Pagina 2 van 4

Re: Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 14 jun 2014 11:23
door Gouden HandPalm
Jammer dat het van die trage groeiers zijn, maar het is echt een geweldig mooie palm! En inderdaad lekker winterhard; kan ook wel een beetje natte winter aan.

Proficiat met je mooie palm!

Re: Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 14 jun 2014 11:33
door Dennis_S
Ik hoop dat die van mij toch ook een leuk formaat zal behalen. Mijn jubaea staat sinds 2009 als jonge plant in de vollegrond. De eerste jaren nauwelijks groei en af en toe wat bladschade. Maar naarmate de plant langer stond leek de plant meer aan te kunnen. SInds 2011 geen schade meer gehad ondanks de koude perioden. En de groei komt nu lekker op gang. Dit jaar zit ik zelfs al op twee bladeren en de derde begint. Zie hier een leuke serie foto's van de ontwikkeling. De lavendel onder de plant deed het niet zo gewelding en heb ik dit jaar vervangen door liriope.
juli 2011.JPG
juli 2011
juli 2011.JPG (277.87 KiB) 7192 keer bekeken
september 2012.JPG
september 2012
september 2012.JPG (278.69 KiB) 7192 keer bekeken
augustus 2013.JPG
augustus 2013
augustus 2013.JPG (267.02 KiB) 7192 keer bekeken
juni 2014.JPG
juni 2014
juni 2014.JPG (273.53 KiB) 7192 keer bekeken

Re: Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 14 jun 2014 14:43
door dimi
Dennis_S schreef:Ik hoop dat die van mij toch ook een leuk formaat zal behalen. Mijn jubaea staat sinds 2009 als jonge plant in de vollegrond. De eerste jaren nauwelijks groei en af en toe wat bladschade. Maar naarmate de plant langer stond leek de plant meer aan te kunnen. SInds 2011 geen schade meer gehad ondanks de koude perioden. En de groei komt nu lekker op gang. Dit jaar zit ik zelfs al op twee bladeren en de derde begint. Zie hier een leuke serie foto's van de ontwikkeling. De lavendel onder de plant deed het niet zo gewelding en heb ik dit jaar vervangen door liriope.
juli 2011.JPG
september 2012.JPG
augustus 2013.JPG
juni 2014.JPG




Hoe heb je deze beschermd gedurende de koudste periodes ?

Re: Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 14 jun 2014 17:40
door Dennis_S
Dak boven zijn hoofd en blad over de wortels! Absoluut droog houden en wortels vorstvrij houden. Ik verwarm niet.

Re: Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 15 jun 2014 11:31
door draco
Gouden HandPalm schreef:Jammer dat het van die trage groeiers zijn, maar het is echt een geweldig mooie palm! En inderdaad lekker winterhard; kan ook wel een beetje natte winter aan.

Proficiat met je mooie palm!


Ik vind Jubaea bepaald geen trage groeier. Trouwens als je al meer als 30 jaar palmen in kuip kweekt, heb je langer plezier van de trage groeiers. Deze Jubaea als kuipplant staat sinds de aankoop een jaar of 10 geleden voor € 80 in deze kuip en groeit met het jaar beter (sneller). Hij komt van Boevé, het inmiddels opgeheven bedrijf die de Jubaea rechtsstreeks uit Chili importeerden. Indertijd werd gezegd dat Jubaea ongeschikt zou zijn als kuipplant. Dat valt blijkbaar wel mee. Doorgaans valt het mij op dat palmen in kuip het beter doen naarmate ze niet te ruim staan opgepot en er een goede balans is tussen de het volume van de kroon en de wortelkluit. Voorkomen wordt zo dat de wortels te lang nat blijven.

Re: Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 15 jun 2014 16:55
door funeralroosjes
draco schreef:
Gouden HandPalm schreef:Jammer dat het van die trage groeiers zijn, maar het is echt een geweldig mooie palm! En inderdaad lekker winterhard; kan ook wel een beetje natte winter aan.

Proficiat met je mooie palm!


Ik vind Jubaea bepaald geen trage groeier. Trouwens als je al meer als 30 jaar palmen in kuip kweekt, heb je langer plezier van de trage groeiers. Deze Jubaea als kuipplant staat sinds de aankoop een jaar of 10 geleden voor € 80 in deze kuip en groeit met het jaar beter (sneller). Hij komt van Boevé, het inmiddels opgeheven bedrijf die de Jubaea rechtsstreeks uit Chili importeerden. Indertijd werd gezegd dat Jubaea ongeschikt zou zijn als kuipplant. Dat valt blijkbaar wel mee. Doorgaans valt het mij op dat palmen in kuip het beter doen naarmate ze niet te ruim staan opgepot en er een goede balans is tussen de het volume van de kroon en de wortelkluit. Voorkomen wordt zo dat de wortels te lang nat blijven.


Hoe doe je dit in de winter? zet je hem vorstvrij of mag hij (droge) vorst hebben als hij in kuip staat?

Re: Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 15 jun 2014 19:35
door peter 65
Zeer mooie plant ik hoop dat hij de winters aan kan

Re: Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 15 jun 2014 20:33
door draco
De palmen in kuip gaan hier in november de kas in zo ook deze Jubaea. Bij een heldere nacht kan het in de polder zo 8 - 9 graden vriezen. Vanwege beperkte kasruimte (een luxe probleem :mrgreen:) kan niet alles onderdak en blijven enkele Chamaerops en Trachycarpus buiten zolang het niet kouder wordt dan -5°C. Zonodig prop ik die dan tijdelijk in de garage.

Re: Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 16 jun 2014 09:47
door hexina
heel erg mooi!! :thumb_up:

Re:Jubaea chilensis

BerichtGeplaatst: 16 jun 2014 11:25
door lapalmeraie
Prachtige aanwinst.
Ook mooi te zien bij Dennis hoe snel het toch groeit.