Bismarckia nobilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor p e t e r op 31 maart 2014 21:45

Warm houden, niet onder de tien graden, lekker binnen overwinteren voor een zonnig raam, lekker verpotten


Ik sluit me hier bij aan. Beschouw hem eerder als een kamerpalm. Te warm (+28gr) gedurende een lange periode raad ik ook niet aan omdat je dan lange bladstelen gaat krijgen die vervolgens doorknikken (ik spreek uit ervaring)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor draco op 31 maart 2014 21:50

Aaron Denys schreef:Bedankt allemaal voor de tips,
Ik zal hem in een pot zetten van 50 cm hoog en 40 cm diameter.
Groter is nogal moeilijk omdat hij anders tegen het plafond zou zitten, hij heeft dan nog ongeveer 50 cm om te groeien. Maar tegen dan zijn we waarschijnlijk al een paar jaartjes verder. :shock:
Zou ik hem nu al mogen verpotten, met het mooie weer?
Groeten


Het weer is uitstekend voor verpotten. Kies de nieuwe pot niet overdreven groot, een paar cm onder de kluit en 5 cm extra diameter is voldoende in combinatie met goede potgrond. Poot de palm tegelijk wat dieper met de aarde gelijk of iets boven de stamvoet, zodat daar makkelijker nieuwe adventiefwortels kunnen uitgroeien. Gebruik liever een hoge smalle pot dan andersom. Palmen maken geen 'penwortels' voor zover dit begrip afkomstig is van hogere planten. Afgezien van de diepe kiemwortel die naderhand afsterft, groeien daarna alleen nog zogenaamde adventiefwortels vanuit de 'stambasis'. Deze groeien recht omlaag tot aan de potbodem waar ze in de rondte groeien. Aan de adventiefwortel groeien dunnere zijwortels. Diktegroei zoals bij dicotylen is afwezig.

Bij overwintering onder 10 °C heb je waarschijnlijk niet lang plezier van deze palm, die geheel ten onrechte in het segment kuippalmen terecht is gekomen. Ik heb deze palm 3 x gehad, 1 x in de woonkamer langdurig, daarna 2 x als kuipplant met overwintering bij 5 - 10 °C. Beide keren ging de palm ten onder aan stamvoetrot.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 maart 2014 22:08

Palmtalk geeft de Bismarckia nobilis zelfs een Zone 9b rangschikking, met als ondergrens -6 graden. Het kan dus zijn dat jullie palm eerder aan de natheid (in combi met koude wind) is bezweken dan aan koude an sich.

We moeten ons realiseren dat bijna alle palmen zone 10 (en hoger) palmen zijn, behalve de allom bekende Trachycarpus, Chamaerops, Sabal en nog een paar soorten. Zelfs de nu zo aangeprezen Archontophoenixen en Copernicia's zijn zone 10!

Toch proberen veel mensen met succes die palmen hier in leven te houden en niet alleen als kamerplant, maar ook zomers als buitenplant.

In veel gevallen gaat dat goed, maar je moet wel opletten met natheid, en soms met, wat Peter aangeeft, te hoog uitschietende temperaturen gecombineerd met te hoge pieken aan droogte. Die afwasseling tussen te nat en te droog nekt ook veel palmen, hier te lande, helaas.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor lapalmeraie op 01 apr 2014 08:52

Bij Trebrown staat 'm bij de test resultaten ook als "schade bij -1°C en dood bij -4,5°C".
Maar no-way dat ik mijn zelf gezaaide Bismarckia's aan zo'n temperaturen bloot stel :o
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor p e t e r op 01 apr 2014 20:01

Bij veel tuincentra's staat deze er nu erg slecht bij na een winter in de serre. Bij vele kan je de speer uittrekken en zijn het ten dode opgeschreven planten. Vorst zullen ze wel niet gehad hebben maar kapot zijn ze vaak wel.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Aaron Denys op 01 apr 2014 22:21

Heb dan toch dat geluk dat de speer vast zit. Maar ik denk dat dat wel niet veel problemen zal geven met de palmen die van famiflor komen, aangezien dat de winkel nog maar net geopend was.
Ze zullen dan nog maar net binnengebracht zijn. Het is een echte aanrader.
Groeten.
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor marinus op 15 jul 2022 01:49

Deze en andere topic's over Nob. met plezier gelezen
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor marinus op 15 jul 2022 09:51

3.jpg
3.jpg (75.08 KiB) 3563 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door marinus op 15 jul 2022 18:59, in totaal 1 keer bewerkt.
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor knalkop op 15 jul 2022 18:07

Ziet er mooi uit Marinus
knalkop
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
7 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor marinus op 18 aug 2022 11:22

Update
2.jpg
2.jpg (80.75 KiB) 3003 keer bekeken
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 24 gasten