Zonnebaarsjes

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor StefanH op 16 jul 2015 11:03

Kai schreef:Eigenlijk wat ik wilde zeggen is dat soortenmigratie iets is wat voorkomt sinds er leven op aarde is (kunstmatig of niet, laat ik even buiten beschouwing). Dit is onderdeel van een bewegend en veranderend ecosysteem en zorgt voor grotere en blijvende flexibiliteit t.o.v. veranderende leefomstandigheden. Veranderende omstandigheden is nou eenmaal iets wat flink aan de gang is, ook in Nederland en daarmee kunnen de Nederlandse biotopen niet achterblijven. Nu zullen er zich dus soorten manifesteren die met bijv. mildere en kortere winters een betere kans maken dan onze "verouderde" meer koude minnende soorten. In den beginne zal dit een reductie van de reeds gemanifesteerde soorten teweeg kunnen brengen, maar geef het een decennium en nieuwe "spannende" soorten zullen steeds meer hun intrede doen en voilla, we hebben nieuw systeem, wat beter op de huidige omstandigheden is aangepast en daarmee niet kunstmatig in stand gehouden hoeft te worden.
(mijn niet zo conservatieve visie)


Voor een gedeelte heb je gelijk, ecosystemen veranderen continu op een natuurlijke wijze. Een climaxstadium bestaat niet omdat soorten nog steeds noordwaarts trekken, sinds het laatste glaciaal. Maar dit geldt niet voor de alsmaar groter wordende instroom van exoten (=soorten die zich alleen door toedoen van de mens buiten hun oorspronkelijke leefgebied weten te vestigen) zoals de Zonnebaars. Zonder toedoen van de mens had deze Noord-Amerikaanse soort zich nooit in Nederland kunnen vestigen! Dat is wat anders dan 'nieuwe' soorten zoals de Bijeneter, Wespspin en de Eikenprocessievlinder en geïntroduceerde Europese soorten zoals Haas, Konijn, Fazant en Knobbelzwaan die zich op een natuurlijke manier (hadden kunnen) weten te vestigen zonder dat dit resulteert in een daling van de lokale biodiversiteit .

De natuur geheel zijn beloop laten gaan zal in Nederland resulteren in een dalende biodiversiteit. Kritische soorten zullen verdwijnen en algemene soorten zullen toenemen. Vooral omdat de mens de leefomgeving echt op alle mogelijke fronten negatief beïnvloed (van atmosferische stikstofdepositie en grootschalige verzuring van de bodem tot de introductie van invasieve soorten). Ja, natuurbescherming is een soort tuinieren geworden en ja er zijn al grote vorderingen gemaakt voor het meer op z'n beloop kunnen laten gaan (Ecologische Hoofdstructuur), maar zonder aanwezigheid van enkele 'keystone-species' (Bever, Otter, Lynx, Kroeskoppelikaan, Wolf, Wisent, Eland, Bruine beer enz.) zal de mens deze rol op zich moeten blijven nemen door periodiek in te grijpen. In het geval van Nederland, zoveel mogelijk soorten op een klein oppervlak tegen zo laag mogelijke kosten...
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor Kai op 16 jul 2015 14:54

StefanH schreef:
Voor een gedeelte heb je gelijk, ecosystemen veranderen continu op een natuurlijke wijze. Een climaxstadium bestaat niet omdat soorten nog steeds noordwaarts trekken, sinds het laatste glaciaal. Maar dit geldt niet voor de alsmaar groter wordende instroom van exoten 1 (=soorten die zich alleen door toedoen van de mens buiten hun oorspronkelijke leefgebied weten te vestigen) zoals de Zonnebaars. Zonder toedoen van de mens had deze Noord-Amerikaanse soort zich nooit in Nederland kunnen vestigen! Dat is wat anders dan 'nieuwe' soorten zoals de Bijeneter, Wespspin en de Eikenprocessievlinder en geïntroduceerde Europese soorten zoals Haas, Konijn, Fazant en Knobbelzwaan die zich op een natuurlijke manier (hadden kunnen) weten te vestigen 2 zonder dat dit resulteert in een daling van de lokale biodiversiteit .

De natuur geheel zijn beloop laten gaan zal in Nederland resulteren in een dalende biodiversiteit. Kritische soorten zullen verdwijnen en algemene soorten zullen toenemen. Vooral omdat de mens de leefomgeving echt op alle mogelijke fronten negatief beïnvloed (van atmosferische stikstofdepositie en grootschalige verzuring van de bodem tot de introductie van invasieve soorten). Ja, natuurbescherming is een soort tuinieren geworden en ja er zijn al grote vorderingen gemaakt voor het meer op z'n beloop kunnen laten gaan (Ecologische Hoofdstructuur), maar zonder aanwezigheid van enkele 'keystone-species' (Bever, Otter, Lynx, Kroeskoppelikaan, Wolf, Wisent, Eland, Bruine beer enz.) zal de mens deze rol op zich moeten blijven nemen door periodiek in te grijpen. In het geval van Nederland, zoveel mogelijk soorten op een klein oppervlak tegen zo laag mogelijke kosten...


Hoi Stefan,

Mooi gezegd!
Echter wijs ik je er graag op dat:

1) Precies het deel wat ik buiten beschouwing heb gelaten omdat...
2) ...door de mens geintroduceerde soorten niet het alleenrecht hebben om een daling in biodiversiteit teweeg te brengen.
3) Verder is er op lange termijn niets bekend over de natuur op zijn beloop laten gaan. Nederlanders zijn namelijk altijd en overal aan het tuinieren (Da's zeker waar). Zie het als de ernstige rookverslaving met alle bijbehorende excuses om er maar mee door te gaan waar Dennis S al eerder aan refereerde.
Het enige lange termijneffect van de natuur op zijn beloop zonder menselijk ingrijpen wat aantoonbaar is, beslaat een periode van vele miljoenen jaren resulterende in de enorme biodiversiteit waar wij mensen enerzijds deel van uit maken, anderzijds de illusie van hebben deze naar onze eigen wil te kunnen beinvloeden.
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor Esther op 17 jul 2015 07:34

Ik heb 2 zonnebaarsjes in mijn vijver, oververhuisd van de vorige vijver waar ik er tientallen in had zitten (ze breiden zichzelf snel uit).

Ik kan je er niet aan helpen daar ze alle vissen uit de grote vijver gestolen hebben, maar de mijne komen 'gewoon' van marktplaats. Wellicht als je daar een advertentie plaatst dat je er zo 2 kunt ophalen zo is het bij mij ook begonnen.

Tenzij je een hele grote vijver met voldoende verstopplaatsen hebt en voldoende geschikt voer voor de baarsjes, moet je er rekening mee houden dat je amper nog jonge visjes en kikkervisjes e.d. hebt want daar zijn ze verzot op.
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor jos944 op 17 jul 2015 08:35

je kan ook kijken of je de dwergzonnebaars kan vinden Elassoma evergladei ,
Of aphanius mento, is ook een leuk voisje voor de vijver.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor draco op 17 jul 2015 15:23

Esther schreef:Ik heb 2 zonnebaarsjes in mijn vijver, oververhuisd van de vorige vijver waar ik er tientallen in had zitten (ze breiden zichzelf snel uit).

Ik kan je er niet aan helpen daar ze alle vissen uit de grote vijver gestolen hebben, maar de mijne komen 'gewoon' van marktplaats. Wellicht als je daar een advertentie plaatst dat je er zo 2 kunt ophalen zo is het bij mij ook begonnen.

Tenzij je een hele grote vijver met voldoende verstopplaatsen hebt en voldoende geschikt voer voor de baarsjes, moet je er rekening mee houden dat je amper nog jonge visjes en kikkervisjes e.d. hebt want daar zijn ze verzot op.



Het consumeren van vissenbroed en kikkervisjes is niet typisch voor roofvissen. De windes en rosettes in onze vijver zijn er evenmin vies van. Desalniettemin kunnen de bruine kikkers en waterjuffers zich redelijk goed handhaven dankzij de vele waterplanten. De zonnebaars die ik ooit eens heb uitgezet is waarschijnlijk niet meer. De introductie van exoten dieren en planten was altijd al een probleem, het verlies aan diversiteit in ons land is vooral te danken aan de overbevolking en de efficiente landbouw en veeteelt. De Flevopolder waar wij wonen wordt ondanks de vruchtbare voormalige zeebodem, inmiddels ook bedreigd door uitputting als gevolg van het intensieve gebruik.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten