Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Hitch op 25 nov 2014 12:57

Ja idd, vorig jaar is België van nattigheid en vorst bespaard gebleven (geen enkele ijsdag en ik denk 4 of 5 lichte vorstnachten terwijl het als ik het goed heb in Nederland zelfs heel even gesneeuwd heeft en alleszins toch ook harder en langer gevroren heeft.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 nov 2014 19:13

Hitch schreef:Ik zou wel eens een foto willen zien van je beschermingsconstructie zodat ik er zelf wat lessen uit kan trekken.
... 8< ...


Bij deze dan even wat foto's voor je opgezocht Michel ;) Krijgt elke winter een hokje en word alleen bij verwarmd bij strenge vorst (lees: nu -6 graden of lager, beginjaren iets eerder) of langdurige vorst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hitch schreef:... 8< ...
Ik heb enkele jaren terug ook eens een exemplaar uitgeprobeerd in de volle grond en ook bijverwarmd. Hij zag er bij het uitpakken ok uit (wel wat geknepen blad). Toen kregen we een erg nat en fris voorjaar en de palm werd week na week lelijker. Na het uitpakken had ik een glasplaat over zijn kop gezet en nog eentje naar de ZO zijde om hem droog te houden en elk zonnestraaltje naar warmte te benutten. Midden die zomer had ik dan bij een voorzichtige controlepoging niet alleen de speer maar meteen ook het hele palmhart vast. Palm was RIP.
Blijft voor mij dus de vraag of er iets is fout gelopen tijdens de winter, dat het puur aan het kletsnatte en misschien te koude voorjaar lag of dat die glasplaten een vergissing waren omdat de palm zelf het t.o.v. de omgeving veel warmer had waardoor hij misschien wilde groeien maar de bodem nog te koud was om dit te kunnen doen en de omgeving te vochtig.
Alleszins bleek bij het willen verwijderen van de palm dat deze een immens wortelgestel had ontwikkeld het jaar daarvoor, en dit op slechts 1 jaartje.


Wees maar zeker dat het fout gelopen is tijdens die winter. Het blad was geknepen zei je, dan weet ik al dat het goed fout zit. Als dan het blad ook geknepen blijft bij dooi dan mag je zeker zijn dat het blad sowieso dood is en bruin zal worden bij hogere temperaturen. Jou armata was dus al RIP in de winter. Echte schade word pas veel later zichtbaar bij palmen. Die glasplaat was geen vergissing en het nat voorjaar heeft hij ook niets van gemerkt want hij werd droog gehouden, dus dat waren niet de boosdoeners ;)
Droog houden is inderdaad het belangrijkste bij armata :!: , droge kou kan die heel goed verdragen, maar beschutting is toch ook belangrijk, dus een gesloten hokje, enkel een dakje zal niet voldoende zijn om schadeloos door een normale/strenge winter te raken denk ik.
Ik persoonlijk vind armata vrij makkelijk, ik heb er drie waarvan 2 al meerdere jaren in de volle grond. Nog nooit speerrot gehad bij een armata en was een van mijn eerste palmen. (= 6 winters ervaring)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor cvb op 07 apr 2017 15:33

hallo
mooie armata top
is ook een lieveling van mij en heb nu ook 1 in volle grond gezet op 30 cm hoge berg gemengt met lava en wortel stimulerende produckten en nu begint hij goed te vertrekken de speer begint te groeien,
nu voor de winter ga ik zoizo een afdak maken over geheel mijn dessert tuin en de palmen dan ook nog afzonderlijk inpakken, vorigjaar hebben we max -8 gehad in westvlaanderen, is dit dan nog nodig om de armata bij te warmen, of kan hij dit wel verdragen,
er zou geen wind aan kunnen en dan word de palm nogmaal met vliesdoek ingepakt,
cvb
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 29 apr 2016 08:48
Woonplaats: tielt west-vlaanderen belgie
10 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Mate op 07 apr 2017 20:33

Zo oud topic heropend, leuk om weer eens te lezen...

Cvb, ik zou hem de eerste winters wel bijverwarmen vanaf -5 ofzo. Als hij eenmaal een paar jaar staat, kan je dit verhogen. Ik heb mijn armata afgelopen winter niet beschermd en is goed gegaan. De vorige winters alleen droog. De horrorwinter met lichtslang eromheen maar die had ik te dicht op het groeipunt gezet waardoor io hem had verbrand. Gelukkig is hij erboven op gekomen. Het zijn sterke planten.

Groetjes.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor cvb op 13 apr 2017 11:46

oké dank je wel

normaal komt alles die in de desert staat overdekt dat is een overspanning van 2 op 5 m, en dan ga ik ook de zijkanten dicht steken ook mijn butia en oleander en agaves gaan daar ook onder, oké we zien wel hoe de winter komt, nu hopen dat hij goed groeit

mvg cvb
cvb
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 29 apr 2016 08:48
Woonplaats: tielt west-vlaanderen belgie
10 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Mate op 14 apr 2017 17:02

Moet goed komen met die tactiek. Good luck :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Jos Mannaart op 22 jan 2019 23:06

levendig topic :-) zijn er nog foto's van de Brahea armata??? :P :P :P :P
Ik lees op veel plaatsen dat het een zeer langzame groeier is maar op andere plaatsen lees ik dat ze wel aardig groeien.
Heb er hier wat gezaaid in september 2018 en ze komen erg onregelmatig op. op zich vind ik de groei tot op heden wel mee vallen. De eerste kiemers hebben een tweede blaadje nu. Moet binnenkort wel verpotten en daar schijnen ze dan ook weer niet blij mee te zijn.
Ook lees ik tot -13 dat zal vast niet in pot zijn maar toch best wel een laag temperatuurtje
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Folium op 21 mei 2019 22:52

Bedankt voor de vele tips hier mensen, heb zopas ook een behoorlijke Brachea armata aangeplant in volle grond en heb dat gedaan in een verhoogde border op een beschutte plaats waar hij veel zonlicht kan krijgen.
Zal zeker kijken om voor deze plant een constructie te voorzien waardoor hij de ganse winter droog zal staan, vanaf -4 zal ik kijken om een gloeilamp bij te hangen waardoor de koude wat geweerd zal worden. Kortom ik zal hem naar beste vermogen soigneren en hopen op een succesvolle verdere groei.
Heeft er iemand hier al een armata in bloei gehad ?
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Folium op 03 aug 2019 13:16

Dag Palmvrienden, mijn Brahea staat intussen al een paar maanden in volle grond op mijn verhoogde border met andere woestijn planten (yucca rostrata, Nolina nelsonii en agave americana's) .
Ik heb enkel water gegeven bij het aanplanten , daarna kregen ze alleen hemelwater.
Nu heb ik gemerkt dat de Armata de dagen na de hittegolf met 41 graden bruine bladeren kreeg aan de buitenkant.
Ik ben daarna toch wel uitgeflusht vijverwater beginnen uit te gieten rond de stam.
Ik had gedacht dat de Brahea Armata toch wel één van de meest hittebestendige palmen zou zijn, maar dat lijkt hier toch niet zo.
Andere palmen ( trachy's, washy's, Phoenix canariensis, jubaea chilensis) kregen wel op regelmatige basis matig tot ruime hoeveelheden water.
Wat is eigenlijk het best om mooie woestijnplanten te krijgen ?
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Brahea armata verschil na 3 seizoenen

Berichtdoor Folium op 14 okt 2019 18:54

Dit is hoe ik de Brahea Armata na zijn eerste zomer in volle grond heb ingepakt voor de komende winter, er is hier enorm veel regen gevallen de laatste weken dus hoop ik maar dat alles goed zal uitdrogen tegen de eerste vorst.

https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/ ... foto137160
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten