Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 aug 2013 16:16

Aanplant begin 2009...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2012...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2013...

Afbeelding

Afbeelding



Aanplant begin 2011...

Afbeelding

Afbeelding

2012...

Afbeelding

De grootste (laatste) heeft schade opgelopen afgelopen winter door men eigen fout, is ondertussen al goed hersteld. De kleinste, die al het langst in volle grond staat begint serieus te groeien. Ik heb het dit jaar niet kunnen bijhouden maar blad 8 zal alweer ontvouwd zijn. Wat me vooral opvalt dit jaar is dat de stam heel dik is geworden, bladeren worden ook groter en ook meerdere tegelijk, korter op elkaar. Echte aanrader die armata :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Rob op 30 aug 2013 22:01

Mooi man! Houdt je hem alleen droog of verwarm je bij?

Gaat volgend jaar hier volle grond in.
Aankomende winter gaat ie nog een keer profteren van een nieuw winterverblijf samen met grote Butia, grote Sabal en nog wat ander groter spul zodat we tijdens de kerstdis de tafel kunnen vinden...
Ik heb naar het zich laat uitzien een oplossing gevonden voor mijn ruimte probleem: locatie in de buurt, 5-8° overwinteren tussen 1 nov en eind mei als het moet. Planten worden opgehaald, gebracht, verzorgd, gesnoeid, bemest etc...er stand een knots van een bak met volop bloeiende hedichium voor de deur tussen een partij musafolia's in bloei, dus qua expertise zit het daar wel snor ;) Woohaa! :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Sub T op 30 aug 2013 23:56

waaw! mooie reportage Dimi!
Ik wil zelf volgend jaar ook één palm in de tuin die ik wil voorzien van bijwarming. Ik denk dat het een Brahea armata gaat worden.
Die worden niet zo snel te groot om te kunnen inpakken volgens mij.
grtjs
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 31 aug 2013 06:54

Armata natuurlijk bij verwarmen Rob. Hij kan wat hebben maar zeker geen -15 zoals we de laatste winters eens geregeld kregen. Ik verwarm bij vanaf -5 of lager, dan hou ik de temp. rond het vriespunt. -3 en -4 blijft die gewoon krijgen en kan die makkelijk aan. Als hij maar heel droog staat en beschut. Langdurig -3 of -4 dan verwarm ik ook bij, duurvorst is ook schadelijk en eigenlijk nog erger dan strenge vorst :!: Ik bescherm ook op functie van helemaal geen schade te krijgen, dus ook geen beetje bladschade. Men planten moeten dus in top staat overwinteren en niet alleen maar overleven.

Zeker doen dan Sub T. Armata is niet zo moeilijk als je wat kennis van zaken hebt. Gewoon heel droog houden is de sleutel. en bij verwarmen zoals hierboven beschreven.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Dennis_S op 31 aug 2013 10:27

Prachtige rapportage inderdaad zeg! En wat een mooi exemplaar! volgens mij zijn er niet veel van die een dergelijk kunstje flikken! Mooi hoor!.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Hitch op 24 nov 2014 13:43

Ik zou wel eens een foto willen zien van je beschermingsconstructie zodat ik er zelf wat lessen uit kan trekken. Ik heb enkele jaren terug ook eens een exemplaar uitgeprobeerd in de volle grond en ook bijverwarmd. Hij zag er bij het uitpakken ok uit (wel wat geknepen blad). Toen kregen we een erg nat en fris voorjaar en de palm werd week na week lelijker. Na het uitpakken had ik een glasplaat over zijn kop gezet en nog eentje naar de ZO zijde om hem droog te houden en elk zonnestraaltje naar warmte te benutten. Midden die zomer had ik dan bij een voorzichtige controlepoging niet alleen de speer maar meteen ook het hele palmhart vast. Palm was RIP.
Blijft voor mij dus de vraag of er iets is fout gelopen tijdens de winter, dat het puur aan het kletsnatte en misschien te koude voorjaar lag of dat die glasplaten een vergissing waren omdat de palm zelf het t.o.v. de omgeving veel warmer had waardoor hij misschien wilde groeien maar de bodem nog te koud was om dit te kunnen doen en de omgeving te vochtig.
Alleszins bleek bij het willen verwijderen van de palm dat deze een immens wortelgestel had ontwikkeld het jaar daarvoor, en dit op slechts 1 jaartje.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Herman op 24 nov 2014 17:42

Misschien te laat in het najaar het afdakje geplaatst?
Reeds in oktober plaats ik een afdakje boven de Butia.
Droog moet de aarde zijn voordat de vorst toeslaat, wat men hier al aangeeft.
Misschien is het ook domme pech.
Laten we de verdere reacties afwachten, ben hier ook wel benieuwd naar, wat de reden zou kunnen zijn.
Herman
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Axel Amsterdam op 24 nov 2014 23:27

De drooghouders lijken gelijk te krijgen (prachtige armata Dimi).
Mijn armata heeft de afgelopen winter volledig open gestaan en is uiteindelijk steeds meer stil komen te vallen in de zomer. Uiteindelijk heb ik ingezaagd en de rotte vochtige plek verwijderd. Hij begon meteen weer hard terug te groeien. Ik geloofde er nooit in maar nu dus wel na de natte zachte winter.
Hetzelfde geldt voor de bougainvillea, onbeschermd en volledig in blad de winter doorgekomen. In de lente al het blad eraf en de hele plant dood. Wortels allemaal dood, zeer waarschijnlijk door de hevige regen. Zeker niet door de kou want een piepkleine afzonderlijke scheut met een mini wortelgestel aan de voet van de hoofdstam begon meteen weer terug te groeien in de lente.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Exotic Life op 25 nov 2014 11:21

Axel Amsterdam schreef:De drooghouders lijken gelijk te krijgen (prachtige armata Dimi).
Mijn armata heeft de afgelopen winter volledig open gestaan en is uiteindelijk steeds meer stil komen te vallen in de zomer. Uiteindelijk heb ik ingezaagd en de rotte vochtige plek verwijderd. Hij begon meteen weer hard terug te groeien. Ik geloofde er nooit in maar nu dus wel na de natte zachte winter.


Afgelopen winter was niet nat, althans niet zo nat als wij normaal zien. Afgelopen winter was voor onze regio's uniek namelijk zacht, zonniger als gemiddeld en ook droger als gemiddeld. Een combinatie die wij zelden zien in dit deel van de wereld.

Droog houden lijken inderdaad de beste resultaten te geven bij deze palm, en is kou dan ook niet direct een probleem.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Exotic Life op 25 nov 2014 11:24

Exotic Life schreef:
Axel Amsterdam schreef:De drooghouders lijken gelijk te krijgen (prachtige armata Dimi).
Mijn armata heeft de afgelopen winter volledig open gestaan en is uiteindelijk steeds meer stil komen te vallen in de zomer. Uiteindelijk heb ik ingezaagd en de rotte vochtige plek verwijderd. Hij begon meteen weer hard terug te groeien. Ik geloofde er nooit in maar nu dus wel na de natte zachte winter.


Afgelopen winter was niet nat, althans niet zo nat als wij normaal zien. Afgelopen winter was voor onze regio's uniek namelijk zacht, zonniger als gemiddeld en ook droger als gemiddeld. Een combinatie die wij zelden zien in dit deel van de wereld.

Droog houden lijken inderdaad de beste resultaten te geven bij deze palm, en is kou dan ook niet direct een probleem.


Correctie. Ik ziet net in de archieven dat het noordwesten en dus Amsterdam regio natste stukje Nederland was, en dus natter als gemiddeld.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten