Chamaerops : langzaam palmboompje

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor PeterHoofddorp op 13 dec 2021 19:17

draco schreef:Dat laatste heb je zelf in de hand Peter.
Naarmate Chamaerops palmen ouder worden neemt de neiging tot clustervorming af.
Je kunt probleemloos de zijscheuten afsnijden, bij voorkeur als ze nog jong zijn. Om toch het karakter van de palm te behouden, laat ik er 2 à 3 zitten. Die zullen minder hard groeien dan de hoofdstam door de topdominantie. Je kunt de groei ook remmen door er blad af te halen.


Dat begrijp ik Han, maar bedoel het eigenlijk zo als je het palmpje z'n gang laat gaan zoals het wil, dus zonder weghalen van de pups.
Ik heb zelf allebei de varianten. Bij de één laat ik alles zitten en laat ik gaan zoals ie wil.
Bij de var.argentea (cerifera) doe ik dat ook.
Bij een ander heb ik de pups weggehaald (en blijf weghalen) en maak ik dus een solitair palmpje van die op den duur een langere stam zal maken. Als je maar lang genoeg wacht.
Ik vind het allebei mooi.
Bij de arborescens is het eenvoudiger, die maakt geen pups. Of nagenoeg niet.
Maar daar weet jij alles van, je hebt één van de mooiste exemplaren hiervan staan die ik in Nederland heb gezien.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor draco op 13 dec 2021 19:35

Ik dacht een unica te hebben Peter. ;) Maar het exemplaar van Ramon mag er ook zijn. Dat toont maar weer eens aan dat geduld loont bij deze hobby.
Ik wilde dit jaar afstand doen van de 2 grootste Chamaerops maar houd de var. arborescens nog aan zolang die verplaatsbaar blijft. De snelstgroeiende humilis var Humilis wordt binnenkort opgehaald. Je hoort hier af en toe erover klagen dat palmen zo traag groeien. Bij kuipplanten is dat eerder een voordeel.
Ik ben benieuwd of jouw Arborescens 'kinderloos' blijft. Bij de var. Argentea (Cerifera) bloeide deze zomer voor het eerst een van 2 geselecteerde pups.
Dat zorgvuldige snoei ook bij clustering tot een fraai resultaat kan leiden toont deze foto die gemaakt werd op La Palma.
Bijlagen
palma 93 n 92.psd.jpeg
palma 93 n 92.psd.jpeg (165.52 KiB) 1692 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor PeterHoofddorp op 13 dec 2021 21:03

Ik hoop maar dat ie er nog is, met al die lavastromen daar uit de vulkaan Cumbra Vieja.
Zou toch zonde zijn als ie nu onder de lava verstopt zit. Naja, zal weinig meer van over zijn in dat geval.
Het is een mooi exemplaar. Ook hier zijn pups geselecteerd, en derest verwijderd, vermoed ik.
In het gebied in Spanje waar ik elk jaar zo'n 7 weken vertoef zie ik werkelijk prachtige exemplaren staan van elke denkbare variant van Chamaerops humilis. En groot vaak! Word daar bijzonder veel toegepast in perken , parken, boulevards, en aanplant in tuinen. Ik ben elke keer verwonderd, en vooral omdat vele exemplaren al heel wat jaren oud moeten zijn. Als je bij de grote kwekerijen kijkt daar, en die zijn er heel wat, dan geloof je je ogen niet. Ook daar zie je dat er word gekozen om pups te verwijderen of juist niet.

Ook is er een heel groot gebied bovenop de rotsen in bergachtig gebied aan de kust waar de wilde vorm humilis groeit. Verbazingwekkend hoe dat er bij staan , vaak. half hangend aan een paar flinke wortels aan de kliffen bijvoorbeeld. Opvallend dat ook heel oude exemplaren daar niet groter zijn dan pakweg 2 meter. Wel vol met al grote uitlopers, wat een ondoordringbaar cluster bossige dwergpalm opleverd.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten