Bismarckia nobilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Bismarckia nobilis

Berichtdoor Aaron Denys op 30 maart 2014 14:03

Hallo,

Ik ben vanochtend naar Famiflora geweest en heb daar een mooie Bismackia nobilis op de kop kunnen tikken. Hij is ongeveer 130 cm groot. Ik ging eigenlijk achter een Washingtonia maar ze hadden er daar alleen van 2 meter stam of zo. Dat was net iets te groot voor mij. :D
Dus heb dan maar een Bismarckia meegenomen, ik vind het echt een hele mooie palm.
Maar na er hier een beetje over te lezen is het blijkbaar een moeilijke palm.
En ik heb hem misschien ook een beetje te vroeg gekocht, daar hij niet onder de 10°C mag.
Ik kan hem nu voorlopig, nu dat hij nog niet in een grotere pot zit, wel in de serre zetten waar het overdag nu wel 28°C komt en 's nachts niet onder de 10°C. Maar eenmaal in de grotere pot kan dat wel problemen geven. Ik kan hem moeilijk in de woonkamer zetten. :?
En als we in de winter de serre moeten opwarmen tot boven de 10°C dan kan dat wel eens heel moeilijk en kostelijk worden. Misschien kan ik hem wel in de garage zetten, maar daar zal hij dan weer niet genoeg licht krijgen.
Als er iemand een idee heeft, laat het maar weten alles is welkom.
Famiflora is trouwens zeker de moeite waard om eens te bezoeken ( het is nog maar open van vrijdag ).
Ze hadden er echt wel grote en mooie Dicksonia Antarticas staan.
Ook Chamaerops, Brahea, grote Washingtonias, Trachycarpus, Phoenix canariensis en roebelleni.

Groeten Aaron.
En hier nog enkele foto's van de Bismarckia,
Bijlagen
P3300388.JPG
P3300388.JPG (268.47 KiB) 6551 keer bekeken
P3300389.JPG
P3300389.JPG (284.68 KiB) 6551 keer bekeken
P3300394.JPG
de stam
P3300394.JPG (270.28 KiB) 6551 keer bekeken
P3300396.JPG
P3300396.JPG (281.34 KiB) 6551 keer bekeken
P3300395.JPG
P3300395.JPG (274.22 KiB) 6551 keer bekeken
P3300392.JPG
en ook de poes vind hem mooi
P3300392.JPG (293.33 KiB) 6551 keer bekeken
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Gouden HandPalm op 30 maart 2014 15:01

Proficiat met je prachtige palm, Aaron. Het is een prachtexemplaar.

Zou nog even wachten tot eind april/begin mei met het verpotten. Dan kan ze meteen naar buiten in haar nieuwe pot.

Beneden de 10 graden kan ze ook wel hebben, hoor. Als ze absoluut maar geen vorst krijgt. Hier in de Amsterdamse Hortus staat ook een knoeperd van een Bismarckia en die staat gewoon de hele winter in de koude kas. Onder de 3 graden begint de echte gevarenzone.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor erna op 30 maart 2014 16:18

hallo Aaron,

Mooie aankoop Aaron, wel heel goed oppassen bij het verpotten. De wortels mogen absoluut niet beschadigd worden.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor wim1960 op 30 maart 2014 16:27

Mooie palm Aaron,
Tja, je hebt niet de gemakkelijkste palm uitgekozen, maar wel een van de mooiste. Ik heb zelf drie zaailingen staan die erg langzaam groeien. Pas goed op met het verplanten dat je de wortels niet beschadigt. Je zult op het forum meerdere onderwerpen hierover vinden. De Bismarkia is een echte tropische palm die graag van warme temperaturen houdt. Je zult merken hoe warmer en zonniger deze palm staat, des te beter hij het naar zijn zin heeft. Overwinteren zul je toch op een warme plaats moeten doen. Zoals aangeven temperaturen zul je echt in acht moeten nemen. Zelf zou ik ze ' s winter nooit onder de 5 graden overhouden.Liefst wat warmer en op een zonnige lichte plaats.
Succes.
Gr. Wim
wim1960
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 06 jan 2012 15:58
Woonplaats: Panningen (Limburg)
17 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Aaron Denys op 30 maart 2014 20:40

Bedankt voor de reacties,
Het verpotten zal dus heel voorzichtig moeten gebeuren, ik hoop dat hij niet al te vast in de pot zit.
Na enig overleg hebben we besloten om hem nog even, en in de winters, in de woonkamer te zetten. Hij is toch al echt groot hoor dat zou je op de foto's niet zeggen.
Het is hier in de living bijna altijd boven de 20°C. Dus dat is al goed. Hij staat vlak bij de verwarming, en ik heb er zo'n potje achter gehangen met water in zo is de luchtvochtigheid ook wat beter.
Mag er eigenlijk geen enkele wortel breken, want dat word toch wel heel lastig denk ik. Maar het zou toch zonde zijn om hem te verliezen.
Heb nog enkele foto's van in huis, nu zie je toch wel hoe groot hij is.
Bijlagen
P3300397.JPG
en hij past bij het interieur, met zijn grijze bladeren.
P3300397.JPG (272.07 KiB) 6477 keer bekeken
P3300400.JPG
toch lijkt hij kleiner dan in het echt
P3300400.JPG (281.31 KiB) 6477 keer bekeken
P3300401.JPG
de spot is net goed gericht
P3300401.JPG (285.69 KiB) 6477 keer bekeken
P3300402.JPG
hij moet natuurlijk nog in een andere pot
P3300402.JPG (291.2 KiB) 6477 keer bekeken
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Dennis_S op 30 maart 2014 21:07

Prachtige palm op een prachtige plek! binnen overwinteren is echt veel beter en goed te doen voor zo'n licht raam!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Gouden HandPalm op 30 maart 2014 21:10

Bij het verpotten zou ik ook flink wat bloed- en beendermeel toevoegen aan de grond. Hou de grond luchtig en compostrijk en gebruik geen goedkope potgrond die na een aantal maanden in een ondoordringbare bonk verandert. Koop goede palmgrond.

Ze oogt namelijk wat uigeput en voedselarm. Dat komt door:

- de kleine pot
- de wortels die zich amechtig uit de pot drukken
- de winterperiode van rust
- een gebrek aan voeding

Zodra het warmer wordt moet ze flink veel water en voeding krijgen. Naast bloed- en beendermeel zou ik elke 14 dagen vloeibare koemest of vergelijkbare plantenvoeding geven.

Met een nieuwe pot en goede voeding zal ze er in de zomer weer stralend uitzien.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor draco op 30 maart 2014 21:12

Ik zou geen haast maken met verpotten, eenmaal in de 2 à 4 weken een gift vloeibare mest is voldoende om deze traaggroeiende palm vitaal te houden. Ik heb de Bismarckia jaren in de woonkamer gehouden onder een daklicht en nooit verpot. Over de luchtvochtigheid zou ik me ook geen zorgen maken. Deze palm groeit in open landschap en is goed bestand tegen droge lucht. Het is een sterke palm als je de juiste condities kunt bieden, warmte en licht.
Bismarckia is qua verzorging te vergelijken met Latania lontaroides de rode Latanpalm. Ik heb deze in de woonkamer met de bladeren tegen het plafond (een gevolg van te weinig licht). De palm staat al minstens 10 jaar in de oorspronkelijk pot van 25 x 25 cm in rode klei, is desondanks in prima conditie mede dankzij een maandelijkse mestgift en groeit gestaag.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Aaron Denys op 30 maart 2014 21:29

Bedankt voor de tips,
Ik heb een zak met mediteraanse potgrond meegebracht, zal het ook mengen met koemestkorrels en zand.
Heb er ook al aan gedacht hem in de pot te laten en zo dan in een andere pot te steken met aarde.
Dan zouden de wortels er misschien doorgroeien, maar dan zou ik hem niet moeten verpotten.
Is dit een goed idee of niet?

Groeten Aaron
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Devil op 30 maart 2014 22:00

gewoon boven de nieuwe pot houden en de pot open snijden en zachtjes in de nieuwe pot zetten en dan beetje opvullen. Opletten als je de grond aandrukt, beter wat te los dan te vast. Ook hebben ze veel water nodig de eerste week of weken als je ze verpot hebt.
Avatar gebruiker
Devil
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 06 okt 2013 23:24
Woonplaats: Overijse, Vlaams-brabant, belgie
10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten