Trachycarpus takil

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 09 jul 2014 04:46

Sub T schreef:Even checken of ik nog mee ben:

is het niet zo dat alle Trachycarpussen die voor een bepaalde datum verkocht zijn als "Takil",nu Trachycarpus sp. "Naini tal" moet heten?

Daarna waren er de vermeende takils uit Kumaon, deze heten nu Trachycarpus sp. "Kumaon"

En tenslotte is er de "echte" Trachycarpus takil, die uit Kalamuni komt? Maar nog maar enkele jaren op de markt is.

Correct me if i 'm wrong!! :thumb_up:

De enige echte Trachycarpus takil hier in Europa naar mijn tot een jaar of 6 geleden waren zaailingen van de oude Trachycarpus takil in Rome. En toen kwamen de planten van James.
Trachycarpus Nainital is T. fortunei, daar ooit ingevoerd door de Britten. Nainital was een hillstation van de Britten waar ze de hete zomermaanden doorbrachten wanneer het in het laagland rond de 40 graden wordt.

Alexander
Laatst bijgewerkt door Alexander op 09 jul 2014 05:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 09 jul 2014 04:49

Dejagere schreef:Doet me eigenlijk denken aan mijn Trachy die ik kocht meer dan 10 jaar geleden bij Pennicnk of zo uit het Brusselse.Ik kocht daar een zaailing die hij als zaad of zaailing naar eigen zeggen uit Nepal mee had.Betaalde toen een 25 euro of 30 euro voor plantje met de eerste echte bladeren.Hij noemde de soort een Trachycarpus takil 'Nepalesi' Ik heb hier ook Nainital en Takil .Takils hebben echt opvallende smalle bladsegmenten.

Daar zou ik graag fotos van willen zien, T. takil uit Nepal! Het klopt dat T. takil smalle bladsegmenten heeft.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 09 jul 2014 04:58

Sub T schreef:Hoi Alexander,

bedankt voor de toelichting, maar ik lees nergens iets over Trachycarpus sp. "Nainital",
de palm van Etienne voldoet toch aan de beschrijving van die soort/varieteit? Ze zouden stijvere bladeren hebben, een dikkere stam en een goede winterhardheid.
Hij heeft de plant destijds als "takil" gekocht, en op de site van gardenpalms staat te lezen dat planten uit die tijd voortaan als trachycarpus sp. "nainital" zouden moeten heten.
Of heb je je twijfels over de "betere" eigenschappen van Trachycarpus "Nainital" ten opzichte van de "gewone" fortunei? :) Ik heb er zelf nog niet veel ervaring mee, maar ik lees toch enorm veel goede ervaringen erover?

Hallo,

Ik ben in Nainital geweest tijdens mijn 2 reis naar India. Speciaal voor die Trachycarpus sp.Nainital. Ik heb alle exemplaren die ik tegenkwam gefotografeerd, en nauwkeurig bekeken. Waarna mijn conclussie was dat het Trachycarpus fortunei is. Door het andere klimaat daar zien ze er wat beter uit dan de vaak verwaaide T. fortunei in NW Europa. En de Engelsen namen allerlei planten mee uit Engeland om hun tuinen in de kolonie op te fleuren, in de koele hillstations vooral. Nu T. fortunei was al in de Victoriaanse tijd ruim vooradig in Engeland en kan daar ook zaad zetten zoals in Nederland. Of iemand heeft zaden uit China meegenomen en ze in India afgegeven of opgestuurd naar een tuinliefhebber.

Trachycarpus fortunei is in de 19 e eeuw zowel uit China als uit Japan naar Europa gekomen naar ik weet.

Alexander
Laatst bijgewerkt door Alexander op 09 jul 2014 05:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 09 jul 2014 05:05

Dejagere schreef:
asiantjen schreef:Jongens , kan zijn dat het een trachy is , ik heb hem destijds van James Verhagen ,toen ie juist begon met exotische palmen , hij kocht ook zaad op over gans de wereld , dus ik had er alle vertrouwen in ,
heeft er iemand nog zo'n oude Takil , jong was hij ook fijner van blad en het duurde toch 4 jaar eer hij een mooie stam maakte , nu knalt hij wel , is het 2de jaar dat hij bloem maakte :)

Etienne ;)

Ik heb nog 2 van die mogelijke Takils van James van 5 tal jaar geleden.De bladsegmenten zijn nog steeds zoals in het begin erg smal in vergelijking met alle andere die ik hier heb en minder weelderig van bladeren.Ik moet zeggen ik ben niet helemaal meer mee als iemand zegt na een bepaalde datum waren het wel echte takils.Weet iemand het antwoord op mijn vraag of de zogenaamde takils van bij James van een 5 tal jaren geleden nu echte takils zijn of niet?Niet dat ik me eraan erger maar ik weet toch graag wat ik nu in feite heb van James na 5 jaar(ze zijn in ieder geval sterk maar traag).Mocht ik nog moeten beginnen met aanplanten zou ik persoonlijk toch iedereen aanraden van nainital te nemen(vind alles overwogen de beste wegens dikke stam,snelle groei en forser uitzicht).

James was de eerste die met echte T. takil zaden kwam naar ik weet. Dus dat zijn de eerste echte T. takil, behalve dan die paar zaailingen van de T. takil van Beccari uit Rome. Deze palm is afgelopen November gesneuveld in een storm. Ik was toevallig in Rome en heb toen de resten gezien. Duidelijk een T. takil. Beccari had deze van Mount Thalkedar dus niet Kalamuni. Maar zag er eender uit als de T. takil uit Kalamuni. In November 2011 ben ik voor de 2e keer naar India geweest. Heb toen Nainital, Mount Thalkedar bezocht en Kalamuni voor de 2e keer. Ik ben toen een dag of 12 in het Kalamuni gebied geweest. Elke dag een ander stuk verkennen en daardoor een goed idee van de populatie gekregen. Dat was uit pure nieuwsgierigheid, niet uit comerciele belangen!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 09 jul 2014 05:11

Sub T schreef:Hoi Alexander,

bedankt voor de toelichting, maar ik lees nergens iets over Trachycarpus sp. "Nainital",
de palm van Etienne voldoet toch aan de beschrijving van die soort/varieteit? Ze zouden stijvere bladeren hebben, een dikkere stam en een goede winterhardheid.
Hij heeft de plant destijds als "takil" gekocht, en op de site van gardenpalms staat te lezen dat planten uit die tijd voortaan als trachycarpus sp. "nainital" zouden moeten heten.
Of heb je je twijfels over de "betere" eigenschappen van Trachycarpus "Nainital" ten opzichte van de "gewone" fortunei? :) Ik heb er zelf nog niet veel ervaring mee, maar ik lees toch enorm veel goede ervaringen erover?

Ik heb ook T. nainital hier staan tezame met T. fortunei. Die T. Nainital had in die koude winters een behoorlijke klap gehad. En een T. fortunei gekweekt uit Nederlands zaad had veel minder schade. Kan niet zeggen dat T. Nainital een betere sterkere palm is. Ik heb behoorlijk wat variatie in groeisnelheid, winterhardheid en blad gezien in zaailingen van gewone Trachycarpus fortunei. Het zaad had ik geoogst van T. fortunei in Wassenaar een jaar of 10 geleden.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor oktober07 op 09 jul 2014 11:29

Ik kocht in het verleden volgende palmen bij James en zijn echt toppertjes aan het worden :
Brahea Armata
Brahea Edulius
Butyia Yata
Chaemerops Vulcano
Takil
Jubea
Wagnerianus
Latisectus
Sabal Minor Louisiana
Trachycarpus Manipur
Denk wel dat hij mij in die tijd de echte heeft verkocht.
Sorry als er schrijffoutjes in de namen zitten.
Gr
Johan
oktober07
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 02 jul 2011 17:19
Woonplaats: Puurs ( belgie)
9 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Sub T op 09 jul 2014 14:02

Hoi Alexander,

bedankt, ik vind het fantastisch dat er iemand is die als liefhebber zonder commerciele belangen zulke expedities maakt en de ervaringen en foto's met anderen deelt. :applaus:

Ik wist niet precies of er in het verleden nu wel of niet takil(zaden) op de markt geweest zijn, ik probeer me sinds 2005 op de oude exoten mailgroep zoveel mogelijk in de hardere trachycarpussoorten te verdiepen, maar door de discussies destijds heb ik t.o.v. de takil altijd een afwachtende houding gehad, en verdiepte me meer in o.a. de princeps.

Jammer dat James niet meer actief is op de fora, en dat europalms er niet meer is, heb er altijd eens willen langsgaan maar mede doordat ik nogal afgelegen zit hier, ben ik er nooit geraakt.
Goed om te weten dat er op die manier dus toch al eerder takil geimporteerd is.


Wat erg dat die oude takil in Rome gesneuveld is! Dat was toch zo ongeveer de beroemdste trachycarpus die er was!
Maar de zaailingen hiervan, waren die dan eigenlijk een kruising met fortunei?

Ook interessant om jouw ervaringen met T. sp. nainital te lezen, ik kan me goed voorstellen dat wat de ervaringen hierover betreft, veel mensen maar al te graag een roze bril opzetten, en ik ben er zelf ook geen voorstander van om van elke bergflank een andere trachycarpus te gaan introduceren.
Maar toch, ook uit nieuwschierigheid, lijkt het me voorlopig toch nog interessant om ze nog even gescheiden te houden van de "gewone" fortunei? We zitten er nu toch mee...

Doordat tot nu toe de verschillende vormen en soorten nooit met velen tegelijk in dezelfde omstandigheden vergeleken worden moeten we het nog steeds doen met de individuele ervaringen die je leest op het internet, en de eigen ervaringen.

Hopelijk krijgt iemand met veel grond en goesting, en zonder een bepaalde soort te willen voortrekken, het eens in zijn hoofd om een "grote vergelijkende test" te verwezenlijken. :D
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 10 jul 2014 04:54

Sub T schreef:Hoi Alexander,

bedankt, ik vind het fantastisch dat er iemand is die als liefhebber zonder commerciele belangen zulke expedities maakt en de ervaringen en foto's met anderen deelt. :applaus:

Ik wist niet precies of er in het verleden nu wel of niet takil(zaden) op de markt geweest zijn, ik probeer me sinds 2005 op de oude exoten mailgroep zoveel mogelijk in de hardere trachycarpussoorten te verdiepen, maar door de discussies destijds heb ik t.o.v. de takil altijd een afwachtende houding gehad, en verdiepte me meer in o.a. de princeps.

Jammer dat James niet meer actief is op de fora, en dat europalms er niet meer is, heb er altijd eens willen langsgaan maar mede doordat ik nogal afgelegen zit hier, ben ik er nooit geraakt.
Goed om te weten dat er op die manier dus toch al eerder takil geimporteerd is.


Wat erg dat die oude takil in Rome gesneuveld is! Dat was toch zo ongeveer de beroemdste trachycarpus die er was!
Maar de zaailingen hiervan, waren die dan eigenlijk een kruising met fortunei?

Ook interessant om jouw ervaringen met T. sp. nainital te lezen, ik kan me goed voorstellen dat wat de ervaringen hierover betreft, veel mensen maar al te graag een roze bril opzetten, en ik ben er zelf ook geen voorstander van om van elke bergflank een andere trachycarpus te gaan introduceren.
Maar toch, ook uit nieuwschierigheid, lijkt het me voorlopig toch nog interessant om ze nog even gescheiden te houden van de "gewone" fortunei? We zitten er nu toch mee...

Doordat tot nu toe de verschillende vormen en soorten nooit met velen tegelijk in dezelfde omstandigheden vergeleken worden moeten we het nog steeds doen met de individuele ervaringen die je leest op het internet, en de eigen ervaringen.

Hopelijk krijgt iemand met veel grond en goesting, en zonder een bepaalde soort te willen voortrekken, het eens in zijn hoofd om een "grote vergelijkende test" te verwezenlijken. :D

Het is nieuwsgierigheid wat mij naar dat soort verre oorden trekt. Wilde nu wel eens het naatje van de kous weten. Dus daarom een tweede keer naar India gegaan in november 2011. En toevallig hadden die Trachycarpus takil veel zaden dat jaar. Ik zag ook de lokale zaadverzamelaars met volle zakken sjouwen. Niet wetende dat die zaden bij Herbert Riphagen zouden belanden. Hij was daar een maan na mij in december 2011. Heeft allicht al die berichten van mij in het verleden gevolgt. Wel grapig hoe die zaken lopen. Ook in Nainital was dat het geval met die Nainital palmen. Ik kan er niet meer dan T. fortunei van maken. Kennelijk zijn er weinig anderen die dit op eigen houtje zijn wezen uitzoeken. Of misschien zijn er maar weing avontuurlijk ingestelde planten/tuinliefhebbers.

Nu ik kan Munsyari met dat Kalamuni gebied aantraden als vakantiebestemming als je van spectaculaire natuur, bergwandelen en exotische flora houd. Wel buiten de regentijd die daar van juni tot eind augustus duurt. April is perfect voor de Rhododendrons en de herfst voor de herfstkleuren met combinatie van Trachycarpus takil om maar wat te noemen. En de spectaculaire Panchachuli Range op de achtergrond. Met bergen tot bijna 7000 meter een ietje hoger dan de Alpen...

Alexander

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 10 jul 2014 04:59

Wat betreft verschil in vormen tussen een plant in cultuur hier in Nederland en in het wild. Ik heb hier Crinum macowanii uit Zuid Africa nu in bloei staan. Maar het blad ziet er hier in Nederland anders uit dan in het oorsprongsland. Ik heb ze daar gezien in het Krugerpark. Een ook zaden meegenomen waar ik nu planten van heb. In Nederland maken ze niet gegolfd blad maar in Zuid Afrika wel. Daar is de lichtintensiteit echter veel hoger! Ook de bloemen moest ik nachecken op internet om zeker te zijn. En dat geld voor veel planten.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor rice op 10 jul 2014 10:28

Alexander schreef:Wat betreft verschil in vormen tussen een plant in cultuur hier in Nederland en in het wild. Ik heb hier Crinum macowanii uit Zuid Africa nu in bloei staan. Maar het blad ziet er hier in Nederland anders uit dan in het oorsprongsland. Ik heb ze daar gezien in het Krugerpark. Een ook zaden meegenomen waar ik nu planten van heb. In Nederland maken ze niet gegolfd blad maar in Zuid Afrika wel. Daar is de lichtintensiteit echter veel hoger! Ook de bloemen moest ik nachecken op internet om zeker te zijn. En dat geld voor veel planten.

Alexander


ja, interessant punt. Die trachycarpus takil bv lijkt in habitat ook wat blauwgrijs blad te hebben, of ze dat hier ook krijgen..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten