Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Berichtdoor daniell op 17 okt 2016 00:14

Iemand enig idee of dit een ziekte is of gewoon haar of pigment? Heb de desbetreffende takken uit veiligheid toch maar afgeknipt.

Alvast bedankt.
Bijlagen
14695386_730201657132371_1754592338905776686_n.jpg
14695386_730201657132371_1754592338905776686_n.jpg (24.91 KiB) 3691 keer bekeken
14718697_730201740465696_7334118576592520267_n.jpg
14718697_730201740465696_7334118576592520267_n.jpg (8.17 KiB) 3691 keer bekeken
14731229_730201713799032_5177938383400582824_n.jpg
14731229_730201713799032_5177938383400582824_n.jpg (20.76 KiB) 3691 keer bekeken
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Berichtdoor draco op 17 okt 2016 23:37

Een beetje voorbarig wellicht, afknippen. Hoe zag het blad eruit. Ik had overigens ook ruzie met deze versie van de veronderstelde takil. In de bladeren ontstonden voortdurend lelijke bruine vlekken en ik heb de palm tenslotte uit de grond gewipt en naar de GFT bak verwezen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Berichtdoor daniell op 18 okt 2016 16:21

Het lijkt wel alsof het een soort pigment is ofzo. Wat voor vlekken had jij dan? Misschien is t wel 'normaal'. Ik vind het blad extreem gevoelig voor wind met als gevolg dat zelfs op een beschutte plek ze een beetje rommelig er uit zien. Aan de andere kant ben ik verliefd op de kale haarloze stam. Hij is ook vrij dik. Ik vind het veel meer een subtropisch idee hebben. Fortunei's, vooral de slappere cultivars, vind ik extreem lelijk en ieltjes. Bij Fortunei's koop ik daarom of sterke cultivars met blauwe bladeren of de Nainital die ook veel robuster uiterlijk heeft. Vooral bij de Wagnerianus vind ik al dat haar vreselijk lelijk staan al zijn de stijve bladeren zo mooi. Gardenpalms meent dat de Kumaon in volwassen staat toch winterharder dan (de slappere cultivars van de) Fortunei. Om die reden heb ik hem toch aangeschaft. Alleen dat blad is jammer. Ik verwacht echt dat de echte Kalamuni Takil de perfecte palm zal zijn. Stijvere bladeren en een kale stam die ik persoonlijk mooier vind. Alleen groeit die zo traaaaag...... Om die reden dat ik toch een licht zwak voor de Kumaon heb. Al irriteert het blad me extreem. Ik heb me daar toch maar overheen gezet vanuit het idee dat hij als hij groot is toch wel erg mooi er uit kan zien.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Berichtdoor draco op 18 okt 2016 16:38

Zie mijn post van begin dit jaar.
viewtopic.php?f=9&t=18004&hilit=+Kumaon

Ik vind de fortunei met grote bladeren erg mooi zolang ze beschut staan voor de harde wind.

De princeps 'vroege lichting' in de volle grond heeft zeer stijve bladeren. Dit exemplaar heeft een heftige geschiedenis achter zich en verloor tot 2 x de volledige bladerkroon.
viewtopic.php?f=9&t=19336
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Berichtdoor daniell op 19 okt 2016 01:47

draco schreef:Zie mijn post van begin dit jaar.
viewtopic.php?f=9&t=18004&hilit=+Kumaon

Ik vind de fortunei met grote bladeren erg mooi zolang ze beschut staan voor de harde wind.

De princeps 'vroege lichting' in de volle grond heeft zeer stijve bladeren. Dit exemplaar heeft een heftige geschiedenis achter zich en verloor tot 2 x de volledige bladerkroon.
viewtopic.php?f=9&t=19336


Dank voor de link! Hoe staat je Kumaon er nu bij draco? Heeft hij al een stam? Indien niet dan is het inderdaad een lelijk aanzicht. De mooie kale stam en de slanke kegelvormige overgang naar de speer maakt veel goed. Heb je m van Gardenpalms? De Fortunei x Wagnerianus ziet er mooi uit. Ik heb 10 zaailingen Wagnerianus x Fortunei (Takagii?? geloof ik). Daar heb ik qua bladeren, groei en winterhardheid (wagnerianus normaal iets minder winterhard en trage groeier) goede hoop op. Alleen geen kale stam. Het liefst zou ik Takagii x Kumaon of Fortunei x Takil willen haha. Fortunei x Takil zou misschien nog wel het beste zijn. De Princeps ziet er prachtig uit, maar omdat hij minder winterhard is ben ik nooit geïnteresseerd geweest. Zelfs niet voor de New Form. Ik ben best moeilijk. Ik wil en de mooiste en winterhardste. Daarnaast heb ik kritisch gezocht naar beelden van volwassen Takils, zoals die uit Californië die naar Utah verhuisd werden. (https://www.youtube.com/watch?v=5WbyEwNZrf8). Als ik dat zie heb ik mijn favoriet toch wel gewonden. Alleen die groeit zo traaaaaag..... :cry: Manipur heb ik wel in zeer jonge status. Groeit redelijk goed. Dat zou wel eens een mooie tussenvorm qua winterhardheid van de Fortunei en schoonheid van de Takil kunnen zijn.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Berichtdoor draco op 20 okt 2016 01:35

Ik kan niet onderschrijven dat de princeps minder winterhard is. Mijn exemplaar in voornoemd topic heeft tenslotte -20°C overleefd. De 'bescherming' bestond slechts uit een omgekeerde plantenkuip. Het blad ging er volledig aan maar dat lot trof elke onbeschermde Trachycarpus in de omgeving. De Kumaon die afkomstig was van Gardenpalms, is naar ik aanneem tot compost verwerkt.
Ik denk dat je niet teveel mag verwachten van een selectie op winterhardheid. Behalve dat de winterse omstandigheden van grote invloed zijn, zal bij een geselecteerde groep de uitkomst (vermoedelijk) een normale verdeling opleveren waarbij de mediaan hooguit iets is verschoven ten opzichte van de controle.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Berichtdoor daniell op 22 okt 2016 17:38

Beste Draco,

Het gaat hier ook om die kleine verschuiving van de mediaan. Het gaat niet om het feit dat er, ook bij palmen die een paar graden winterharder zijn, ook zwakkere exemplaren tussen zitten. Het gaat bij het vergelijken van winterhardheid bij een groep palmen om de gemiddelde winterhardheid per palm. Dat leek mij vanzelfsprekend. En natuurlijk is het mogelijk dat een Princeps toch zoveel kou heeft overleefd. Er zijn ook andere factoren van rol. Ik bedoel, met bescherming kun je een Washi ook nog in leven houden in Nederland. Maar daar ging het niet over. Het gaat er om dat je over het algemeen als je een Princeps koopt gemiddeld minder kans hebt dat hij zoveel kou overleeft, dan bij een sterke Fortunei-cultivar, een Kumaon of Takil. Dat kan een legitieme reden voor iemand zijn om toch een van die laatste te kopen. Voor mij is dat een reden. Voor een ander kunnen andere zaken belangrijker zijn, zoals de schoonheid van de Princeps en relatief snellere groei dan de Kalamuni Takil. Wat je niet kunt doen, is de gemiddelde winterhardheid relativeren. Die is bij een Princeps gemiddeld wel degelijk lager. Al bevestigen de uitzonderingen de regel. Bij dat jij die Kumaon hebt weggewerkt hebben vast ook andere redenen een rol gehad, zoals het slappe rommelige blad dat ik vanmorgen ook weer heb geobserveerd bij de mijne :cry: .
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Berichtdoor draco op 23 okt 2016 01:12

Daniell,
De ervaringen met Trachycarpus princeps betreft vrijwel uitsluitend jonge planten. Dat maakt het mijns inziens lastig om deze soort te vergelijken met de sinds lang ingeburgerde fortunei. De vergelijking met een Washingtonia gaat ook niet op, omdat die zonder verwarming kansloos is in een strenge winter waarbij de temperaturen dagenlang tussen -10 en -20 °C varieren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Plantenziekte op Trachycarpus Kumaon

Berichtdoor daniell op 24 okt 2016 01:39

draco schreef:Daniell,
De ervaringen met Trachycarpus princeps betreft vrijwel uitsluitend jonge planten. Dat maakt het mijns inziens lastig om deze soort te vergelijken met de sinds lang ingeburgerde fortunei. De vergelijking met een Washingtonia gaat ook niet op, omdat die zonder verwarming kansloos is in een strenge winter waarbij de temperaturen dagenlang tussen -10 en -20 °C varieren.


Beste Draco,

Ik heb alleen maar benadrukt dat uitzonderingen de regel bevestigen en dat jouw ervaring niet per se iets zegt over de gemiddelde winterhardheid. Het ging mij er om dat je de gemiddelde winterhardheidsverschillen relativeerde omdat een Princeps van jou het had overleefd. Daarbij maakte je zelf een vergelijking tussen de Princeps en een Fortunei. Ik benadrukte daarbij dat de gemiddelde winterhardheid niet gerelativeerd zou moeten worden, ook al geeft het maken van een palmkeuze daarop gebaseerd niet 100 % garantie wegens uitzonderingen. Het geeft meer garantie dan de aanschaf van een minder winterharde palm. Over de Washingtonia raad ik je nog even aan om goed te lezen in welke context ik daar naar refereerde. Ik heb geenszins gezegd dat de Washingtonia winterhard is in Nederland!! :lol:
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten