Groeisnelheid Phoenix Canariensis in zuid Kroatië

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Groeisnelheid Phoenix Canariensis in zuid Kroatië

Berichtdoor Mate op 10 aug 2019 00:37

Camp Vira op Hvar schijnt leuk te zijn. Misschien de moeite waard ff de website te googlen..eiland Hvar is verder ook echt de moeite waard en een pareltje.

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Groeisnelheid Phoenix Canariensis in zuid Kroatië

Berichtdoor hanscazan op 11 aug 2019 12:57

Prachtige plaatjes jongens, ga de update uit Kroatie missen Eduard
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Groeisnelheid Phoenix Canariensis in zuid Kroatië

Berichtdoor Eduard op 29 jul 2023 13:03

Hallo Palmvrienden, na 4 jaar afwezigheid zijn we weer op ons vertrouwde plekje geweest in Kroatie.
Het was heerlijk om weer terug te zijn incl. met nieuwe hond die moest leren zwemmen!

Helaas treurig nieuws omtrent de canariensis! Hij is niet meer :? ten prooi gevallen aan die rottige kever en zijn larven :evil:

In de dorpen en stadje Makarska zijn de grote oude allemaal gesneuveld de middel grote zijn allen geïnjecteerd en zag ik de input aan de stammen zitten, het schijnt een kostbaar verhaal te zijn grotere plaatsen hebben meer geld in kas voor bescherming!

Hier nog een foto zoals hij was en wat ze met het grondstuk gedaan hebben, een kinder speelplaats :fluiten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Einde verhaal :(
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Groeisnelheid Phoenix Canariensis in zuid Kroatië

Berichtdoor Pita op 29 jul 2023 21:02

Zo zonde Eduard, wat een mooi exemplaar, zulke heb ik hier in Spanje afgelopen 4jr ook al veel zien verdwijnen, tis een echte plaag. Op moment van schrijven ben ik mijn canariensis aan het verbranden, ook de kever of palmmot, heb geen larven gezien, maar heel de palm doorboord met gaten, trok van de week ook zo de speer er uit... ik begin er niet meer aan canariensis :cry:
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Groeisnelheid Phoenix Canariensis in zuid Kroatië

Berichtdoor Mate op 30 jul 2023 11:48

Wat een treurig nieuws Edo..wel leuk dat je weer een x terug was. De palmen op de Riva van Split zien er allen nog goed uit maar waarschijnlijk hebben ze die allemaal beschermd..denk toch dat ze steeds meer de palmen weer gaan vervangen voor inheemse bomen vanwege dit gezeik met bijbehorende hoge kosten...jammer...
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Groeisnelheid Phoenix Canariensis in zuid Kroatië

Berichtdoor Pita op 30 jul 2023 17:48

Nouja wat mij wel op valt hier regio Valencia, maar zal elders vast hetzelfde zijn, is dat in her wel wel nieuwe canariensis ontspruiten. Was laatst bij een kennis van mij leeftijd 39jr die woont 15min verderop in het huis die zijn opa heeft gebouwd, ooit 4 canariensis aangeplant, waarvan 3 palmkever kregen toen hij tiener was, er staat er nog 1 die goed gezond is, ook door de vele zaden elk jaar nieuwe pups, zijn redenering is dat de sterkste zullen overleven, misschien dat ik binnenkort toch eens wat moeite ga doen om zo'n pup bij mij te zetten, wellicht dat die ook overleven, hij behandeld deze grote laatste van de 4 nooit, maarja kan natuurlijk kwestie van tijd zijn
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Groeisnelheid Phoenix Canariensis in zuid Kroatië

Berichtdoor Mate op 31 jul 2023 00:16

Edo zo te zien hebben de meeste het wel overleefd..zelfs de echte joekels als ik dit filmpje uit juni 2023 mag geloven:
https://youtu.be/vHYTfbiD8XE
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten