Trachycarpus variegata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus variegata

Berichtdoor Greener op 18 jan 2021 10:30

Pauwels 251278 schreef:Ik zoek zaailling of zaden van trachycarpus variegata?weet u iemand die er heeft dan hoor ik het graag, mvg


Dan sta je achteraan in de rij.

Welkom trouwens ;)
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Trachycarpus variegata

Berichtdoor AR8485 op 19 jan 2021 21:48

Het lijkt wel of je palm een virusinfectie heeft.
Dit kan de vertraagde groei van de enigszins benadeelde plant wellicht verklaren.

Het teweeg brengen van meerkleurig/bont blad d.m.v. virusinfectie is gek genoeg een veel voorkomend fenomeen.
Enkele voorbeelden hiervan zijn de cultivars Canna 'Bengal Tiger', mint ‘Emerald Gold Mint’ en Aucuba japonica.

Zin in een experimentje?
Vermaal een (gedeelte) van een geel gevlekt blad in een blender (met water).
Giet het mengsel door een zeef in een plantenspuit.
Perforeer het blad van een andere, gezonde Trachycarpus fortunei (geen andere soort → wellicht niet vatbaar, jonkies volstaan prima) en besproei het beschadigde weefsel met de plantenspuit (bij voorkeur tijdens actieve groei).
Zie je na enkele weken gele spikkels op het blad van de geïnoculeerde palm verschijnen weet je wat er aan de hand is → virus (en heb je er gelijk nog eentje! :thumb_up: ).
Het opschalen van het aantal geïnoculeerde palmen, perforaties, besproeiingen vergroot de kans van slagen.

Het bonte blad van de andere foto's doet meer denken aan chimeras (genetisch verschillende weefsel types) of plaatselijk genetische mutaties.
Deze kenmerken zijn niet per se erfelijk via zaad.
De stabiliteit hangt af van de weefsellaag waarin de mutatie zich heeft voorgedaan.
Vegetatief vermeerderen via stek is hier ook geen optie.
Opmerkelijke planten! :thai:
AR8485
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 25 okt 2018 20:24
1 bedankjes

Re: Trachycarpus variegata

Berichtdoor wimmie op 21 jan 2021 19:09

De bevriende liefhebber waar Draco het eerder over had, was ik! Het "bont" in de palm wordt inderdaad veroorzaakt door een virus. Een groot nadeel vond ik dat de geel/witte streepjes in het blad bij de minste geringste vorst al tot een lelijk bruin verkleurt. Toch wil ik er best wel weer eentje hebben; tips?
wimmie
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 apr 2014 22:04
8 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marcorietveld en 18 gasten

cron