nieuwe categorie forum water/moerasplanten

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor Hitch op 21 dec 2014 09:49

Ik begin er helemaal warm voor te lopen :thumb_up:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor voschke op 21 dec 2014 10:13

leids plantje is saururus cernuus.. verkocht ik hier op de zaak al jaren geleden als moerasplantje

ook worden er vaak bij ons winterharde tuinplanten als aquariumplant gebruikt

denk maar eens aan lysimachia nummularia, lysimachia numm. aurea, ophiopogon kyoto, lobelia


inderdaad de test met de valisnera heb ik ook al geprobeerd... lukt prima :)
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor jos944 op 21 dec 2014 12:51

Voschke,

Klopt veel landplanten/vochtminnende planten worden vaak als "aquariumplant" verkocht.
Maar ik doel meer ook op planten met een tropische look zoals crypto, echinodorus, apanogetons, nymphoides...gewoon alles wat een mooie tropische look kan geven aan onze tropentuintje

Cosmopolieten zoals Hoornblad zijn voor mij niet zo heel spannend.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor shusui op 21 dec 2014 14:28

Leuk om te zien dat hier nog aquarium / waterplant liefhebbers op het forum zitten.
Zoals velen al wel weten ben ik een beetje plantengek :fluiten: , en daar horen natuurlijk ook waterplanten bij.
Buiten in de vijvers groeien diverse water en moerasplanten. En ook enkele kuipen met Nelumbo's en een tropische waterlelie. En om de koude wintermaanden door te komen heb ik binnen enkele aquariums :)

Nu heb ik 3 aquariums, 200l , 112l en 70l . Die van 70l dient momenteel alleen als kweek/ opvang bakje van speciale en moeilijkere planten. Deze planten worden binnenkort overgezet naar een nieuwe 300l bak. :D

Hier enkele foto's van mijn bakjes:

200l:
Afbeelding
Afbeelding
Nymphaea minuta, een kleinblijvende waterlelie uit Madagascar die onder water bloeit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Overzichtje, de Eichornia azurea is een van mijn lievelingsplanten.

112l:
Afbeelding
Emerse bloei van Anubias barteri 'Nana'

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

70l plantenkweekbakje:
Afbeelding
Ludwigia repens 'Rubin'

Afbeelding
Ludwigia inclinata var. verticillata 'Pantanal' (mijn andere lievelingsplant , leuke naam ook :) )

Afbeelding
Eriocaulon setaceum en Syngonanthus sp. Belem

Afbeelding
Bovenaanzichtje

Afbeelding

Groeten,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor jos944 op 21 dec 2014 14:57

Mooie foto's sven.

Die Ludwigia Repens heb ik in de groene vorm zo een 20 jaar terug met succes in de vijver gehad.
Hij vormt eenmaal bij het wateroppervlakt aangekomen prachtige kruipende (lijkt dan wat op waternoot) stengels met kleine bijna ronde drijfbladeren.
Bloempjes zijn heel klein en stellen niet zoveel voor.

Zelf heb ik een 1200 liter bakkie (ja twaalfhonderd :shock: maar die staat in de opslag vanaf de verhuizing :-) en door gebrek aan tijd en geld is die nog niet teruggekomen.

Daarnaast heb ik nog wat kweekbakken staan.
1 x 160 liter
en 6 x 80 liter.
Deze zijn onverwarmd en staan in een bijkeuken waar de temperatuur van het water vaak 4 tot 5 graden was in de winter.
Dit was noodzakelijk omdat ik Macropodus occelatus wilde kweken. En deze vis moet voor zo een 2 tot 3 maanden een koude periode doormaken om tot ei-afzetting te komen.

Daar viel mij dus op dat diverse "tropische" planten het gewoon bleven doen. Waaronder diverse crypto s.
Maar ook echte volbloed tropenplant zoals jouw prachtige eichornia azurea. (niet dat je daar veel aanhebt in een vijver.

Maar bv een prachtige Echinodorus Horizontalis Rubra zou wel een mooie tropenaanzicht geven aan je vijver. En deze deed het wonderwel onder de koude zo goed dat ik daar regelmatig stekken van had
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor shusui op 21 dec 2014 15:14

Van de Eichornia weet ik dat hij inderdaad veel kan hebben, toch zeker als hij in emerse vorm is. Hij lijkt sterker (wat betreft nachtvorst) dan de klassieke waterhyacint die hier vaak aangeboden wordt. Maar de groei is wel veel trager, waarschijnlijk komt hij buiten toch warmte te kort.
Mijn aquariums staan op 24-26°C.

Vroeger heb ik heel veel Crypto's gehad, maar nu heb ik het meer voor de wat moeilijkere en misschien ook wel mooiere stengelplanten en Eriocaulaceae. ;)

En een 1200l bak die in de opslag staat ? :o
Is zo'n beetje mijn droom om zo'n bak te hebben...

Ga je hem nog terug opstarten binnenkort ?
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor jos944 op 21 dec 2014 15:24

shusui schreef:Van de Eichornia weet ik dat hij inderdaad veel kan hebben, toch zeker als hij in emerse vorm is. Hij lijkt sterker (wat betreft nachtvorst) dan de klassieke waterhyacint die hier vaak aangeboden wordt. Maar de groei is wel veel trager, waarschijnlijk komt hij buiten toch warmte te kort.
Mijn aquariums staan op 24-26°C.

Vroeger heb ik heel veel Crypto's gehad, maar nu heb ik het meer voor de wat moeilijkere en misschien ook wel mooiere stengelplanten en Eriocaulaceae. ;)

En een 1200l bak die in de opslag staat ? :o
Is zo'n beetje mijn droom om zo'n bak te hebben...

Ga je hem nog terug opstarten binnenkort ?


Eichornia groeide hier met de lage temperaturen ook goed door.
Ik weet wel uit ervaring dat een Eichornia het liefst water heeft met een ph 6,90 tot max 7.10. Liefst nog lager. Dus met CO2 bemesting doet die het ook met hele lage temperaturen goed.
Alleen ik weet niet of je wel een Eichornia in de bovenwater vorm wilt hebben. Hij verliest dan zijn lange lintvormige bladeren. En het duurt ongeveer (1000 x kopstekken onder water) om weer de lintvorm te krijgen.

de 3 meter komt wel een keer terug. Maar nu gewoon te weinig tijd ervoor.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor Sub T op 21 dec 2014 15:44

potvolkoffie zeg, tovert die sven hier ook zomaar effe een paar mooie aquariums tevoorschijn.
Misschien moet er eens een topic komen : "planten die zelfs Sven niet kent." Haha.

De eichornia heb ik nog niet geprobeerd, prachtige plant, bij een volgende bestelling aqua planten ga ik deze zeker proberen!
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor shusui op 21 dec 2014 16:59

jos944 schreef:Eichornia groeide hier met de lage temperaturen ook goed door.
Ik weet wel uit ervaring dat een Eichornia het liefst water heeft met een ph 6,90 tot max 7.10. Liefst nog lager. Dus met CO2 bemesting doet die het ook met hele lage temperaturen goed.
Alleen ik weet niet of je wel een Eichornia in de bovenwater vorm wilt hebben. Hij verliest dan zijn lange lintvormige bladeren. En het duurt ongeveer (1000 x kopstekken onder water) om weer de lintvorm te krijgen.


Inderdaad, de bovenwatervorm is niet zo attractief, maar als je eens te laat bent met snoeien, en de planten bereiken het wateroppervlak dan krijg je die bovenwatervorm en zoals je al zegt krijg je het er niet meer uit. (je kan de kop er natuurlijk wel uitknippen en wachten tot er zijscheuten komen op het resterend stuk stengel dat in de bodem zit)

Dat heb ik eens aan de hand gehad, en dan de emerse scheut gewoon bij een tropische lelie buiten gelegd.
Ik vond de groei zeer traag. In het aquarium moet ik ze elke week terugsnoeien of ze zitten bovenaan! De emerse scheut heeft over heel de zomer een kruipende scheut gemaakt van maar 50cm ofzo.
De waterwaarden en het gebrek aan CO2 zullen daar inderdaad ook wel voor iets tussen zitten, alhoewel een gewone waterhyachint (Echornia crassipes) het uitstekend deed bij dezelfde waterwaarden.

In al mijn aquariums gebruik ik CO2, en de waterwissels zijn grotendeels met osmose water. (kraanwater is verschrikkelijk hard hier, GH21, KH13)
Laatst bijgewerkt door shusui op 21 dec 2014 17:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: nieuwe categorie forum water/moerasplanten

Berichtdoor shusui op 21 dec 2014 17:02

@ Kim: Die Eichornia azurea is heel moeilijk te vinden.
Ik heb hem nog nooit tegen gekomen in aquariumwinkels, en nog maar heel zelden op internet. De mijne zijn stekken van iemand uit Roeselare...

Als je wil kan ik wel enkele stekjes voor je kweken.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron