Trachycarpus manipur

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dennis_S op 28 sep 2014 21:59

Haha, ja ik had het al verbeterd, was weer es ff te snel... :oops:

Maar momenteel staat er een tpoic op het EPS en daar is te zien dat na enkele jaren in de vollegrond er ineens een aanwas is ontstaan van erg fraaie en beduidend grotere bladeren. Een omvangstoename die ik nog bij geen enkele andere palm heb gezien, heel indrukwekkend. Dat bewuste exemplaar wordt blijkbaar wel met warmte en droog houden beschermd.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor s.janssen op 28 sep 2014 22:21

Ik moet weer even omschakelen, ik wordt tenslotte ook een dagje ouder he ;) Een foto zal ik morgen maken van de palm, maar nu echt haha ;) De palm staat nog steeds op zijn plaats en groeit niet heel hard maar hij doet het. Echte winters heeft de manipur nog niet gehad, in de winter van 2012-2013 is de palm wat bruin geworden maar dat was puur een fout van slechte vakkundige bescherming.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 sep 2014 16:44

De mijne is dit jaar flink beginnen groeien. Stammetje begint zich goed te vormen, heel veel tomentum en de bladeren worden inderdaad snel veel groter. Grijze kleur onderkant bladeren is ook al veel meer aanwezig. Wat me wel is opgevallen hier bij mij is dat hij denk ik wat last heeft van vochtige perioden ofzo ik weet het niet zo goed. Dikwijls komen er bruine plekken op de speren zoals bij beginnend speerrot. Niet echt veel en groot maar toch, het viel me op...
Hier een foto met men moeder ernaast... (palmpje rechts)

Afbeelding

Dit is dus nog steeds dezelfde als diegene waarmee ik dit topic mee ben begonnen enkele jaren terug. Dus dan zien jullie hoe veel die al gegroeid is ;) Ondertussen staan er ook nog twee andere exemplaren in de volle grond sinds dit voorjaar. Eentje in de volle schaduw om te zien hoe die de winter zal overleven, krijgt ook weinig bescherming en geen bijverwarming..
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor s.janssen op 30 sep 2014 14:31

Hier de foto van de manipur.
Bijlagen
manipur.jpg
manipur.jpg (45.61 KiB) 5647 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor JmC4c op 30 sep 2014 20:53

Ben er best tevreden van...


Aangeplant 3 juli 2014
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Exotic Life op 02 okt 2014 06:44

Mooi exemplaar Dimi!
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dennis_S op 02 okt 2014 18:26

Dat ziet er allemaal goed uit! Dimi, die van jou schiet al aardig de hoogte in. Ik ben heel benieuwd wat er volgend jaar gaat gebeuren. Als ik dat zo zie en vergelijk met een post op het EPS zou het wel eens kunnen zijn dat de bladeren volgend jaar ineens twee keer zo groot worden! Die van mij is zo ver nog niet, ik loop nog denk ik drie jaar achter. Eerst maar eens de winter door zien te krijgen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 okt 2014 20:55

Ik heb die op EPS ook gezien Dennis, prachtig exemplaar inderdaad. Ik wist eigenlijk niet dat deze zo snel groeide (eens die formaat krijgt), komt dan niet zo goed uit want dan staat mijn grootste eigenlijk niet zo goed geplaatst. Vlak voor de Parajubaea :roll: Als dat een probleem word dan is er een kans dat ik hem moet verhuizen naar een beter plekje wat ik echt niet graag doe met een palm... Maar soit, dat zien we dan nog wel. Vandaag nog wat extra foto's genomen.
Hieronder mijn grootste dus, diegene waarmee ik dit topic ben gestart enkele jaren terug.

Afbeelding

Het stammetje dat nu begint uit te zetten en de hoogte in te gaan

Afbeelding

Veel tomentum (pluisjes/beharing)

Afbeelding

Afbeelding

En hieronder een voorbeeld van die bruine plekken waarover ik sprak in men vorig post

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder dan nog een tweede exemplaar, uitgeplant dit voorjaar. Deze is ook nog te zien op foto's begin dit topic in pot. Ze waren dus beide (= hierboven en deze) even groot bij aankoop, duidelijk bewijs dat volle grond veel snellere en betere groei betekend als je ziet hoe klein deze nog steeds is ondanks de hele grote kuip die hij hiervoor steeds had.

Afbeelding

Ook viel dieper uitgeplant, bestaand (kruipend) stammetje eigenlijk zo goed als volledig onder de grond gestopt...

Afbeelding

En dan nog een derde exemplaar, ook dit voorjaar uitgeplant en staat in volle schaduw. Ondanks dat doet die voorlopig niet onder qua groei want evenals de tweede hierboven heeft deze ook 2 bladeren gemaakt dit jaar. Ook deze met het stammetje volledig onder de grond geplant.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zelf ook benieuwd naar het verdere verloop natuurlijk en houd jullie op de hoogte. Als de bladeren volgend jaar nog veel groter worden zal ik erg verbaasd zijn. Het was me wel al opgevallen dat deze inderdaad heel snel veel groter werden. Ook een heel gek zicht zo'n erg lange speren uit zo'n klein stammetje. Ik had ook nog niet verteld denk ik over de bescherming die hij krijgt. Eigenlijk profiteert mijn grootste gewoon mee van het hok voor de Washi en Parajubaea. Hierdoor krijgt hij nu ook niet veel vorst meer te zien. De eerste jaren heeft die betere testen gekregen, die kunnen jullie ook nog nalezen in dit topic. De tweede gaat nu ook mee profiteren van een hok voor andere palm maar daar zonder bijverwarming, dus gewoon droog en beschut. De derde in volle schaduw word een echte test, eigenlijk geen bescherming, misschien een paraplu tegen de neerslag als ik het weer eens niet kan aanzien (a) en het een erg koude winter word.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor jann op 04 okt 2014 00:28

Ik heb deze al een jaar of vier maar ik heb
geen plaats meer in de volle grond.
Bijlagen
okt 2014 11.jpg
okt 2014 11.jpg (212.75 KiB) 5498 keer bekeken
Avatar gebruiker
jann
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 31 dec 2012 01:05
Woonplaats: Nederweert
18 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor draco op 04 okt 2014 01:14

Ook hier groeit Trachycarpus in vrij diepe schaduw met alleen de ochtendzon. Ik heb hier meer exemplaren van dit geslacht in de schaduw van bamboe geplant. Voor de groei lijkt het niet veel uit te maken, hooguit worden de bladstelen wat langgerekter. Vergeleken bij de echte zonaanbidders is de behoefte aan zon bij Trachycarpus kennelijk minder groot.
Bijlagen
Trachycarpus_manipur.jpg
Trachycarpus_manipur.jpg (237.73 KiB) 5495 keer bekeken
Trachycarpus_manipur'.jpg
Trachycarpus_manipur'.jpg (226.42 KiB) 5495 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron