Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor Andriesh90 op 20 apr 2014 13:22

Ik heb een archontophoenix cunninghamiana van stamhoogte 40 cm, Ik wil hem als de temperaturen hoog genoeg zijn in de tuin zetten met de pot er nog om heen zodat ik hem s`winters er uit kan halen en binnen zetten. Kan dit wel i.v.m. afwatering en zo? Zou het zonde vinden als hij in de tuin staat dat hij dood gaat aan wortelrot :?
Groetjes,

Andries Hachmer


''een palm heb je niet voor even, maar heel je leven!''
Avatar gebruiker
Andriesh90
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 14 jul 2012 18:36
Woonplaats: Nieuwe Pekela(Groningen)
12 bedankjes

Re: Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor Eduard op 20 apr 2014 13:52

Hoi, ik zou niet weten welk voordeel je hiermee boekt! het is een tropische plant die het binnen stukken beter doet [gemiddelde temperaturen] heb er twee gehad eentje binnen eentje buiten [in de zomer] de laatste maakte met veel moeite twee nieuwe veren aan, de binnenplant blijft doorgroeien, het enige voordeel van het buiten plaatsen zal een wat stevigere en korter bladontwikkeling zijn.
Ook zul je een goede plek moeten vinden" halfschaduw",want meteen in de volle zon zal heel snel bladverbranding tot gevolg hebben! Succes met je palm.
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor Andriesh90 op 20 apr 2014 13:56

Bedankt voor de tip in iedergeval! Ik wil hem inderdaad liever buiten omdat er dan korter blad aan zit, maar als hij buiten veel slechter groeit hou ik hem denk ik toch liever binnen
Groetjes,

Andries Hachmer


''een palm heb je niet voor even, maar heel je leven!''
Avatar gebruiker
Andriesh90
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 14 jul 2012 18:36
Woonplaats: Nieuwe Pekela(Groningen)
12 bedankjes

Re: Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 20 apr 2014 16:07

Een van de voordelen van zomers palmen naar buiten is dat je wat meer ruimte in huis hebt als je veel palmen bezit. Ik doe in de zomer al mijn zaaigoed, ook het wat grotere werk, naar buiten om meer ruimte te hebben voor ander kweekspul.

Het is waar dat ze dan wat minder hard groeien, omdat er altijd wel wat koudeperioden tussen zitten. Voordeel is dat de palm er in zijn geheel sterker van wordt.

Dit werkt zelfs goed voor zone 10 palmen. Ik geloof dat de Arch. cun. zone 9 is. Dan zou het daarmee helemaal wel goed kunnen.

Dit procede van palmen zomers naar buiten bevalt me zo goed, dat ik in de toekomst vorstgevoelige palmen met pot en al in de tuin ga ingraven.

Ik geloof wel degelijk dat je palmen -tot op zekere hoogte- typogenisch harder kunt maken, als je ze van zaailing af wendt aan Hollandse zomers.

Ik zou het dus zeker doen als ik jou was. Hij kan dan ten dele ingroeien met zijn wortels. Zorg inderdaad wel dat de afwatering van de gaten goed blijft. Misschien de gaten onderin de pot dan vergroten om daar zeker van te zijn. Ook moet je niet vergeten de pot voldoende water te geven bij warme dagen omdat zo'n palm in pot eerder uitdroogt dan een palm die met zijn wortels los in de volle grond staat.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor draco op 20 apr 2014 21:20

Mijn ervaring is dat deze Achontophoenix het buiten prima doet en 2 bladeren per seizoen is bepaald niet langzaam vergeleken met bijvoorbeeld Howea die hier ook naar buiten gaat. Binnen zal deze Archonto misschien sneller groeien, maar zit je ook rap aan het plafond, Eduard.
Bij een kuippalm is doorgroeien van de wortels uit de pot onhandig. Ingraven bevordert dit vanwege de hogere dampspanning. Ik zet mijn kuipplanten altijd op het plaveisel. Als je de palm liever ingraaft, leg dan een laag kleikorrels onder de pot in het gat.
Voor veel kamerpalmen geldt zoals GHP terecht opmerkt dat ze opknappen van een buitenverblijf. UV licht bijvoorbeeld zorgt voor een grotere weerstand tegen ziektes en ongedierte mede dankzij natuurlijke vijanden. En niet onbelangrijk UV straling remt de overmatige lengtegroei die zo kenmerkend is voor binnenblijvers. De planten worden zodoende steviger van bouw. Kamerplanten zijn niet gewend aan UV straling en direct zonlicht dient over het algemeen te worden vermeden met uitzondering van de ochtend.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor p e t e r op 20 apr 2014 21:48

Bij een kuippalm is doorgroeien van de wortels uit de pot onhandig. Ingraven bevordert dit vanwege de hogere dampspanning.


Wat ik hiervoor doe is een grotere lege pot ingraven waarin de plantpot past. Zo kan je deze makkelijk terug uitnemen en zit deze toch in de grond.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor Andriesh90 op 20 apr 2014 22:23

Bedankt voor de tips! :thumb_up: . Wanneer kan ik hem dan het beste in de grond zetten?
Groetjes,

Andries Hachmer


''een palm heb je niet voor even, maar heel je leven!''
Avatar gebruiker
Andriesh90
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 14 jul 2012 18:36
Woonplaats: Nieuwe Pekela(Groningen)
12 bedankjes

Re: Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor s.janssen op 20 apr 2014 22:33

Je moet echt oppassen met directe UV straling van de zon wat Eduard ook al aangaf, die van mij stond nog geen 5 min in de zon en is al verbrand.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor draco op 21 apr 2014 01:30

Andriesh90 schreef:Bedankt voor de tips! :thumb_up: . Wanneer kan ik hem dan het beste in de grond zetten?


Dat kan nu al wanneer het huidige weertype aanhoudt. Mocht er nog nachtvorst optreden, zet je de palm even binnen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Archontophoenix Cunninghamiana met pot de grond in?

Berichtdoor Rob op 21 apr 2014 01:38

Sylvan heeft gelijk: idd heel voorzichtig zijn Andries! Ze zijn erg kwetsbaar als ze van binnen komen.
Die van mij is vandaag naar buiten gegaan en staat de eerste 2 weken in de vrijwel volle schaduw, evenals de A. alexandrae en A. maxima. Daarna langzaam laten wennen
Pot ingraven is wat mij betreft geen probleem. Ik heb dit afgelopen jaar gedaan met mijn A. maxima en dat ging prima. 2 complete veren en idd vrij gedrongen groei zijn ook hier typisch voor de soort.
Hebben als ze weer zijn gewend aan de zon, echt een pak warmte en water nodig.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten