Trachycarpus takil

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor PeterHoofddorp op 30 jun 2022 20:49

Dat is echt een mooie, Han. Zonde dat je m niet meer hebt.
Wat mijn trachy UNK betreft, ik ben niet overtuigd hoor. (was Rob ook niet, trouwens , toen hij hier was en de palm zag, toch? Rob?)
Deze palm is anders. Andere stam, andere setting van bladeren.
Kan best een fortunei zijn, maar welke sub variant? Ik denk zelf dat het wat anders is.
Het palmpje komt bij Tropicalcentre vandaan. Die hebben de palmpjes zo'n 10 jaar geleden zelf geimporteerd uit China, als T. fortunei Winsan, volgens de eigenaar.
Hebben vervolgens 10 jaar in de kas gestaan daar, wat de minder dikke stam waarschijnlijk verklaart.
Zou een jaar of 2 geleden in de huidige kuip geplant zijn.
Winsan is het in ieder geval niet. Wat wel is de question.
Het is best een mooi palmpje, groeit flink snel ook. Ik vind m mooi in pot, dus daar blijft ie ook.
Zal wel een deel grond in de pot tzt vervangen door goede nieuwe.
Ik kom er vast wel een keer achter wat voor variant het is.
Ondertussen geniet ik ervan. Hij is mooi!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor draco op 30 jun 2022 21:11

Ik heb wel moeite met al die verschillende typeringen van Trachycarpus fortunei. Met de golf van interspecies kruisingen binnen het genus die op ons af komt, wordt het er niet eenvoudiger op. Ik ben meer een 'lumper' ter onderscheid van de 'splitters'. Die termen leerde ik vroeger bij plantensystematiek. Splitters zijn taxonomen die eindeloze subindelingen willen maken terwijl 'lumpers' het simpeler proberen te houden. Bij de van oudsher gecultiveerde Europese dwergpalm Chamaerops humilis worden op basis van fenotypische verschillen, talrijke subspecies geduid. Slechts 3 daarvan worden officieel als variant erkent.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Rob op 30 jun 2022 22:08

Nee duidelijk niet overtuigd tav takil Peter.
Bovenstaand verhaal tav de kalende stammen is erg interressant en sterkt die overtuiging.

PS: winsan zie ik er ook niet in.
Misschien eerst eens verpot en een paar jaar vertroetelen, en dan nog eens zien.
Soms kom je er gewoon na jaren pas achter hoe het echt zit (denk aan mijn zgn archontophoenixen eigen zaai die dat dus absoluut niet zijn...)

Han, 100% lumper hier! Zeker inzake Trachycarpus, maar bij een aantal andere genera geld eigenlijk hetzelfde (Sabal om maar eens te beginnen, alles kruist zo ongeveer en de verschillen zijn echt niet zo groot....)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor draco op 30 jun 2022 22:40

Ik heb ook altijd oog gehad voor afwijkende fenotypes, al ervaar ik dat bij Chamaerops als lonender dan bij Trachycarpus. Door de toegenomen en massale kweek is de variatie in fenotype wel minder geworden. De afwijkingen trof ik vooral aan in grote partijen of bij weesplanten in een tuincentrum achteraf. Een duidelijk voorbeeld van een afwijkend fenotype bij Trachycarpus is de 'Winsan' als aanduiding voor een fortunei met cirkelrond blad. Maar uniek is dat ook niet. Bij toeval kwam ik in bezit van een princeps 'New Form' met 360° blad. Ook het blad van Chamaerops 'Cerifera' heeft hier de cirkelvorm.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor PeterHoofddorp op 01 jul 2022 00:19

eens Han.
Ik heb hier een overtuigende Winsan, inderdaad. Afgezien van het circelvormige blad is het een overigens normale Trachycarpus.
Heb hier ook een Nova met 360 blad.
Het blijft leuk, al die variaties.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten