Vijverkom

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Vijverkom

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 feb 2015 19:43

Eem vijver in de tuin is vaak het kersje op de taart en trekt bovendien ook nog levende vrienden van divers pluimage aan. Zo zie je nog eens wat bewegen in je tuin.

Helaas ben ik te lui om een hele vijver uit te graven. Tevens ben ik bang dat een gebrek aan onderhoud de vijver in de loop der jaren zal veranderen in een stinkende, stagnerende poel met slechts wat drijvend drek erop. Dat is wel het laatste wat je wilt jn je tuin.

Een prima tussenoplossing lijkt me nu een vijverkom.

Kan iemand mij adviseren welke planten je daar het beste in kan doen en hoe je het een en ander onderhoudt? En weet iemand waar je een van de onderstaande mooie kommen kunt kopen of bestellen? Maw. hoe krijg je eea. zo mooi als op dit plaatje?

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2015 09:31

Zie hier een vergelijkbaar topic:

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=69&t=14406

Zelf heb ik via 2dehands.be (soort MP) een wijnvat gevonden.
Niet duur én een echte. Hij wist zelfs de wijnsoort te vertellen :lol:
In tuincentra staan blijkbaar vaak kopie's die niet persé waterdicht zijn...

Ik had hem enkel even schoon gespoten en daarna gevuld. Dit ging vrij snel stinken.
Heb hem daarna dus moeten legen en volledig schoonmaken zodat er echt geen wijnresten meer in zaten. Daarna lavasteentjes op de bodem (over het nut verschillen de meningen) en vervolgens enkele waterplanten erin. Vrij snel erna heb ik ook nog een simpele metserskuip in de tuin gezet met hetzelfde doel.

Qua beplanting:

wijnvat: Thalia dealbata, enkele zuurstofplantjes en waterhyacinth.
metserskuip: waterviool, Cyperus.

Afbeelding

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 feb 2015 09:39

Bedankt, Niek. Zo'n wijnvat is inderdaad ook erg mooi. Staat mooi op een terras. Ben ook erg geporteerd van de platte schaal linksboven op mijn foto, met de Remusatia. Zoek iets in die richting.

Zag dat er ook een topic is over beplanting. Zal dat even doorspitten.

Is lavasteen op de bodem voldoende als substraat om planten te laten groeien of doe je er nog klei en/of zand bij?
Laatst bijgewerkt door Gouden HandPalm op 25 feb 2015 10:19, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2015 09:48

Ik heb alles in potten staan, dus daarin zit het substraat. Ik heb daarvoor speciale vijvergrond gekocht. Potgrond was geen succes zo bleek :fluiten:

De aanvulling op de grond met lavastenen zou het klimaat voor zuurstof producerende bacteriën bevorderen. Anderen zeggen dan weer dat dat larie is.
Wat volgens mij wel enorm heeft geholpen is een scheut water erbij uit mijn aquarium. Zo neem je de bacteriën uit een gezonde omgeving mee over.
Sindsdien is er een goede balans en blijft het water goed helder en vooral geurloos. Niet onbelangrijk zo vlak naast de tafel.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor Jane op 25 feb 2015 13:39

lapalmeraie schreef: Ik heb alles in potten staan, dus daarin zit het substraat. Ik heb daarvoor speciale vijvergrond gekocht. Potgrond was geen succes zo bleek :fluiten:


De bodem slaat bij potgrond dicht, zodat er een anaerobe situatie ontstaat en dat is ideaal voor de vorming van methaangassen. De bekende beerputlucht komt ons allemaal wel bekend voor? :mrgreen: Bovendien zit er in potgrond te veel voeding voor een aquatische milieu.

De aanvulling op de grond met lavastenen zou het klimaat voor zuurstof producerende bacteriën bevorderen.
Anderen zeggen dan weer dat dat larie is.


Ik sluit me bij anderen aan. ;) Kort door de bocht gezegd, zou je kunnen stellen, dat alleen onder invloed van fotosynthese zuurstof geproduceerd wordt. Zelfs algen doen dat. (blauwalg uitgezonderd).

Wat volgens mij wel enorm heeft geholpen is een scheut water erbij uit mijn aquarium. Zo neem je de bacteriën uit een gezonde omgeving mee over.
Sindsdien is er een goede balans en blijft het water goed helder en vooral geurloos. Niet onbelangrijk zo vlak naast de tafel.


Dat is zeker een goed duwtje in de goede richting geweest en hoe "luchtiger" het substraat, dus hoe meer oppervlak het substraat heeft, des te meer bacteriën er zich op kunnen nestelen, die een positieve bijdrage leveren aan de stikstofcyclus. Vooral uitscheiding van vissen helpt hierbij.

Hier een globale en simpele weergave van het proces. Ik noem het zo, omdat allerlei waterparameters en licht toch ook wel een flinke invloed hebben op het proces.
Bijlagen
kringloop.gif
kringloop.gif (16.56 KiB) 6375 keer bekeken
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 feb 2015 13:48

Mijn buurman heeft een vijver met vissen. Moet maar aan hem vragen of ik wat water uit zijn vijver mag gebruiken.

Heb ook een flinke regenton staan. Is regenwater ook goed of juist niet gebruiken?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2015 14:00

Ik zou het vijverwater nemen, daar is al een natuurlijke balans.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 feb 2015 20:18

Aan een Remusatia is niet zo snel te komen, vrees ik. Heb daarom de volgende plannen gemaakt. Ik ga de vijverkom beschouwen als een vorm van buitenshuize hydrocultuur (wat het ook is) en ga de volgende soorten op kleikorrels in potten in de kom zetten:

1x Colocasia Esculenta
1x Amorphophallus Konjac
1x Canna rosea
1x Canna musifolia grande giant

Op de bodem doe ik dan vijvergrond en laat daar waterlelie, fonteinkruid en/of hoornblad in wortelen. Of zou je die soorten ook op kleikorrels in een pot kunnen zetten?

De C. grande giant zal wel niet zo groot worden in zo'n vijverkom. Maar dat is misschien maar beter.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor batdah op 26 feb 2015 02:01

Je kunt beter vijversubstraat nemen dat is een soort van grind...(kleikorrels gaan drijven voor zover ik weet) en je kunt beter geen losse vijveraarde in de kuip doen dat gaat een zooi worden..

Hoornblad is een drijfplant...die heeft geen substraat nodig..
Fonteinkruid is overgens een betere zuurstofleverancier..ik meen vooral gekroesd fontreinkruid als je daar aan kan komen..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vijverkom

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 feb 2015 08:51

batdah schreef:je kunt beter geen losse vijveraarde in de kuip doen dat gaat een zooi worden..


Ok, thanks. Dat is wel essentiele informatie.

Kleikorrels zuigen zich vol met water en worden zwaar, lijkt me. Maar het kan zijn dat je gelijk hebt als je de pot helemaal ondergedompeld in het water zet en niet voor bv. de helft. Dat zal ik dus even moeten gaan uitproberen.

Kun je canna's en colocasia's eigenlijk wel helemaal in het water zetten of zou dat gaan rotten? Voorde helft is beter?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten