zweefalgen

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

zweefalgen

Berichtdoor leroy op 12 aug 2015 10:38

ik heb een vijver van ongeveer 2mtr x 1,40 met een beekloop van ongeveer nog eens 2 mtr.
Er zitten geen vissen in enkel schildpadden welke een grotere loop hebben buiten de vijver.
Nu heb ik een tijdje de vijver helder gehad maar dit is nu weer groen, althans groener door zweefalg.
Ik heb al vanalles geprobeerd van "kristal clear" tot het gebruik van watervlooien maar het blijft zo.
Ph waardes zijn getest en resultaat....nitraat te hoog, deze dus terug gebracht maar helaas nog geen resultaat.

wie o wie kan mij helpen

oh ja er zit een opvoerpomp(dompel) en een externe filter
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor yme op 12 aug 2015 12:42

een uv lamp is het snelste en makkelijkste middel.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor leroy op 12 aug 2015 14:58

zou het zo zijn, er zijn ook mensen die het afraden.
Is er nog verschil in type of enkel de grote?
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor yme op 12 aug 2015 15:53

van vijvers weet ik niet heel veel, maar van aquaria des te meer. :mrgreen:

een uv lamp erop zetten is een vrij standaard advies in de aquaristiek.

Ik zou kijken naar de advies wattages voor het aantal liter water dat behandeld dient te worden. meestal kloppen die wel min of meer.

overigens: (water?)schildpadden kunnen de vijver ook behoorlijk vervuilen. Als er geen vissen in zitten, maar je wel veel nitraat meet lijkt het aannemelijk dat dit komt door de schildpadden. (mits je natuurlijk wel waterplanten in de vijver hebt die het aanwezige nitraat kunnen opnemen.

het zal makkelijker zijn om het water helder te houden wanneer de organische belasting laag is. Nitraat op zich is niet slecht in hogere concentraties, maar is wel een indicatie dat de organische belasting van het water hoog is. (en daarbij neem ik dus aan dat je het nitraat niet zelf hebt lopen toevoegen door KNO3 in de vijver te doen).

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor leroy op 13 aug 2015 19:28

nitraat is inderdaad simpel gezegd afkomstig in dit geval door de schildpadden (2) er zitten geen vissen in.
Waterplanten/zuurstofplanten heb ik er niet in zitten, ik probeer een juist balans te vinden door diverse oeverplanten erin de zetten (staan in de beekloop)

Ik ga mij eens inlezen in UVC lampen

:thumb_up:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor Thunderfold op 17 aug 2015 18:25

Hier weet ik veel mensen die af en toe eens een broekkous met zinkoxide 10mg per kubiek liter water in hun vijver hangen. Na enkele dagen is het water glas helder.
Avatar gebruiker
Thunderfold
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 09 okt 2014 14:52
Woonplaats: ( West Vlaanderen ) Rekkem
19 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor yme op 18 aug 2015 16:42

Zinkoxide is inderdaad een veel gebruikt anti-alg middel. Maar is niet ongevaarlijk bij langdurig gebruik. Een keertje toevoegen kan geen kwaad, maar ik zou het zeker niet wekelijks-maandelijks gebruiken.

Overigens wordt zinkoxide ook tegen andere soorten algen gebruikt evenals blauwalg.
Ik heb het zelf wel eens gebruikt tegen draadalg, maar had geen succes ermee. dit was in de tijd toen het product "white powder" op de markt kwam, wat gewoon zinkoxide bleek te zijn.

Overigens wordt zink net als alle andere metalen opgeslagen in de lever en vetweefsel en gaat dus stapelen bij langdurig gebruik.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor jos944 op 18 aug 2015 17:08

Ik geloof niet dat je uitsluitend met een UV lamp dit helder kam krijgen. Ik heb zelf al ruim 40 jaar aquaria en ruim 20 jaar vijvers en nog nooit een UV gebruikt.

Ik werk altijd met de zogaamde echt waterplanten als hoornblad, fonteinkruid, vederkruid. Bronmos voor in de beekloop. En lisdodde. Dit zijn planten die veel overtollig voedsel uit het water halen. Mijn huidige vijver is 120 diep en je kan altijd de bodem zien zo helder is die.

Eventueel uit een heldere bestaande vijver wat bodemvuil afzuigen en hiermee je vijver enten. In dit bodemvuil zitten veel bacteriën die nitriet en nitraat afbreken.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor yme op 18 aug 2015 17:47

is natuurlijk ook niet zo, daar heb je helemaal gelijk in! (maar het is wel makkelijk :mrgreen: )

Die zweefalg is er natuurlijk niet voor niets. Dus daar zal ook wat aangedaan moeten worden. Maar eerlijk gezegd weet ik niet wat de opties zijn als je schildpadden hebt. (veel vervuiling en schildpadden en planten zijn vast geen ideale combinatie)

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor jos944 op 18 aug 2015 19:02

Hoornblad wordt niet gegeten door schildpadden (is te taai voor ze) dat geld ook voor lisdodde.

Ik heb vroeger ook schildpadden gehad in een aqua terrarium en ook daar had ik zuiver water door riet er in te planten.

Er is hier nog een forumlid met schildpadden in zijn vijver en die heeft er ook waterplanten in staan.

Krabbescheer is ook een goede optie trouwens.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten