Vijver is volledig dicht gevroren :(

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor arpad veldhuis op 26 dec 2009 18:24

hoeft niet, als je maar optijd bent als het weer vriest

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Davy op 03 jan 2010 22:30

Hey Christophe

Ik heb nog een tip voor jou:

Bij mij was de vijver ook dicht bij de eerste vorstaanval.....De zuurstofpomp stond binnen...Dat zorgde voor condens van de warme lucht buiten. Uiteindelijk vroor het darmpje dicht en einde verhaal...

Wat heb ik nu gedaan: het pompje dat normaal niet buiten mag onder een pot gezet tegen de regen en dan een darm met uitstroomsteen in de vijver. Opgelet de uitstroomsteen mag niet op de bodem of je bent u "warmte" van u onderste waterlaag kwijt! Plaats het desnoods op een "verdiep". Nu vriest het darmpje niet meer dicht daar ik nu koude lucht in de vijver blaas (even warm als buiten dus). Ik heb nu een groot wak...Oja zorg voor gaatjes in de zijkant van de pot en plaats de pomp op bv een stuke isamo. Het filtertje onderaan geraakt anders vervuild....


Davy
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Christophe op 03 jan 2010 22:49

Bedankt voor de tip Davy!

Nog even de steen van de bodem halen dus. Ik heb zo'n mooi verdiep. Ik zal de zuurstofsteen daarop laten rusten.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Davy op 03 jan 2010 22:58

Zeker u pomp buiten zetten hé! (als het niet mag, beschermen).Hoe werken die "bubbels": ze brengen enerzijds het water in beweging maar ze brengen evengoed water van de bodem naar boven....

De onderste laag water is doorgaan zo'n 4 graden. Daar overleven de vissen. Je mag ze dus enerzijds niet verstoren en zeker hun warm water niet afpakken ;)

Oja door u uitstroom wat hoger te zetten zal je zien dat de belletjes krachtiger worden wat ook weer mooi meegenomen is!

Ik heb een duurder uitsromer van 20 €....Doch de belletjes zijn dan talrijk en zeer fijn wat de bedoeling is.....De uitstromer is zo'n 20 cm lang.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Christophe op 03 jan 2010 23:02

Mijn pomp staat al min of meer buiten. Hij staat in het tuinhuisje, maar er is onderaan een opening in het tuinhuis waar pomp net naast staat. Bovendien is het tuinhuis niks geïsoleerd.

Ik heb maar een kleine uitstomer. :( Ongeveer 6cm lang denk ik ...
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Davy op 03 jan 2010 23:07

Een "duurdere" is bv een rechte ipv bol. Als het goed is dan steunt em tussen 2 plastieke verhoogjes zodat de bellen ook onderaan wegkunnen. Ze zijn ook beter bestand tegen groen worden en tenslotte bestaat het materiaal uit hoogwaardig spul. Je moet eens zien wat uw 6 cm doen hé. Kan voldoende zijn in uw geval. Ik hou nu op dit moment een wak open van pakweg 45 cm op 45 cm
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Christophe op 03 jan 2010 23:12

Voorlopig loopt de pomp goed hoor. Als ik nog eens in het vijvercentrum kom, zal ik eens uitkijken naar een grotere uitstromer.

Ben benieuwd voor de komende winterperiode. Het ziet er maar frisjes uit :?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Davy op 03 jan 2010 23:15

Christophe schreef:Voorlopig loopt de pomp goed hoor. Als ik nog eens in het vijvercentrum kom, zal ik eens uitkijken naar een grotere uitstromer.

Ben benieuwd voor de komende winterperiode. Het ziet er maar frisjes uit :?

Christophe


Niet in tuincentrum kopen (meestal brol)!Ik weet voor u een goede winkel zeer dicht van u zelf. Ik veronderstel dat ik de naam niet mag zeggen op forum?? Ik koop mijn gerief altijd bij iemand in Nevele. Das iemand die top materiaal heeft en goedkoop.

Ik ben de winter nu al beu......
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Christophe op 03 jan 2010 23:22

Je mag de naam gerust zeggen op het forum hoor ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Davy op 03 jan 2010 23:29

Dan is het simpel: je weet mij wonen hé. Awel niet ver van mij heb dat winkeltje waar ze visgerief verkopen/vijvermateriaal enz. Schuin tegenover de groenstraat in Moerbeke-Waas. Het ligt dus op de Heirweg van Stekene naar Moerbeke-Waas. Weet je dat zijn?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten