Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor jos944 op 23 dec 2014 00:52

Zo als aanstichter van het geheel :lol:

Wil ik even een lijstje met mijn tropische/subtropische en exotisch aandoende vijverplanten/moerasplanten hier presenteren.
Ik ben dus niet op zoek naar een lijst met alle vijverplanten die wij met zijn alle hebben maar naar een lijst met planten die je in of bij een vijver kan planten om het uiterlijk een tropische look te geven.
(bij een aantal zet ik de Nederlandse naam erbij (die op zijn beurt weer kan afwijken van de Vlaamse)

Als de liefhebber aanvult wat zi hebben (wat winterhard is of enigszins met bescherming door de winter komt dan hebben we al een leuke lijst van zaken die we niet hoeven te proberen maar wat door andere al is uitgevonden. Als ik er niets achter zet neem ik dus geen winterbescherming)

Ik begin van onderwater tot bovenwater tot vochtminnende planten met een tropisch uiterlijk.

Ik heb een aantal categorieën gemaakt als start :D
1) Echte waterplanten/zuurstofplanten (planten die niet hoger worden dan het wateroppervlak)
2) Waterplanten die echt onder water staan en boven water doorgroeien
3) Moerasplanten (planten die met hun wortels in altijd water staan)
4) vochtminnende planten
5) Drijfplanten

Ik begrijp dat er planten in meerdere plaatse geplaatst/getest kunnen worden. Maar bv weet ik uit ervaring dat Rotala indica onderwater wel strenge winters overleeft maar in een moerasdeel niet.

1) echte waterplanten
- Vallesneria Gigantea - Reuzevallesneria
- aponogeton distachyos - Kaapse waterlelie

2) Waterplanten
- Orontium Aquatica - Goudknots
- Rotala indica winterhard mits niet bevriest dus eventueel dieper plaatsen in de winter
- Pontodera Cordata - snoekkruid
- Pontodera Cordata Album - snoekkruid wit
- Equisetum hyemale robustum - Japanse reuze holpijp
- Ludwiga repens (niet meer in mijn bezit maar jarenlang tijdens de Elfstedentocht winters gehad)
- Lobelia Cardinalis (bij mij matig winterhard gebleken)
- Collecasie met donkerpaars blad (naam niet bekend) (niet winterhard overwinterd zeer vochtig binnen)
- Thalia Delbata (dit jaar voor het eerst)
- Echinodorus horizontalis Rubra (deze is jaren succesvol in mijn vijver maar heeft nooit langdurige vorst gehad toen ik hem in mijn vijver had staan)
Saururus cernuus - Leidsplantje

3) Moerasplanten
- tulbaghia violacea - Wilde knoflook (winterhard met enige mulchbescherming)
- Schizostylis coccinea - Kafferlelie wel winterhard maar bij mij nog nooit gebloeid dus daarom niet meer in bezit)
- Soleirolia soleirolii - Slaapkamer geluk. Dit jaar voor het eerst in het moerasdeel uitgezet.
- Thalia Delbata - Dit jaar voor het eerst in het moerasdeel aangeplant.

Vleesetende moerasplanten
- sarracenia - bekerplanten diverse soorten - nog nooit uitval van enige plant gehad ook niet naar de horrorwinters
- Drosera - zonnedauw diverse soorten. Wisselende resultaten in mijn moerasdeel. Meestal komen ze terug
- Dionaea muscipula - venusvliegenval. Dit jaar voor het eerst blijft die in de winter na dat in zowel de botanische tuinen in Utrecht en Amsterdam dit succesvol de afgelopen winters hebben gedaan.
- Darlingtonia californica - Cobra lelie. Dit jaar voor het eerst in het moeras geplant.

4) Vochtminnende planten
- Collecasia Esculenta - Olifanstoor (afdekken met een mulchlaag)
- zantedeschia aethiopica 'crowborough'. Deze knol moet wel in de winter vrij droog houden worden maar is nooit beschermd.

5) Drijfplanten
- Nymphoides aquatica - Bananenplantje. Volledig winterhard. Echter komt paas laat in de zomer omhoog en heeft veel zon nodig.
- Riccia fluitans -watervorkje. Is goed winterhard maar als de vijver wat draadalg heeft is het plantje gedoemd te verdwijnen omdat het niet schoon te maken is.
- ceratopteris_cornuta - Eikenbladvaren. Deze plant is niet winterhard maar kan zomers goed als drijfplant gebruikt worden. Waarbij een wolken van wortels onder hangen waar jongen vis tussen kan schuilen. Overwinteren kan goed binnen in een emmer/aquarium

Zo dit is mijn lijstje met ervaringen.
Misschien schieten mij er nog wel meer te binnen

Ik heb wel heel veel aquarium planten zomers buiten gekweekt maar nooit in een vijver getest.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor s.janssen op 23 dec 2014 17:48

Ik maak er gewoon even een foto van, mijn moeraskuip met verschillende vleesetende planten ;)
Bijlagen
vleeseters1.jpg
vleeseters1.jpg (90.4 KiB) 7622 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor jos944 op 23 dec 2014 19:49

staan deze het hele jaar buiten?
Bij mij en ze overleven het met gemak.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor s.janssen op 23 dec 2014 23:46

Ja deze bak staat zo lang als mogelijk buiten, zolang het nog geen blok ijs kan die prima buiten. Mocht dit wel zo zijn zet ik hem even in de garage. Ik heb dit moeras nu al zo'n 4 jaar ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor Han op 03 jan 2015 01:15

Vallesinaria Doet het hier ook goed in de vijver . Maar het is een ander soort wat hier goed doet. De Vallesinaria gigantia ga ik uitproberen.

Diepte - 40 .-50 cm .
Han
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 dec 2014 23:30
0 bedankjes

Re: Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor jos944 op 03 jan 2015 01:21

Han schreef:Vallesinaria Doet het hier ook goed in de vijver . Maar het is een ander soort wat hier goed doet. De Vallesinaria gigantia ga ik uitproberen.

Diepte - 40 .-50 cm .


Hoi Han, Bij mij staat die in de beekloop op nog geen 10 cm onder het wateroppervlak. En daar doet die het gewoon ondanks de strenge winters van 2010/11 11/12 en 12/13

Dus ik acht deze soort 100% winterhard.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor Han op 03 jan 2015 01:27

Hoi 944
Dichtgevroren of met stromend water om zich heen .
Han
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 dec 2014 23:30
0 bedankjes

Re: Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor jos944 op 03 jan 2015 01:31

Han schreef:Hoi 944
Dichtgevroren of met stromend water om zich heen .


Meestal stromend water om zich heen. Maar het is ook wel een paar keer voorgekomen dat ik noodgedwongen de pompen uit moest zetten omdat het te hard vroor en de beekloop bleef overstromen door het ijs.
En toen heeft 1 keer de beekloop zo een week of 3 dichtgevroren gezeten (ik vermoed tot op de bodem).

Ijs op de vijver was zelfs naar 2 weken temperaturen boven nul nog bevroren. (winter van 2011/12 meen ik mij zo te herinneren)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor Han op 03 jan 2015 01:32

Lees op Google net dat er ook al dat er al een soort verwilderd voorkom in Nederland waterland.
Han
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 dec 2014 23:30
0 bedankjes

Re: Mijn Tropisch vijver/moerasplanten. Welke hebben jullie?

Berichtdoor jos944 op 03 jan 2015 01:41

Han schreef:Lees op Google net dat er ook al dat er al een soort verwilderd voorkom in Nederland waterland.


Nooit planten vanuit de tuin/vijver/aquarium of wat dan ook uitzetten in het wild is mijn mening.

Want ook planten zoals de berenklauw maar ook persicaria kunnen aardig voor flora vervalsing zorgen.

Zo ook in onze hobby.

Er komen ook diverse vissen voor in nederland die niet van oorsprong niet uit Europa komen. voorbeelden zijn de zonnebaars en zelfs het Guppy komt permanent voor in nederland waar fabrieken warmwater lozen op de rivieren. Noord amerikaanse rivierkreeft in de grachten van Amsterdam, Wolhandkrabben in het gooimeer etc etc.

Wa
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten