Bismarckia nobilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor draco op 31 maart 2014 01:00

Devil schreef:gewoon boven de nieuwe pot houden en de pot open snijden en zachtjes in de nieuwe pot zetten en dan beetje opvullen. Opletten als je de grond aandrukt, beter wat te los dan te vast. Ook hebben ze veel water nodig de eerste week of weken als je ze verpot hebt.


De pot opensnijden ? Houdt de palm bij de basis vast en tik de pot eraf voor hergebruik. Opensnijden en een goede kuip vernielen doe je alleen als het anders niet lukt. De palm heeft na het verpotten niet meer water nodig dan ervoor; 1 x goed aangieten en erop letten dat de wortelkluit onder de verse (vochtige) toplaag niet uitdroogt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Devil op 31 maart 2014 01:07

omdat hij bang heeft om ze eruit te halen geef ik die tip. Een bismarckia elke dag water geven na verpotten helpt met het schok effect weg te krijgen :thumb_up:

Edit: ook best verpotten als het goed warm is.
Avatar gebruiker
Devil
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 06 okt 2013 23:24
Woonplaats: Overijse, Vlaams-brabant, belgie
10 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 maart 2014 08:24

Aaron Denys schreef:Heb er ook al aan gedacht hem in de pot te laten en zo dan in een andere pot te steken met aarde.
Dan zouden de wortels er misschien doorgroeien, maar dan zou ik hem niet moeten verpotten.
Is dit een goed idee of niet?

Groeten Aaron


Pot in pot zou ik niet doen. De palm moet zich namelijk met zijn wortels ook in de breedte kunnen uitbreiden.

Je kan hem wel in de pot laten als je hem voor de zomermaanden in de tuin wilt ingraven. Die methode gebruik ik ook veel voor niet-winterharde palmen. Dan kan ze zich tijdelijk met haar wortels in de tuingrond nestelen.

Maar bij gewoon verpotten nooit pot-in-pot methode toepassen, lijkt me.

Pas verder ook op bij het beschadigen van de lange penwortel. Daar zijn B.'s gevoelig voor.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor trance236 op 31 maart 2014 10:21

Deze palm kan weliswaar onder de 10 graden, ze gaan pas dood bij min 6, maar onder de 10 graden is niet fijn voor deze palm en laat hij merken door de bladeren paars/rood te maken, je kan om het makkelijker te maken als je hem in de winter binnen wil zetten in de serre ofzo, wikkel 1 of 2 fleece dekens om de pot, hou hem uit de wind, en versier de stam en bladeren met kerst ledjes, die stralen ook warmte af, maar onder 10 graden wel uit de wind houden!!
Ik heb meerdere palmsoorten zo groot gebracht, succes
trance236
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 dec 2012 18:37
0 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor lapalmeraie op 31 maart 2014 12:13

De Bismarckia is bij mij één van de laatsten die naar buiten gaat en altijd één van de eerste die weer naar binnen komt. Deze palmen houden totaal niet van kou. Buiten overwinteren (of in serre) ook mét bescherming is m.i. onbegonnen werk. Daarmee haal je nooit de benodigde temp. Het verkleuren is inderdaad een indicatie maar vergeet niet dat de paarse kleur maar héél langzaam weer wegtrekt. Dat zou zonde zijn van dat mooie witte blad.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Aaron Denys op 31 maart 2014 19:18

Bedankt allemaal voor de tips,
Ik zal hem in een pot zetten van 50 cm hoog en 40 cm diameter.
Groter is nogal moeilijk omdat hij anders tegen het plafond zou zitten, hij heeft dan nog ongeveer 50 cm om te groeien. Maar tegen dan zijn we waarschijnlijk al een paar jaartjes verder. :shock:
Zou ik hem nu al mogen verpotten, met het mooie weer?
Groeten
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Dennis_S op 31 maart 2014 20:46

Met alle respect, maar wat een topic met wat een tegenstrijdige tips! Als ik Aaron was, zou ik door de bomen het bos niet meer zien en niet meer weten wat ik moest doen!

Gelukkig zijn de goede tips al gegeven: Warm houden, niet onder de tien graden, lekker binnen overwinteren voor een zonnig raam, lekker verpotten (hoewel de mesttip van Draco en behoud in deze pot ook werkbaar is mits je verstand hebt van mesten) en als je dan toch verpot, gewoon nu doen en heel voorzichtig zijn. Geen bergen zien, maar gewoon voorzichtig verpotten. Succes!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor lapalmeraie op 31 maart 2014 21:25

Inderdaad Dennis, vond het zelf ook een redelijke warboel :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 maart 2014 21:35

Vond het eigenlijk wel duidelijk: een zone 10 palm die niet van koude houdt maar het wel kan hebben als het moet. Zo snel gaan ze nou ook weer niet dood. Dus hoe warmer hoe beter, maar dat is niet altijd realiseerbaar in Kikkerland.

Simple as that.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis

Berichtdoor Aaron Denys op 31 maart 2014 21:41

Ok bedankt,
Het is inderdaad goed om alles eens op een rijtje te hebben.
Ik zal gewoon doen zoals Dennis zegt. Dat was eigenlijk alles dat ik moest weten. ;)
Zal dan misschien nog eens foto's plaatsen van als hij in de nieuwe pot zit.
Groeten.
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten