Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Jonathan op 10 dec 2008 14:12

Zoals de titel het al zegt .
Dit is ook een deel van mn hobby .
grtzz jon
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Christophe op 10 dec 2008 14:27

Hallo,

Wel dan heb ik meteen een vraag voor jou ;)

Ik heb een vijver (4,8m³) met een velda filter, 25 watt lamp en negen koi's. De vijver ligt zowat 4/5 van de dag in de zon, waardoor ik veel last heb van draadalgen. Ik heb reeds een lamp geplaatst, waardoor de zweefalgen wel sterk verminderd zijn.

Maar wat kan je het best doen tegen draadalgen. Ik heb al getest met producten (doe ik liever niet) maar dat werkt zo'n drie weken, en dan zijn ze er weer. Ik heb er al veel over gelezen, maar een goede oplossing heb ik nog niet gevonden. Juist informatie hoe het komt dat je draadalgen hebt ...

Ik denk dat ik in de lente een Musa Basjoo naast de vijver ga plaatsen zodat dit in de zomer een soort parasol vormt voor de vissen. Zo ligt de vijver meer in de schaduw, waardoor de groei van draadalgen toch beperkt wordt.

Het is zelfs zo erg dat ik om de drie dagen (in volle zomer uiteraard) mijn pomp moet kuisen door de vele draadalgen die er rond hangen.

Verder denk ik er ook over na om een biologische filter te bouwen, maar ik schrok wel van de hoge kost van de lavastenen. Ik ben bij Pelckmans ook gaan kijken en daar valt het mee, maar omdat het nogal veel is moet ik tweemaal rijden en het is 150km per keer ...

Weet er iemand raad om draadalgen te bestrijden op een milieuvriendelijke manier? :mrgreen:

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Jonathan op 12 dec 2008 18:19

9 koi's op 4.8 m³ is al veel hoor Hoe groot zijn ze ?
en een goede hulp tegen draadalgen is ofwel de goeie uv-c maar als deze niet helpt zou ik een helofytenfilter aanbrengen,Oftewel rietfilter genoemd.
Je zuigt het water aan (niet meer als 1500 l/u op de helofyten)Laat het van boven naar beneden stromen in de helofyten een helofyt van ongeveer 1m² is voldoende.
Het water dat beneden is zuig je aan door een groter vermogenspomp dan die dat het water zuigt naar je rietfilter .Ik zal volgende X dat ik op het forum ben een paint voorstelling tekenen dat het duidelijker is want zo lijkt het mss een beetje wazig.

Ik zit nu in de bib omdat ik momenteel geen pc heb ( hij is stuk :S )


Groeten jon
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Christophe op 12 dec 2008 18:32

Hallo Jonathan,

Bedankt voor de info.

In de vijverwinkel vertelde ze me dat je 80 centimeter vis per m³ mag hebben. Mijn vissen zijn gemiddeld 30cm per stuk, maar ze groeien snel. Deze week zal ik een foto uploaden, hoewel ze nu op de bodem zitten, en dus niet goed zichbaar zijn. (welja, wel zichtbaar, maar je kan de grootte niet goed bepalen) Kan je beter zien als ze aan de oppervlakte zitten.

Wat weet je van een biofilter met lavastenen en vijverplanten? Ik hoorde van veel mensen dat dat hun oplossing was tegen draadalgen. Ze zijn niet meer weer gekomen vertelde ze me.

Groetjes,
Christophe

PS: Wat jammer dat je pc kapot is ... Weet je wat eraan is? Is het hardware of software?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Jonathan op 13 dec 2008 14:00

Ben trug in de bib je kan een plantenfilter proberen maar de winkel waar je gaat geeft niet zo'n goeie raad zo te horen . Woon je dicht bij kampenhout of is dat toch dichter kan je bij kim's koi gaan .
En een volwassen koi heeft 1 m³ nodig dus ik zou er in zo'n kleine vijver 4 maximum 5 zetten.
Je filter zou nog moeten gaan maar als jeje vijver echt voor koi's wilt behouden en niets anders zou ik hem toch effen anders herbouwen.
Maar dat is jouw beslissing .
Is het een folie- of polyestervijver?
grtzz jon.
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Christophe op 13 dec 2008 14:54

Hallo Jonathan,

Kampenhout is wat ver voor me.

De vijver ga ik geenszins herbouwen :) Het is ingewerkt met flagstone's, bergje met waterval en terrasje. Misschien wel dat ik een biologische filter ga bijbouwen, maar dat weet ik nog niet goed. Nuja, voorlopig gaat het nog hoor, behalve die lastige draadalgen. De vissen groeien erg snel, en dat is het teken dat ze zich goed voelen heb ik mij laten vertellen.

Het is een folievijver, met een gele plomp, en een waterlelie. Dat zijn zowat de enige planten die mijn koi's niet opeten :D

Ik wou net een foto maken van de vissen maar er ligt een laag ijs op, waardoor je het niet goed ziet. Misschien kan ik vanmiddag nog een fotootje maken.

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Jonathan op 14 dec 2008 12:32

Heb je een uv-c lamp?

Als je er geen hebt zou ik er toch eentje aanschaffen .
Als je er eentje hebt zou je er een plantenfilter kunnen bijzetten maar zou toch een uv-c kopen als je die draadalgen wegwilt .
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Christophe op 14 dec 2008 12:36

Hallo Jonathan,

Ik heb een Yamitsu 25 Watt Ultra Violet Water Clarifier. Is het dit wat je bedoelt? :?

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Jonathan op 14 dec 2008 12:43

Jah dit is het .DUs je hebt er een .
De laatste mogelijkheid is een plantenfilter maar maak hem ook niet te klein .
Hoeveel plaats wil je er aan geven ?
Als je er eentje bouwt moet hij hoger als je vijver komen zodat het water er terug in kan stromen.
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Christophe op 14 dec 2008 12:48

Hallo Jonathan,

Ik was beginnen bouwen aan de plantenfilter, maar schrok daarna nogal van de prijs van de lavasteen. Of bedoel jij juist een extra vijver met zuurstofplanten.

Het is geen probeem om dit hoger dan de vijver te laten komen en dan via een watervalletje opnieuw in de vijer te laten lopen.

Hoe groot moet die zijn denk je? Sommigen zeggen een derde van de inhoud van de hoofdvijver, maar anderen zeggen dan weer dat een vijfde genoeg is.

In de loop van volgend jaar wil ik wel een plantenvijvertje bijbouwen. Ik zal dan wel zien hoeveel het kost. (liefst niet te veel :D )

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten