Nymphaea waterlelie

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Nymphaea waterlelie

Berichtdoor PeterHoofddorp op 11 jul 2021 15:48

Eindelijk zijn de waterlelies die ik heb besteld geleverd.
Dat heeft 3 maanden geduurd!
Wel mooie planten. Goed blad en zelfs al bloemknoppen.

Nymphaea perry’s baby red , een rode miniatuur

Nymphaea tetragona , een species witte miniatuur

Iemand hier ervaringen mee??

Grappig om te zien hoe in amper een dag tijd de bladstelen zich uitstrekken om het blad aan de wateroppervlakte te krijgen, fantastisch!

Nou ben ik niet helemaal heel clever geweest denk ik....bij het planten in de mandjes kwam ik er achter dat ik nog maar een beetje waterlelie aarde had , geen zin om nog wat te halen, je kent het, en dus aangevuld met gelijk deel DCM potgrond. Dat is natuurlijk bemest, denk ik, net als de waterlelie aarde,trouwens.... niet handig voor een vijver van paar maanden oud denk ik...
Maar goed, ze staan erin, ik wacht wel af...hopen dat het losloopt. (i.v.m. alg ontwikkeling)
Bijlagen
Nymphaea Perrys baby red.jpg
Nymphaea Perrys baby red.jpg (115.08 KiB) 9395 keer bekeken
Nymphaea tetragona.jpg
Nymphaea tetragona.jpg (56.55 KiB) 9395 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Nymphaea waterlelie

Berichtdoor johny op 13 jul 2021 12:48

mijn ervaring met waterlelies is dat als je ze in potten of mandjes plant die lelies hier totaal niks aan hebben welke grond je ook gebruikt. Ze gaan pas echt groeien als de stronken over het mandje heen in de zwarte slip (als je deze al hebt na jaren) gaan wortelen en groeien dan als gek.
Heb de indruk dat dat wortels stikken in mandjes en ze de voeding moeten hebben van in het anaerobe slip die vermoedelijk stoffen vrij geeft voor groei, heb dit ook al gemerkt voor andere planten vb krabbenscheer (steekt een of enkele lange wortels in het slip vergelijkbaar met vanda orchidee :fluiten: ) en ander echte onderwaterplanten.
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Nymphaea waterlelie

Berichtdoor PeterHoofddorp op 13 jul 2021 22:46

Ik heb natuurlijk een relatief nieuwe vijver.
Alles is aangelegd vanaf begin april dit jaar. Geen filters, geen zuivering, de vijver moet het allemaal zelf doen. En ik ben niet ontevreden. (Zuurstof) Planten hadden een moeilijke start, maar zie nu toch stukjes boven komen hier en daar. Het water is niet kraakhelder, maar ook niet troebel. Het wisselt een beetje. Kan af en toe de bodem zien, en de volgende dag weer niet. Krabbescheer groeit enorm! Is meer dan verdubbeld, en bloeit. Ook het fonteinkruid gaat nu goed. De waterlelies heb ik dus in mandjes bezet, want in een nieuwe vijver is nog geen slib. De waterlelies groeien gelijk goed, moet ik zeggen, en nieuwe bladeren en zelfs bloemen verschijnen. Ben heel benieuwd hoe deze zullen zijn als ze er wat langer in staan. De paar visjes die erin zitten zijn wat sarasa goudvisjes, en shubunkins. Deze doen het meer dan uitstekend! Ik voer minimaal. Om de vijver niet extra te vervuilen.
Voor het moment ben ik zeer tevreden, hoe één en ander ontwikkeld. Gaat heel goed voor zover!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Nymphaea waterlelie

Berichtdoor johny op 14 jul 2021 09:04

Goed te horen dat het de goede kant uit gaat, zelf heb ik wat kippengrit of gemalen schelpjes in de vijver bodem of in mandjes .zorgt voor carbonnathardheid nodig voor stabilisatie ph.
De vrijgekomen CO2 lost de schelpjes langzaam op (gaat verzuring tegen) en zorgt voor gebonden co2 die de planten weer kunnen aanspreken.
Heb ook colocasia esculenta en een colocasia fontanesii black stem water staan doen het goed al 2e jaar (wel droog overwinterd in kelder) ben je van water sleuren af, verder ligt toe met eenden kroost wat ik nog moet afscheppen
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Nymphaea waterlelie

Berichtdoor PeterHoofddorp op 14 jul 2021 14:59

PH is goed hier. Zo rond 8.
De KH en GH echter te laag.
Om niet te veel te rommelen met de vijver wacht ik dit gewoon even af.
Heb al weken niet meer gemeten.
Aan de planten te zien word het nu beter.
Goede tip! die schelpjesgrit!
Bijlagen
vijver waterlelie jul21.jpg
vijver waterlelie jul21.jpg (283.47 KiB) 9283 keer bekeken
krabbescheer.jpg
krabbescheer.jpg (629.54 KiB) 9283 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes


Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten