Chamaerops : langzaam palmboompje

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Dennis_S op 05 jan 2014 21:40

Ja, Richard, jij bent een van de mensen hier die laten zien dat een vollegrondspalm er prachtig uit kan zien en een geweldige groei laat zien. Iets wat in een pot niet haalbaar is, tenzij je in een kas kweekt. De nadelen van in kas gekweekt palmen zijn al beschreven. Wat ik nog mis is dat er in een kas ook geen sterkte wordt ingebouwd in het weefsel. Planten die buiten staan ontwikkelen onder invloed van wind veel sterker weefsel. Uit een kas zal een en ander snel knakken bij hevige wind.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Alexander op 16 jan 2014 06:25

Chamaerops in de volle grond is toch meer een optie dicht aan de kust. Of met extra bescherming in het koudere binnenland. Dat hebben de afgelopen winters wel geleerd.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Alexander op 16 jan 2014 06:30

marco67 schreef:Chamaerops is hier onbeschermd moeilijk mooi te houden. Na ongeveer -10 C verliest de plant alle bladeren en sterven de hoofdstammen af. De meeste winters werd het hier niet zo koud maar helaas in 2011/2012 wel. Het was hier toen ongeveer -16 C en mijn Humilis en Vulcano waren zwaar beschadigd. De Cerifera kwam er duidelijk beter doorheen. Mijn ervaring is dat deze soort toch wat sterker is dan de Humilis en Vulcano. Chamaerops heeft duidelijk bescherming nodig tijdens koude winters anders begin je in het voorjaar weer vanaf nul. Ze groeien wel redelijk snel, zeker bij mooie zomers.

Chamaerops Humilis voor
Afbeelding

Chamaerops Humilis na
Afbeelding

Chamaerops Humilis voor
Afbeelding

Chamaerops Humilis na
Afbeelding

Chamaerops Vulcano voor
Afbeelding

Chamaerops Vulcano na
Afbeelding

Chamaerops Cerifera na
Afbeelding

Ik had Chamaerops vroeger hier in Leidschendam tegen het huis staan. De warmste zonnige plek. Daar vroor alleen in erg strenge winters het blad af. Maar door de warmteafgifte van de woning bevroor de grond nooit. Dus altijd goede hergroei in het voorjaar. Vorstgevoelige planten zette ik altijd zo dicht mogelijk tegen het huis. Werkte prima. Nu ja het huis was niet geissoleerd.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor marco67 op 16 jan 2014 21:02

Het is hier in het westen wel een beetje de limit wat klimaat betreft voor Chamaerops. Meestal gaat het wel goed maar er zijn ook winters bij waarbij je schade hebt. Er staan grote containers in het Stadshart met Chamaerops palmen hier in Zoetermeer die nooit beschermd worden en wat ik tot nog toe gezien heb nooit winterschade hebben gehad. Ik zou bijna denken dat ze een soort verwarming in die metalen containers hebben verstopt.
marco67
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 31 dec 2013 16:13
Woonplaats: Zoetermeer
2 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor kiwi op 19 jan 2014 09:51

Toch heb ik nu al 3 jaar zelf gekweekte Chamaerops staan buiten in de tuin en die leeft wonderbaarlijk nog steeds. De groei begint langzaam te komen maar heeft dus al twee zware winters overleeft. Ik ben mezelf toch al een tijdje af aan het vragen mijn volwassen exemplaar in de volle grond te plaatsen! Ondanks dat ik niet aan de kust woon.....
Zijn er nog meer hier die daar ervaringen mee hebben, regio Limburg?

Groetjes Quirijn
Avatar gebruiker
kiwi
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 08 nov 2009 13:48
Woonplaats: Arcen
33 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Dennis_S op 19 jan 2014 11:50

Ja, het hangt er natuurlijk vanaf wat je er mee doet. Ik heb er nu een al bijna zes jaar in de vollegrond staan, een wat grotee, en die doet het echt prima. Maar ik hou de plant droog en zet een lichtslang aan als het kouder wordt dan -8. En of het dan een zware winter is of niet, dat maakt me niets uit, want de plant staat lekker droog en de lichtslang zorgt ervoor dat het niet kouder wordt dan -8. En dan gaat het prima.

Twee winters terug was ik net te laat met het inschakelen van de lichtslang en heeft de plant wat bladschade opgelopen omdat het -11 werd die nacht. Maar daar is die de afgelopen twee zomers prima van hersteld. Dat beschadigde blad is bijna allemaal weg en vervangen door nieuwe bladeren.

Vooral afgelopen zomer merkte ik de voordelen van de vollegrond, want nu de plant eenmaal echt goed is aangeslagen, was de groei heel erg goed. Hier staat ie nu al sinds begin november droog (bouwsel er omheen), maar verwarming heb ik nog niet aangehad.

Kijk, er zijn blijkbaar gevallen in Nederland bekend waarin het onbeschermd goed gaat, maar dat zijn bijna allemaal gevallen in het westen van het land, waar het zelden kouder wordt dan -10. Het is mooi dat er succesverhalen zijn, maar er zijn veel meer niet-succesvehralen bekend dan deze uitzonderingen.Je loopt altijd een risico als je niet beschermd. Is het niet van bladschade, dan in ieder geval van speerrot. En herstellen van speerrot kost je sowieso twee zomers om weer een toonbare plant te hebben. En daar pas ik voor om eerlijk te zijn. Het is een mediterrane plant die die niet in Nederland thuishoort. Maar als je de plant op een goede manier beschermd, dan behoort waarschijnlijk speerrot tot het verleden.

Als laatste hangt het natuurlijk niet alleen af van hoe je beschermd, maar ook of je een sterke plant hebt, of die in eengeschikte grond staat en of de plant wel een goede plek heeft. Bij mij zijn de kritsche maanden altijd december en januari, omdat er dan geen greintje zon bij de plant komt. Maar zo rond eind januari, begin februari bereikt de zon weer de bescherming. En kan op zonnige dagen de temperatuur snel toenemen. En dat is wel heel prettig voor de plant.

We hebben nu wel een heel ideale winter voor Chamaerops. De winter is nog lang niet voorbij, maar in mijn situatie hebben we de ergste periode achter de rug. Immers nog twee weken en de zon verwarmt mijn palm alweer. Ik woon niet in Limburg, maar in Rhenen. Maar nogmaals, het maakt niet zoveel uit waar je woont als je maar de juiste beschermingsmaatregelen treft. Het is wat je wilt. Gaat het je om overleven of wil je gewoon een echt mooie plant?

Ik heb ook al vier jaar een cerifera in de vollegrond die ik niet bescherm. En die overleefd ook, maar heeft ieder jaar speerrot. Maar herstelt wel steeds weer. Maar de groei is heel mager. Herstellen kost blijkbaar veel energie en de wortels die bevriezen kosten nog veel meer energie om te herstellen.

Dus plant je een groot exemplaar en wil je die mooi houden, dan zou ik er vanaf begin november een kasje omheen bouwen en iets van verwarming regelen. En er voor zorgen, wellicht het belangrijkst, dat de wortels niet bevriezen! Ook niet een beetje! Breng een dikke laag dor blad aan over de kluit, dat isoleert als de beste. En kies een zo zonnig mogelijke plek, liefst waar ook zon komt in de winter, dan heb je een groot voordeel. En als laatste, kies voor een plant die je zelf al jaren in een pot hebt gekweekt en die dus alleen maar buitenblad heeft ontwikkeld. Als je er een koopt met kasblad, of blad wat zich in de kwekerij heeft ontwikkeld (als die kwekerij in de mediterannee ligt) dan is de kans groot dat dat blad snel lelijk wordt in ons buitenklimaat of heel kwetsbaar is in onze winters.

En als laatste natuurlijk, een heleboel geluk. il wilde dat ik een standaard recept kon geven, maar het bovenstaande heeft mij een gezonde, fraaie palm opgeleverd. DIt zijn mijn ervaringen, wellicht volgen er nog wat goede aanvullingen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor palmgek op 19 jan 2014 13:01

Helemaal mee eens Dennis, niets aan toe te voegen :thumb_up:
Hier gaat de lichtslang overigens wel iets eerder aan, met -2 a -3. Deze winter 1 keer gebeurd :D
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Edwin W op 19 jan 2014 13:36

Ik ben het bijna helemaal met je eens Dennis. :D
Het enige wat ik anders ervaar (in ieder geval met de 'vulcano's') is dat het geen nut heeft om ze eerst in pot te houden.
Vanaf dat de planten al een stuk of 5 gedeelde bladeren hebben, dan kan je ze juist beter gelijk in de volle grond zetten. De kas bladeren zullen misschien wel lelijk gaan worden na de eerste winter, maar de plant zal na die winter dan gewoon mooie bladeren gaan aanmaken en de plant kan dan al gelijk goed gaan groeien. Waarschijnlijk gaat het verhaal van die lelijke bladeren trouwens alleen op voor de gewone humilis (met erg lange bladstelen). Bij de vulcano en cerifera zie ik nooit hele lange bladstelen.
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor kiwi op 19 jan 2014 13:48

Mooie verhalen! Thankx....vind het zo raar dat die zaailingen/ jonge planten er iedere winter onbeschadigd doorkomen...Ik ga het komend voorjaar eens gewoon proberen en ga zeker je tips gebruiken Dennis.
Avatar gebruiker
kiwi
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 08 nov 2009 13:48
Woonplaats: Arcen
33 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Dennis_S op 19 jan 2014 13:50

Edwin, klopt, zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel dat je met grote planten van elders, met bladeren die niet zijn gegroeid in jouw situatie, rekening moet houden dat je zulke bladeren zal verliezen. Natuurlijk is het prima om al met kleine exemplaren te beginnen! Maar vaak heb je er een in pot en wordt die op een gegeven moment zo groot dat je m in de grond wilt zetten! En zo''n zelfgekweekte plant heeft natuurlijk alleen maar bladeren die in jouw situatie zijn opgegroeid en die zul je ook gewoon behouden, normaal gesproken.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten