(palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

(palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor Koentje op 21 jul 2013 06:23

Hallo allemaal,
De afgelopen twee weken breng ik mijn tijd door op het zonovergoten Kreta met de geweldige natuur. Nu heb ik alleen een vraag. Weet iemand of het toegestaan is om zaden van bijvoorbeeld trachys en oleanders mee te nemen in de koffer? Voorgaande jaren nam ik altijd "stiekem" een of twee zaden mee los in de koffer, maar dit jaar zie ik veel meer mooie planten. Ook deze vraag voor levend materiaal als bijvoorbeeld plumeria stekken.

Tevens heb ik nog een vraag over een palmsoort(kan momenteel geen foto toevoegen). Wie kan me helpen aan de hand van deze beschrijving?
De plant lijkt zeer veel op een trachy. De kleur en vorm van de bladeren is identiek. Echter, de bladstelen van deze palm zitten vol met stekels aan de zijkant.
De zaden beginnen groen, dan oranje en uiteindelijk zwart. Er zit wanneer ze zwart zijn maar een heel dun velletje omheen. De zaden zijn +/- 1cm groot.

Zodra ik er een tegen kom als ik mijn mobiel bij heb maak ik een foto.
Koentje
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 jun 2012 17:05
0 bedankjes

Re: (palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor eddy21 op 21 jul 2013 08:16

bepaalde palmsoorten mag je niet meenemen maar zover ik weet mag je alle zaden meenemen zonder problemen
of ik heb elke keer mazzel gehad neem altijd zakken vol zaden mee ;)

en wat die palm betreft wacht ik ff op je foto koentje :thumb_up:
eddy21
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:47
Woonplaats: joure
34 bedankjes

Re: (palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor greekpalm op 21 jul 2013 10:48

zelfs zaden zijn verboden in sommige landen (seyhelles bevoorbeeld met dew coco del mer)

in griekenland gaan ze niets checken hoor :) ik breng dikwels planten van belgie naar griekenland (spijtig genoeg zijn grieken niet zo geintereseerd in palmbomen)
Avatar gebruiker
greekpalm
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 20 apr 2011 12:01
Woonplaats: Zuid oost voorstad van Athene
5 bedankjes

Re: (palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor Koentje op 21 jul 2013 11:47

Hartelijk dank voor de snelle reacties! Nu ga ik snel nog wat verzamelen voor we morgen vertrekken. Greekpalm, heb je ook ervaring met levend materiaal als stekken?
Koentje
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 jun 2012 17:05
0 bedankjes

Re: (palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor AIREMULP op 21 jul 2013 13:25

Als je plantmatriaal mee wil nemen dien je in het bezit te zijn van een phytosanitary certificate . Als je plumerias op e bay besteld kun je bij de verkoper dat document regelen en je planten veilig invoeren.In griekenland zou ik niet weten waar je dit papier zou kunnen regelen.Ik heb zelf heel vaak plumeriastekken meegenomen van vakantie en dat is tot nu toe nooit onderschept bij de douane.Je moet alleen nooit geen beschermde planten meenemen maar dat snap jij zelf ook.
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: (palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor AlexG op 21 jul 2013 13:36

Ik neem al jaren, van en naar Portugal, koffers vol stekjes en zelfs hele palmen mee.. Nooit geen centje last. Al een paar keer keek de douane raar op toen ze in mijn handbagage verschillende ravenala madagascariensis zagen, maar mocht altijd verder :thai:
AlexG
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:25
2 bedankjes

Re: (palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor alloo op 21 jul 2013 15:11

Ik breng ook altijd zaden mee uit Madeira,nooit last gehad ,zal natuurlijk wel afhangen van land tot land.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: (palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor Pieter73 op 21 jul 2013 15:31

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _producten


Ik zou wel proberen de zaden goed schoon te maken en te ontsmetten om te voorkomen dat je plantenziekten of schadelijke insecten in ons land introduceert. Bij de laboratorium opleiding deden we dit altijd door ze in bleekwater te weken. Al was het in dat geval geen geimporteerd zaad maar om te zorgen dat de zaden of kiemplantjes niet verloren gingen aan schimmel of bacterie infecties. Sowieso verstandig om te doen dus.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: (palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor s.janssen op 21 jul 2013 16:15

Binnen Europa is dit zoals Pieter geen probleem, zeker niet wat wij meenemen van vakanties want dit blijft grotendeels onder de 5 kilo. Kijk, over andere landen als Australië is een heel ander verhaal maar laten we dat achterwegen ;)

In mijn ogen een zelf gekweekte palm van eigen geplukte zaden is altijd leuker en je kan zelf nog uitkiezen ook! :) :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: (palm)zaden meenemen in het vliegtuig.

Berichtdoor Rob op 21 jul 2013 22:54

Gewoon doen Koen - zeker van Kreta of elders in de EU.
Oppassen met landen als Costa Rica, Australië en de USA - deze zijn zeker kritischer dan wij in de EU.

@ onbekende palmsoort: bedoel je de Livistona soort? Let wel er zijn er een behoorlijke bos van , de meest bekende is Livistona chinensis.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten