Colocasia "Pink China" en Thaila als vijverplant?

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Hitch op 20 sep 2013 11:41

Volledig :off_topic: maar ik zat al de hele zomer het volgende te denken....
Mijn vijver is kraakhelder en algenvrij nu. In de beginfase van de vijver kreeg ik na een week of zo algengroei=voedsel in het water en ook mijn water en moerasplanten deden het goed. Thalia dealbata (met blote wortel in de lavakorrel geplaatst begon vrijwel meteen met het vormen van nieuwe plantdelen. Nu sinds een maand of zo toen de vijver al een tijdje kraakhelder was begon de Thalia te tanen, vergelen en sommige stengels stierven zelfs gewoon af. Dan zit ik zo te denken dat ze misschien te weinig voedsel uit het water kunnen halen omdat het simpelweg niet meer (voldoende) aanwezig is. Kan dit?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor shusui op 20 sep 2013 12:34

Ja dat kan, dat is ook de reden waarom vooral in (planten)aquariums dan veel bijgemest wordt. Hier in de aquariums ook, veel planten en weinig vis, dus ik verhoog NPK (vooral N) en sporenelementen en voeg ook CO2 toe om de planten goed aan de groei te houden.

Dit houd in :regelmatig de waterwaarden meten en per element de waarden aanvullen tot het gewenste niveau.

Als je optimale plantengroei wil zou je dat voor je vijver ook kunnen toepassen, maar dan lopen de kosten aan meststoffen wel hoog op doordat je met een veel groter volume water zit...
Of je kan gewoon zorgen voor een goede verhouding plant / vis ;)
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor jos944 op 20 sep 2013 12:45

shusui schreef:Ja dat kan, dat is ook de reden waarom vooral in (planten)aquariums dan veel bijgemest wordt. Hier in de aquariums ook, veel planten en weinig vis, dus ik verhoog NPK (vooral N) en sporenelementen en voeg ook CO2 toe om de planten goed aan de groei te houden.

Dit houd in :regelmatig de waterwaarden meten en per element de waarden aanvullen tot het gewenste niveau.

Als je optimale plantengroei wil zou je dat voor je vijver ook kunnen toepassen, maar dan lopen de kosten aan meststoffen wel hoog op doordat je met een veel groter volume water zit...
Of je kan gewoon zorgen voor een goede verhouding plant / vis ;)


Ik heb wel een co2 bemesting op mijn vijver staan. Plus ook een beekloop waardoor wel co2 wordt uitgewassen. Maar dan nog gebruik ik maar iets van 10 liter co2 vanaf april/mei tot aan ergens eind september.
Ph staat ingesteld op 7.10 bovengrens (daarboven gaat het ventiel open) en stopt met co2 toevoeging bij de ondergrens van 6.90.

Volume van de vijver is 6500 liter met heel veel zuurstof planten.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 20 sep 2013 18:41

@Hitch, Thalia dealbata is geen snelle/gemakkelijke groeier als hij in de vijver staat. Bij mij staat hij in een grote mand met vijveraarde en krijgt af en toe wat meststof. Snelle/gemakkelijke planten staan in lava korrels zonder aarde. De Colocasia's op de eerste foto staan in pure lava. mvg Eric
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 20 sep 2013 19:45

Eric08 , Ik heb dat ook allemaal al eens uitgeprobeerd een Collocasia Burgundy Stem in de vijver in de winter te laten zitten , de knollen dat lukt zeker niet maar de uitlopers dat lukt soms wel maar niet met de laatste drie winters !

Ik gebruik nergens in mijn vijver vijveraarde of leemachtige grond , alles staat gewoon in grind en in maandjes of potten , ook Thalia Delbata en die heeft dit jaar weer rijkelijk gebloemd en staat ongeveer een 1.50 m hoog , waterplanten hebben hoegenaamd geen aarde nodig om mooi te groeien, als je vissen hebt en vooral koi 's die zorgen goed voor een dosis mest , ik vul ook altijd mijn vijver bij met regen water en daar zit ook wat voedsel in , nooit met leiding water , zit cloor in , nu kan je zeggen regen water is te zuur en bevat vuil en een deel zware metalen ,geen last van , nu , als het regend in de tuin op planten in volle grond ,dan zie ik wel een boost van groei ,men zegt en schrijft ook altijd , planten gieten met regenwater, dus zo slecht zal het niet zijn .

Grt Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Eric08 op 20 sep 2013 20:08

hoy Etienne, : eventjes off_topic: hoe diep staat je Thalia Delbata? laat je hem op die plaats overwinteren? Bij mij staat de bovenkant van de mand tussen de 5 en 15 cm onder het wateroppervlak, maar de mooiste scheuten komen door de zijkant van de mand op ongeveer 30-40 cm diepte. Hij blijft het hele jaar op dezelfde plaats staan.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 20 sep 2013 20:58

Hi Eric08 , mijn Thalia staat ongeveer hetzelfde als bij u , een 5 a 15 cm water boven de wortels , ik haal nu wel mijn Thalia's uit de vijver , mijn vijver is maar 55 cm het diepst !Ik heb ook zijscheuten ,de mand is gebarsten .Bij mij is het wel een plant dat snel groeit .
Vroeger liet ik ze ook staan maar over drie jaar bij die 14 dagen koude winter is alles kapot gevroren , ik overwinter ze gewoon vorst vrij op een donkere plaats in een kuip met water net tot boven de wortels .Zaad van Thalia is wel winterhard !

Afbeelding
Afbeelding
Foto's zijn van half augustus

Grt Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor Hitch op 21 sep 2013 09:28

Potverdorie die Thalia's zien er goed uit zeg. Mijn exemplaren staan uitgeplant in de lava op zo'n 10-15 cm diepte. Dat gaat dus te ondiep zijn neem ik aan om een winter te kunnen doorstaan.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor asiantjen op 21 sep 2013 15:59

Hitch , dat risico zou ik zeker niet nemen ,als je lava in de winter vochtig is zal het er snel diep door vriezen ,is er nog wat noord -oosten wind bij gaat het vlug ijs vormen , gewoon uit trekken en ergens in een emmer vorst vrij over winteren of ergens in volle grond zetten en een laag mulch erop , dat lukt ook , trouwens Thalia Delbata groeit ook prima in volle grond , wel regelmatig vochtig houden en blijft zelfs langer zijn blad groen-blauw houden , bloem vorming is minder .

grt Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Colocasia "Pink China" als vijverplant?

Berichtdoor JmC4c op 21 sep 2013 17:09

Ik heb hier de Thalia Geniculata Ruminoides " Red Stemmed", in een cementkuip.
En bedank jullie voor de tips ivm met de overwintering :thai: (Foto's zie mijn tuintopic ;) )

Groeten, Jean-Marie.
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten