Chamaerops : langzaam palmboompje

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Dennis_S op 04 jan 2014 23:44

Esther heeft de grond niet waarin palmen blijkbaar kunnen overleven in de winter. En dat is een legitieme reden om niets in de vollegrond te zetten. Maar je vergeet dat de belangrijkste reden is dat palmen in de vollegrond veel meer groeikracht hebben dan exemplaren in pot. Om alle zorgen om water en voeding te geven maar niet te vergeten. Toch is dat de kern van de meesten hier, de hobby om exoten in de vollegrond te laten overleven. In een pot is dat geen kunst. Met alle respect, palmen in pot zijn mooi, maar de verzorging is relatief eenvoudig. Het inpakken en goed verzorgen, zelfs bijverwarmen in de vollegrond is pas een uitdaging. Dat niet iedereen daarin slaagt kan met beginnen met de hobby te maken hebben. Maar er zijn er genoeg die wel grote palmen in de volle grond hebben.

Een trachy ziet er niet snel goed uit in pot. Zal hooguit tien bladeren hebben, terwijl een uit de vollegrond gemakkelijk een kroon haalt van 25 tot 35 gezonde bladeren.

En dat geldt ook voor Chamaerops. Deze soort is niet eenvoudig een winter door te loodsen, maar als je eenmaal de goede modus voor jouw tuin en jouw plek hebt gevonden, is een vollegrondsexemplaar meer een blikvanger dan 1 in pot, met alle respect voor de mooie exemplaren (bijvoorbeeld van Esther!) die ik hier al wel voorbij heb zien komen.

Heeft GoudenHandpalm wel ervaring met palmen in de vollegrond of alleen met exemplaren in pot? Want dan zou toch wel duidelijk moeten zijn wat de meerwaarde is.

Je hebt wel ergens een punt, want in de vollegrond wordt vooral een trachy nu eenmaal zo groot dat er geen beschermen meer aan is. En dan raak je alsnog je plant kwijt. Erna van dit forum moet nu een grote washingtonia aan zijn lot overlaten omdat de palm nu echt te groot is geworden om te beschermen. En zo zijn er wel meer.

Ik vindt het echt een uitdaging om exoten in de vollegrond te laten overwinteren en geniet van de voordelen. Maar ja, de bouwesels moet ik en de buurt dan maar op de koop toenemen. Gelukkig vooral bouwsels in de achtertuin die niemand ziet. Maar diezelfde buren staan in maart tot en met november wel hier te genieten van al dat exotische spul in de vollegrond.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor s.janssen op 05 jan 2014 00:40

Misschien moeten we dit topic veranderen in ''Wat is het nut van onze hobby en verzameldrift?'' :D
Ik ben ook zo eentje die veel exoten in kuip hebt staan, ik ben van mening dat je met potten best een hele leuke tuin kan ontwerpen in combinatie met volle grond werk. Nu heb ik ook weinig keus omdat ik nog thuis woon bij mijn ouders kan ik alles wel in de volle grond gooien en over 3 jaar weer opgegraven. Tja, dan gaat de groei eindelijk echt beginnen, daarnaast heb ik de mogelijkheid niet tot verwarmen wat ik ergens ook wel een beetje onzin vind. Dat zou eventueel voor Phoenix of Chamaerops gaan en juist met die soorten wil ik wachten tot ik een eigen tuin heb.

Twee keer per week ben ik ook ruim half vuur bezig met alles controleren, na kijken van knollen, water geven etc. Dat kost nou eenmaal tijd, in combinatie met je studie maakt dat allemaal wat lastiger. Soms denk ik ook, waar ben je in godsnaam aan begonnen?
Betreft storen aan beschermingsbouwwerken denk ik dat mensen tegenwoordig ook wel heel snel wat te klagen hebben. Als het nou om 1 lange smalle koker gaat van een Canariensis en wat lichte beschermingen voor Trachycarpussen OKE. Maar je hele tuin vol bouwen met tentjes en lichtslangen gaat mij ook wel wat ver.

Welk persoon denkt er nou aan om palmbomen en andere exoten kosten wat kost (want dat doet het zeker) in ons klimaat goed te houden.. ;)

Ach, en in de zomer is het ook wel leuk! :D
Bijlagen
DSCF8609.JPG
DSCF8609.JPG (143.89 KiB) 3867 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor draco op 05 jan 2014 01:12

Een discussie over exoten in de volle grond of in kuip vind ik zinloos. Iedereen moet maar doen wat hem of haar het beste bevalt. Sylvan heeft in ieder geval een punt met betrekking tot de kans dat je gaat verhuizen. Wij verhuisden in 2006 onder achterlating van een mooie gevelkas en 2 flinke exemplaren Trachycarpus in de tuin. De palmen na zoveel jaren uitgraven achtte ik te riskant. De verhuizing van de verzameling kuipplanten, bamboestekken en talrijke opgegraven tuinplanten vergden 5 ritten met een grote vrachtauto. Hierdoor onderging de nieuwe tuin, aanvankelijk een kaal grasveld, al direct een flinke metamofose.
En ja ik verveel me dood in de winter, de kuipplanten staat beschermd in de kas, water geven is nauwelijks nodig en een thermostaat met verwarming houdt de vorst buiten de deur. Dit terwijl de ene na de andere vliegende storm de tijdelijke beschermende bouwsels belaagd met het bijkomend risico op uitval van de verwarmingssystemen. Welke model je ook verkiest, geen ervan is natuurlijk. Een mooie kuipplant opkweken is evenzeer een prestatie als het in leven houden van een dito exemplaar in de volle grond.
Bijlagen
verhuizing.jpg
verhuizing.jpg (118.63 KiB) 3863 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Dennis_S op 05 jan 2014 11:35

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook een aanzienlijke collecite kuipplanten, waaronder ook palmen. Kuipplanten zijn ideaal om gaten die in de loop van het seizoen in de tuin ontstaan op te vullen, blikvangers te creeren. Maar natuurlijk ook planten die geen centje kou verdragen, die ga ik zelf ook niet van kachels en draden voorzien. Maar wat deze hobby onderscheid van ander plantenhobbies is dat je probeert iets in de vollegrond te laten groeien wat hier eigenlijk kansloos is. Ik vindt het een grotere prestatie van iemand die een fraaie chamaerops in de vollegrond laat zien die daar al jaren staat dan iemand die een mooie in een kuip heeft. Even los van het feit dat de plant zelf in beide gevallen er goed uit kan zien. Niet iedereen denkt zo, maar dat maakt ook niet uit. We zijn allemaal liefhebbers.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor palmgek op 05 jan 2014 11:48

Interessante discussie!
Persoonlijk zie ik ook liever een palm in de volle grond staan. Simpelweg omdat ze in deze situatie onder optimalere omstandigheden groeien, wat ook vaak zichtbaar is in het uiterlijk van de palm. Een goede aanpak tijdens de wintermaanden is hier bepalend.
Echter het opkweken van een palm tot volwassen boom in een pot is een ander verhaal, en ook een totaal andere discipline. Hier gaat het veel meer om het creëren van een uitgebalanceerde situatie van voedingstoffen, watergift en standplaats. Iets wat in de volle grond veel meer een vanzelfsprekendheid is mits de stanplaats goed gekozen is.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor draco op 05 jan 2014 17:07

Een derde optie is kweken in de volle grond in een kas, zoals is te zien op de foto's gemaakt door Raf bij Canna Banana met overigens een prachtig exemplaar van Butiagrus. Bij GardenPalms staan enkele nieuwe introducties van Trachycarpus in de volle grond van de kas. Het verschil met de kuipplanten is daar wel zeer uitgesproken. Helaas is mijn kas voorzien van een dikke betonnen vloer. In grote kassen van botanische tuinen staan planten ook vaak in de volle grond. Als het dak is bereikt, zit er bij een palm vaak weinig anders op dan slopen. In Utrecht trof dit lot een 6 m hoge Howea forteriana en dito Trachycarpus. Hoe het daar de Cocos nucifera is vergaan, aanvankelijk in kuip maar daar met de wortels geheel doorheen gegroeid, is me niet bekend. Vanuit de Leidse Hortus verhuisde een grote uitgegraven Brahea armata naar het Tropicenter van Van der Arend. Vermoedelijk heeft deze uiteindelijk als kuippalm een nieuwe eigenaar gevonden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 jan 2014 17:37

De palmen van mijn Hortus Botanicus hier in Mokum vind ik mooier in de kuip dan in kas 9, de tropische kas, waar ze in de volle grond staan. Het een en ander zal wel te maken hebben met dat je in de kuip kan streven naar het " creëren van een uitgebalanceerde situatie van voedingstoffen, watergift en standplaats", iets wat in volle grond veel lastiger te bereiken is. Je hebt daar veel minder onder controle. Er loopt daar van alles door elkaar.

De plaatjes van Raf in topic viewtopic.php?f=9&t=12901 onderschrijven wat mij betreft deze stelling: de palmen in de kuipen van Petrivo zien er echt geweldig uit in vergelijking met de wat armetierige plantjes van Canna Banana (relatief gezien dan natuurlijk).

Petrivo bewijst weer eens dat je in de kuip geweldige palmen kweken kan. In de volle grond moet je het maar afwachten wat het wordt. Zeker in ons zone 8 klimaatje....
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor s.janssen op 05 jan 2014 17:53

Het is ook een kwestie van goede temperatuur, luchtvochtigheid etc. Palmen bij Petrivo moeten natuurlijk allemaal in top conditie zijn omdat deze planten voor de verkoop zijn. Ik neem aan dat hier ook goed gestookt wordt bij de tropische planten. Gelukkig heb ik van de zomer nog de enorme Jubaea chilensis van ruim 165 jaar oud die omgezaagd ging worden, vanwege de grootte en nieuwe inrichting van de klimatenkas. Dood zonde natuurlijk maar je hebt geen keus vrees ik.

Ik denk dat palmen en andere exoten het toch veel beter doen in volle grond, wat de reactie hierboven betreft zal dat meer aan hun manier van werken/bemesten liggen dan aan de planten zelf.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor palmgek op 05 jan 2014 18:29

s.janssen schreef:
Ik denk dat palmen en andere exoten het toch veel beter doen in volle grond, wat de reactie hierboven betreft zal dat meer aan hun manier van werken/bemesten liggen dan aan de planten zelf.


Dat vermoeden had ik ook, Sylvan. Overigens vind ik de planten bij Petrivo mooi en in goede staat, maar sommigen toch wel duidelijk kas/pot gekweekt. In de volle grond en de juiste omstandigheden is het allemaal net even meer!

Bovenstaande geldt in ons klimaat zeker voor een Chamaerops. Mits je bereid bent om hem gedurende de winter wat extra zorg te geven, beloont deze soort je in de volle grond met veel snellere en vollere groei.
Jammer genoeg gaat dit in NL niet voor alle palmsoorten op. De tropische soorten houd ik natuurlijk wel in kuip.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor draco op 05 jan 2014 19:52

De lichtcondities in kassen zijn voor veel palmen evident ongunstiger dan buiten en op onze breedtegraad is ook daar de lichtintensiteit voor veel (sub)tropische soorten niet optimaal. Aan de palmen bij Petrivo is aan sommige palmen duidelijk te zien dat ze al (te) lang binnen staan. Ik heb de gevolgen gezien van een langdurig verblijf in een zonnige kas bij Livistona australis en Brahea armata, terwijl buiten zelfs onder de schaduw van bomen Howea forsteriana kortere bladstelen ontwikkelt. Chamaerops humilis die rechtstreeks uit Spanje zijn geïmporteerd, ontwikkelen hier langere bladstelen en een zwakkere bedoorning.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten