Chamaerops : langzaam palmboompje

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor draco op 31 dec 2013 16:26

Ik kan alleen maar raden naar wat er fout is gegaan. Mijn verzameling Chamaeropsen staan ook in kuip en de grotere exemplaren blijven zo lang mogelijk buiten ongeacht de overvloedige neerslag. Ze verhuizen tijdelijk naar binnen als er meer dan 5 °C vorst wordt voorspeld. De combinatie van vocht en vorst kan de kop beschadigen met speerrot tot gevolg. Dit risico is het grootst bij een plotseling intredende vorstperiode volgend op de neerslag of na een tijdelijke dooi.
Dit risico is te verminderen door de palm onder een afdak of scherm te plaatsen. Aldus overleeft een vitale plant probleemloos enkele (nachtelijke) uren blootstelling tot -9 °C.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor marco67 op 31 dec 2013 17:03

Chamaerops is hier onbeschermd moeilijk mooi te houden. Na ongeveer -10 C verliest de plant alle bladeren en sterven de hoofdstammen af. De meeste winters werd het hier niet zo koud maar helaas in 2011/2012 wel. Het was hier toen ongeveer -16 C en mijn Humilis en Vulcano waren zwaar beschadigd. De Cerifera kwam er duidelijk beter doorheen. Mijn ervaring is dat deze soort toch wat sterker is dan de Humilis en Vulcano. Chamaerops heeft duidelijk bescherming nodig tijdens koude winters anders begin je in het voorjaar weer vanaf nul. Ze groeien wel redelijk snel, zeker bij mooie zomers.

Chamaerops Humilis voor
Afbeelding

Chamaerops Humilis na
Afbeelding

Chamaerops Humilis voor
Afbeelding

Chamaerops Humilis na
Afbeelding

Chamaerops Vulcano voor
Afbeelding

Chamaerops Vulcano na
Afbeelding

Chamaerops Cerifera na
Afbeelding
marco67
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 31 dec 2013 16:13
Woonplaats: Zoetermeer
2 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Esther op 01 jan 2014 18:17

Ik ben toch blij dat ik mijn exemplaren altijd in pot heb gehouden en binnen overwinter zodra de 1e nachtvorst zich aandient. Enerzijds omdat de tuin niet direct tegen het huis ligt en ik teveel stroomkabel nodig heb om ze bij te verwarmen anderzijds omdat de grond (klei/leem) te nat blijft ondanks een dakje / huisje om de palmen. Trachy's overleven hier ook niet in de volle grond :( Ik vind het zo zonde om palmen te verliezen in de winter.

Natuurlijk daardoor ook geen last van terugslag na de winter. Even wat vergelijkingsfoto's, foto's van van voor 2010 heb ik niet op deze pc staan dus vanaf 2010:

Vulcano in 2010, ik had 'm net in deze pot overgepot:
Afbeelding

foto van maart 2012:
Afbeelding

foto van augustus 2013:
Afbeelding

is inmiddels uit de pot gebarsten:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Jozef op 01 jan 2014 19:15

Als ik de foto's van schade en herstel zo eens bekijk overweeg ik de palm in de volle grond te plaatsen en af te wachten of er bij mij ook herstel gaat volgen, in ieder geval weer wat hoop dat het nog iets wordt met de Chamaerops.
Grtz Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor lapalmeraie op 02 jan 2014 18:15

Prachtige exemplaren Esther :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Rob op 03 jan 2014 01:41

Jozef schreef:Als ik de foto's van schade en herstel zo eens bekijk overweeg ik de palm in de volle grond te plaatsen en af te wachten of er bij mij ook herstel gaat volgen, in ieder geval weer wat hoop dat het nog iets wordt met de Chamaerops.
Grtz Jozef



Op een bepaald moment komt dat vertrouwen vanzelf Jozef.... met de afnemende ruimte in potten in je tuin gaan ze vanzelf de grond in moeten!
Bescherming is wat mij betreft niet echt een exacte wetenschap maar meer een lokaal ding. het is een kwestie van vinden wat voor jou werkt. Beginnen met Trachys, en dan is Chamaerops de second best voor buiten te proberen. Bovendien zijn ze redelijk geprijsd vergeleken met bijv Butia en zeker Jubeae en Rapidophyllum histrix, wat op zich andere kandidaten kunnen zijn voor buiten die ook bescherming nodig hebben.

Volgens mij heeft Carlo ook Chamaerops staan in Dongen, niet zo heel ver uit je buurt.
Ik heb er hier als sinds 2009 1 in volle grond. Heeft een jaar slecht gehad, maar doet het weer prima.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Jozef op 03 jan 2014 09:07

Rob, ik ga aankomende lente zeker meer experimenteren met palmen in de volle grond. Als zelfs een Canariensis de winter door kan komen met de juiste bescherming moet er wellicht meer mogelijk zijn? Zo heb ik nu een tweede olijfboom gekocht met de bedoeling deze in de volle grond te plaatsen. Ik heb ook meerdere oleanders, in de onverwarmde winterstalling hebben die zich prima staande gehouden in de afgelopen strenge winters, daarvan gaat ook een deel in de volle grond. Daar ga ik vast weer wijzer van worden.

Ik heb al zoveel geleerd van andermans reportages op dit forum. :thumb_up:
De Rapidophyllum Histrix ga ik onderzoek naar doen.
De Chamaerops gaat nu zeker de volle grond in..in navolging van Carlo.
Bedankt voor de tips.
Grtz Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor SVENNIE op 04 jan 2014 21:26

Zolang mijn humilis ietwat hanteerbaar blijft en ik er de ruimte voor heb, staat die in de winter binnen in een onverwarmde ruimte. De volgende stap is het overdekt terras achterin de tuin en als de plant echt te zwaar wordt gaat ie de grond in.
Buiten kan ik eventueel wel voor wat bijverwarming zorgen.
SVENNIE
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2013 14:15
Woonplaats: Schoten
7 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 jan 2014 22:08

Wat ik zo zie is dat bijna niemand op het forum een palm heeft van echt boomformaat, zeg 2-3 meter.

Misschien betuig ik me een beetje een Fariseër, maar ik vraag me af wat dan de meerwaarde is van het in volle grond planten van palmbomen? Ik doe net als Esther en maak met mooi weer een mooie lijn van palmpotten en zet die op een fraai plaatsje in de tuin. Gaat het een beetje vriezen dan maak ik van die potten (die inmiddels door het zonnetje lekker zijn gegroeid!) voor de winter mooie kamerplanten (of bij gebrek aan ruimte stal ik ze koud maar vorstvrij weg).

Er zijn dus een aantal redenen die ik kan bedenken om een palm in volle grond te zetten:

* je Trachy, Chamy, Washy of Rapy groeit de pan uit en is als 2 meter reus niet meer te houden in zijn pottie (potty)
* je hebt absoluut de ruimte niet in huis noch in de stalling om al die potten kwijt te kunnen

In alle andere gevallen zou ik zeggen: hou je exoten lekker in de pot en rijd ze met een karretje als het vriest naar binnen. Een dergelijk management beleid kan je een hoop geld, zorgen, geoetel met bescherming/lichtsnoer etc. besparen. Je bespaart je daarmee ook veel gezeur van de buren die het maar niks vinden om de hele winter uitzicht te hebben over al die rare tentjes en staketsels in je tuin. Lieve vrede met je buren is ook wat waard.

Ik ga wat dat betreft helemaal mee met Esther. :thumb_up:
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Rob op 04 jan 2014 23:36

Het grotere spul moet echt buiten - en voor de minder harde jongens gaan ze in stalling.
Potcultuur en binnenshuis heeft ook echt wel duidelijke nadelen - ik heb 2-3 jaar alles binnenshuis gedaan, en het is verre van ideaal. Koude kas is dan nog beter:
- Binnenshuis heb ik elke winter diverse plagen spint, wolluis en andere ellende agv de droge lucht....
- Palmen in pot zijn langzamer in groei en willen nog wel eens last hebben van waterlogging (natte voeten) met alle gevolgen vandien.
- Water geven is in de winter best een werkje (elke zaterdag 15 gieters van 10L hier).
- Als je eenmaal Butia, Jubaea of Sabal hebt die tegen de 2m lopen, dan begint vrouwlief te knorren dat ze de kerstboom niet meer ziet...
- Hoeveelheid speelt ook een rol: als je meer dan 400 palmen hebt dan is je huis meestal aan de kleine kant. Het gesleep van en naar stalling word pijnlijker dan het inpakken in-situ.

eea is echt 100% praktisch afhankelijk van de specifieke situatie. Als ik hier ene loods of kas had, dan deed ik het anders. Eea hangt bijv alleen al af van lokatie

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten