Aquariumplanten in de vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor Jane op 24 apr 2015 12:46

Kai schreef:Kan ik met de huidige temps Cryptocoryne soorten in de vijver zetten? Dat lijkt me wel supergaaf!


Er zijn honderden soorten. Er staan er een paar op de lijst. Genoemde temperaturen zijn watertemperauren, maar je zou de meest koudetolerante kunnen proberen. Crypto's doen het over het algemeen beter boven water, vooral als de luchtvochtigheid hoog is. Alleen met langbladige soorten zou ik het aan de oever niet aandurven.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor jos944 op 07 jun 2015 23:40

Jane schreef:
Kai schreef:Kan ik met de huidige temps Cryptocoryne soorten in de vijver zetten? Dat lijkt me wel supergaaf!


Er zijn honderden soorten. Er staan er een paar op de lijst. Genoemde temperaturen zijn watertemperauren, maar je zou de meest koudetolerante kunnen proberen. Crypto's doen het over het algemeen beter boven water, vooral als de luchtvochtigheid hoog is. Alleen met langbladige soorten zou ik het aan de oever niet aandurven.

Ik denk dat roodbladige cryptos goed kunnen in een beekloop die langzaam stroomt. Daar komen ze vaak van nature ook voor. En als de beek blijft stromen komt e temperatuur nooit onder de 4 graden.

Ik heb net in de vijver uitgezet de Echninodorus Ocelot Red.
Deze plant heb ik jaren gehad in een onverwarmd aquarium die in de winter tot 8 tot 6 graden afkoelde en gewoon door bleef groeien.

Dus voor mij een mooie kans hebber om het ook in een vijver te overleven.
Bloemen zijn best groot (circa 4 cm doorsnede en zijn spier wit.)

Maar ik denk dat het groen en rood gespikkelde drijfblad misschien wel de mooiste sierwaarde heeft.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor Jane op 08 jun 2015 10:25

Gaaf! Staat ie geheel ondergedoken? In een vochtig microklimaat maakt ie boven water ook bladeren aan.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor jos944 op 08 jun 2015 20:47

Jane schreef:Gaaf! Staat ie geheel ondergedoken? In een vochtig microklimaat maakt ie boven water ook bladeren aan.


Hij staat nu geheel onderwater (denk 25 cm onder water.
Als die hoger wordt ga ik hem naar 50 cm diepte plaatsen. Zodat hij groot moet worden.

Hij kan redelijk groot worden dus ik benieuwd.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor jos944 op 21 nov 2015 02:52

de Echninodorus Ocelot Red heeft nog geen drijfbladeren gevormt. Maar is wel redelijk onderwater gebleven.

Dus ik denk dat hij volgens jaar na goed geworteld te zijn wel eens een mooie aanwinst mocht blijken.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor jos944 op 12 maart 2016 15:49

de Echninodorus Ocelot Red kan als winterhard worden beschouwd.

Hij heeft de winter overleeft op 20 cm diepte. Totaal overwoekerd door aardvederkruid (wintergroene waterplant).

Dus de Echinodorus zal ook in strenge winters (diep onderwater) onze winters kunnen overleven.
Of deze plant ook in een moerasdeel kan overleven waar wel vorst in door kan dringen durf ik niet te zeggen.

Maar experiment geslaagd.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor homer op 13 maart 2016 18:10

Ik heb nog een Aponogeton boivianus in mijn aquarium staan die een beetje te groot wordt zou die ook naar buiten kunnen?
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor jos944 op 13 maart 2016 21:47

homer schreef:Ik heb nog een Aponogeton boivianus in mijn aquarium staan die een beetje te groot wordt zou die ook naar buiten kunnen?


Ik denk dat als je hem van de zomer plant in een stuk stromend water dat er een goede kans is dat deze volgend jaar weer opkomt als de temps. hoog genoeg zijn.

Aponogetons zijn goede knolplanten die in de natuur ook in rust gaan in droge/koude periodes.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor Joery op 13 maart 2016 22:44

Ik heb de aponogeton boivianus de hele winter in de vijver gehad. Ik zal deze week eens kijken hoe hij er momenteel bijstaat.
Joery
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 03 sep 2013 21:28
Woonplaats: Dendermonde
9 bedankjes

Re: Aquariumplanten in de vijver

Berichtdoor jos944 op 14 maart 2016 00:23

Joery schreef:Ik heb de aponogeton boivianus de hele winter in de vijver gehad. Ik zal deze week eens kijken hoe hij er momenteel bijstaat.


Ik denk dat de watertemperatuur nu nog veel te laag is. Aponogetons staan bekend dat ze overwinteren/ droogte overwinteren in hun knol. Dus ik denk dat het zeker nog tot mei duurt voordat je wat gaat zien.

Maar ik kan het mis hebben :mrgreen:
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten