oever en moerasplanten

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

oever en moerasplanten

Berichtdoor plantinjetuin op 18 okt 2020 12:50

ik heb 2 grote vijvers met een beek ertussen gemaakt in de tuin, omdat ik geen folie in de vijver heb zijn de oevers dus erg nat, en door hoogteverschillen zijn er een paar moerassige gebieden met een paar centimeter water er in ontstaan.
iemand tips voor beplanting? we zitten op redelijk zware kleigrond
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: oever en moerasplanten

Berichtdoor plantinjetuin op 18 okt 2020 12:53

ik heb trouwens ongeveer 80 tot 100 meter oever te beplanten schat ik dus een beetje woekeren of grote planten is niet erg, tevens lopen er wat kippen en parelhoenders tussen die ook af en toe wel een blaadje lusten
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: oever en moerasplanten

Berichtdoor draco op 18 okt 2020 16:26

Wij hebben wat de vijver betreft een vergelijkbare situatie op zeeklei. Het is weliswaar een folievijver maar het overtollige water loopt over de verborgen rand in de omringende aarde. Ik heb daar behalve varens (Osmunda sp. koningsvaren) lage bamboe (Pleioblastus viridistriatus Auricoma) ), Persicaria amplexicaulis, Lythrum salicaria (kattenstaart) en een wintergroene bonte Carex (grassoort) geplant. De bamboe en de roodbloeiende Persicaria breiden zich gestaag uit langs de vijverrand. De Carex sp. staat met een mand in de vijver maar bedekt inmiddels ook een deel van de rand.
Hier zijn nog was foto's uit de beginperiode na de aanleg van de vijver.
viewtopic.php?f=49&t=22386&hilit=rimboe+in+de+polder&start=30
Bijlagen
DSC_0011.jpeg
DSC_0011.jpeg (269 KiB) 11889 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: oever en moerasplanten

Berichtdoor plantinjetuin op 18 okt 2020 17:07

ik zit ook op zeeklei, alleen iets noordelijker als jij.
ik ben net verhuisd en heb nu een tuin van 2400 m2, dus ik kan me uitleven voorlopig
tijdens het graven van de vijver ben ik iets uitgeschoten met de minigraver, maar goed, omdat het toch geen folievijver is kost me dat niets meer als wat extra ruimte
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: oever en moerasplanten

Berichtdoor draco op 18 okt 2020 18:40

Dat is een riant perceel en het is er blijkbaar natter dan hier met een hoge grondwaterstand of ondoorlaatbare klei? Hier zit het grondwater 2 m diep en is vijverfolie onmisbaar. Het rijke bomenbestand heeft de nodig impact gehad op de waterhuishouding van de tuin in samenhang met de droge zomers. Bij de aanleg heb ik greppels gegraven om het overtollige regenwater op te vangen. Die waren nadien nog zelden nodig. Onlangs heb ik uit de regenton 2500 liter ernaar overgepompt, wat gretig door de droge bodem werd opgenomen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: oever en moerasplanten

Berichtdoor Lagarto op 22 okt 2020 21:13

Gele lis (Iris pseudacorus) kan een ruime meter hoog worden en zich ook mooi uitbreiden. Siberische (paarse) lis blijft wat kleiner en breidt zich minder uit, vele andere irissoorten en -cultivars zijn ook geschikt. Gele lis is inheems en daarmee ecologisch van deze waarschijnlijk het waardevolst, andere inheemse soorten die zich goed verspreiden zijn bijvoorbeeld waterdrieblad, wateraardbei, liesgras, dotterbloem en de al genoemde grote kattenstaart. Verschillende soorten wederik zoals penningkruid Lysimachia nummularia doen het ook mooi aan de oever. Die laatste en is een laagblijvende bodembedekker.
Er is veel keuze volgens mij, maar net wat je voor ogen hebt!
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: oever en moerasplanten

Berichtdoor plantinjetuin op 23 okt 2020 12:58

grondwater zit hier ook redelijk diep, en ik zit op knap zware klei, maar er loopt hier ook een zgn infiltratiesloot voor de deur, dit zijn de sloten waarmee ze vers water de polder inlaten, de gene hier voert water aan vanuit het vollenhovermeer hier heb ik een pompje inliggen wat de boel op peil houd
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: oever en moerasplanten

Berichtdoor messi123 op 03 nov 2020 18:54

Moerasplanten hebben ook de neiging om wortelstokken te hebben voor ondergrondse opslag en reproductie. Bekende voorbeelden zijn lisdodden, zegge, papyrus en zaaggras. Waterdieren, van vissen tot salamanders, kunnen over het algemeen leven met een lage hoeveelheid zuurstof in het water.
messi
messi123
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 nov 2020 18:46
0 bedankjes


Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten