chamaerops humilis cerifera

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor Marjolein op 21 mei 2013 13:58

Hallo allemaal,
Vorige zomer heb een Chamarops humilis cerifera gekocht en in de volle grond gezet. Volgens het kaartje bij het tuincentrum kon deze Chamaerops een kou verdragen tot -15 C.
Hij leek de winter goed doorgekomen te zijn, er waren zelfs twee nieuwe bladeren aan het groeien. Tot ik afgelopen weekend zag dat de nieuwe speren wel erg bruin waren geworden.
Ik heb er zachtjes aan getrokken en trok dus zo de speren eruit.
De overige bladeren zien er nog prima uit, de normale grijs-groene kleur, niets mis mee, zo lijkt het.

Kan ik nu tot de conclusie komen dat de plant toch dood is en dat waarschijnlijk de afwatering toch niet helemaal goed is?
Zou er nog een kans zijn dat het goed gaat komen of is het definitief afgelopen?

Alvast bedankt voor jullie adviezen en tips!!

Groetjes Marjolein
Marjolein
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 nov 2011 20:04
Woonplaats: Nijmegen Nederland
0 bedankjes

Re: chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor erna op 21 mei 2013 14:07

Hallo Marjolein,

Een chamaerops kan absoluut geen temperaturen aan van minder dan - 10 graden ( en dit voor volwassen exemplaren ) Ik weet niet hoe koud het bij jou was, maar zonder bescherming maakt hij geen kans.. dus vrees ik dat jouw plant waarschijnlijk dood is. Je kan nog proberen hem uit te graven, oppotten, en warm te houden.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor Marjolein op 22 mei 2013 12:02

Hoi Erna,
Dank je voor je informatie. Ik zal de plant uitgraven en in een pot binnen op zolder zetten, hopelijk gaat hij het toch nog overleven!!
Een wijze les dus, niet alles geloven wat ze in tuincentra op de kaartjes zetten die aan de planten hangen ;)
Marjolein
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 nov 2011 20:04
Woonplaats: Nijmegen Nederland
0 bedankjes

Re: chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor Klaas-Jan op 22 mei 2013 16:33

Nee, dat is iets wat je vooral niet moet doen. Zelfs de namen kloppen vaak niet eens... Dit kan soms ook heel voordelig uitpakken wanneer ze een verkeerde naam aan een duurdere plant hangen.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor Peter1005 op 22 mei 2013 19:12

Bij de mijne was het ook het geval. Trok na de winter alle speren eruit. Maar de bladeren waren nog mooi groen.
De palm uitgegraven en opgepot. Nu ziet hij er weer prachtig uit.
Voor mijn geen andere palmen meer dan Trachy's in de volle grond.
Met vriendelijke groet,

Peter
Peter1005
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 10 feb 2013 18:12
Woonplaats: Reuver (Limburg NL)
7 bedankjes

Re: chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor palmguy op 22 mei 2013 21:35

Hallo,

Ik kan van de Chamaeropsen 2 dingen zeggen en dat is

Ten eerste dat deze mooie planten net niet sterk genoeg blijken om onze lange, koude en vochtige winters probleemloos te doorstaan

Ten tweede dat het toch taaie rakkers zijn. Zo kocht ik een chamaerops Humilis "normal" in 2010 en plaatste de plant in een grote pot op het terras. Het gevaarte bleek te zwaar om te verslepen en alzo moest de plant de winter 2010-2011 op het terras overwinteren met enkel weliswaar uitgebreide passieve berscherming. De -8 was geen probleem. Maar toen kwam februari 2012 en werd het plots -14. Tergend langzaam was het verval, speerrot en de plant verloor al zijn pracht ... Toch in juli 2012 enkele nieuwe speren. Nog steeds in pot diende winter 2012-2013 zich aan. Dit zou toch teveel worden dacht ik, te weinig kunnen recuperen dacht ik. Maar toch overleefde de plant zonder schade de lange vorige winter. Een kennis heeft de potrand weggeslepen met een slijpschijf en sinds vorige maand staat hij nu in de volle grond en dat bevalt de plant overduidelijk. Dus toch
Een ander jonger exemplaar heb ik naar mijn tuinhuis gesleept waar ik de temps net boven het vriespunt hield, deze jongen heeft toch enkele malen de -4 gezien.
De Volcano en Cerifera ( volle grond ) hadden beide speerrot na feb 2012' ook deze planten verloren veel van hun pracht, maar de zijstammetjes leven verder en verdapperen ook nu nog.

Eigenlijk zijn het taaie rakkers maar ik geloof als je ze wil mooi houden dat ... Inderdaad de -10 een grenswaarde blijkt te zijn

Ik zou een Cerifera in mei wel niet in de compostbak gooien

Succes
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor Roger op 22 mei 2013 21:55

Ik heb nu 2 cerifera's in de volle grond staan een heb ik vorig jaar geplant eentje staat nu zeker al 5 jaar in de volle grond tot nu toe geen problemen mee gehad.Wat je inderdaad kunt doen is de plant zeker met deze temperaturen droog te houden ,en dan eens afwachten wat hij gaat doen als het wat warmer word.

succes
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor Marjolein op 23 mei 2013 11:13

Dank je jullie allemaal voor de tips en adviezen!! Ik zal de plant inderdaad nog een kans geven, heb hem gisteren uit gegraven en opgepot, en warm en droog gezet (zeker deze week denk ik dat de palm daar wel blij mee zal wezen!).
Als er wat herstel te zien is, gaat hij terug op zijn vaste plekje in de volle grond, hij zal daar toch moeten staan, want het gesjouw met grote potten ben ik eerlijk gezegd een beetje zat geworden! Uit jullie ervaringen blijken het toch taaie palmen te zijn, dus hopelijk houdt hij het nog een poosje vol!

Ik ga vooral verder met het zelf kweken van diverse Trachy's, die hebben toch de meeste kans tot overleven hier in ons klimaat, zonder veel sjouwwerk met potten twee keer per jaar!

Groetjes Marjolein
Marjolein
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 nov 2011 20:04
Woonplaats: Nijmegen Nederland
0 bedankjes

Re: chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor luc op 23 mei 2013 20:34

Als je hem nu toch in pot hebt staan , zou ik hem eerst een paar jaar laten aansterken om hem dan pas terug uit te planten
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: chamaerops humilis cerifera

Berichtdoor Marjolein op 24 mei 2013 10:32

Dank je wel!! Goede tip! :thumb_up:
Marjolein
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 nov 2011 20:04
Woonplaats: Nijmegen Nederland
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten