je planten staan er mooi bij !
Ga je ze laten staan in de winter ?
Ik verwacht niet veel van winterhardheid als ze echt onder water staan (tenzij diep genoeg misschien) , maar je weet nooit he, deze plant heeft me al vaker verrast ;)

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 19 sep 2013 21:00

JmC4c "Black Magic" heb ik ook al eens gezien in een kuip met water, gecombineerd met papyrus ;prachtig! Persoonlijk heb ik geen goede ervaring met deze soort: vochtig, volle grond, in pot, zon schaduw, niets lijkt te lukken. De Black Magic kwijnt steeds stilletjes weg tijdens de zomer. Als iemand me kan vertellen hoe men deze soort moet behandelen hoor ik het graag.
Hitch; "zowel zwarte stengels als zwarte bladeren" kan dit een Black Magic zijn ? "één met groene stengels en zwarte bladeren en deze deed het echt heel erg goed " ;lijkt het omgekeerde van Black Stem, als iemand deze soort kent....
Gerritzen: interessant artikel, Fontanesii lijkt een goede keus om in de vijver te zetten, kan men deze soort in de vijver kan overwinteren.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 19 sep 2013 21:09

Hi allemaal,

Colocasia Burgundy Stem heb ik al jaren (sinds 1994 ) in mijn vijver ( moeras ) in grind zonder enige vorm van grond bij , Ik zet mijn knollen meestal eind mei ( dit jaar was het eind juni slecht voorjaar ) en ze staan nu ongeveer 1.20 - 1.30 groot , blad is 68 cm groot .De knol staat soms helemaal onder water zoals nu het geval is bij vele regen .
Verleden jaar en andere zomers staan ze tot 1.50 hoog met nog grotere bladeren ,
In de volle grond blijft deze soort veel kleiner bij mij .
Sven heeft het onlangs nog zelf gezien ,


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik laat ze staan tot het vriest , eenmaal de bladeren door vorst aangetast en het mooie blad weg is ,haal ik de knollen eruit .

mvg Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 19 sep 2013 21:23

@ Sven; ik ben van plan om er eentje te laten staan in de lava (boven water) tijdens de winter. Onder water overwinteren zal niet lukken met "Pink China" . Een knol (zonder blad) die ik in het voorjaar onder water heb geplaatst begon te rotten.
@ Etienne; je colocasia's staan inderdaad mooi in de vijver, al eens geprobeerd om deze ter plaatse te overwinteren?
mvg Eric
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Hitch op 20 sep 2013 09:49

Colocasia heeft toch redelijk veel voedsel nodig om te kunnen uitgroeien, niet? Daar zit zo'n beetje mijn probleem want ik geef ze niets mest net omdat ze in mijn vijver staan en ik geen zin heb in een algenplaag. Ik lees hier nu echter dat iemand deze knollen gewoon in grind zonder grond plant en dat dit goed gaat en grote planten oplevert??? Waar halen die dan dat benodigde voedsel? Gewoon uit het water?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor jos944 op 20 sep 2013 11:15

Hitch schreef:Colocasia heeft toch redelijk veel voedsel nodig om te kunnen uitgroeien, niet? Daar zit zo'n beetje mijn probleem want ik geef ze niets mest net omdat ze in mijn vijver staan en ik geen zin heb in een algenplaag. Ik lees hier nu echter dat iemand deze knollen gewoon in grind zonder grond plant en dat dit goed gaat en grote planten oplevert??? Waar halen die dan dat benodigde voedsel? Gewoon uit het water?


Ja net als riet en dergelijk haalt de Colocasia van nature zijn voedsel uit het water. Dus wil je een mooie heldere vijver zet deze plant dan in een moerasdeel van een vijver.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten