Trachycarpus takil

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Dejagere op 10 jul 2014 21:24

Alexander schreef:
Dejagere schreef:Doet me eigenlijk denken aan mijn Trachy die ik kocht meer dan 10 jaar geleden bij Pennicnk of zo uit het Brusselse.Ik kocht daar een zaailing die hij als zaad of zaailing naar eigen zeggen uit Nepal mee had.Betaalde toen een 25 euro of 30 euro voor plantje met de eerste echte bladeren.Hij noemde de soort een Trachycarpus takil 'Nepalesi' Ik heb hier ook Nainital en Takil .Takils hebben echt opvallende smalle bladsegmenten.

Daar zou ik graag fotos van willen zien, T. takil uit Nepal! Het klopt dat T. takil smalle bladsegmenten heeft.

Alexander

Ik heb toenemende bewegingstoornissen du foto nemen is niet meer voor mij(al 5 j trouwens).Maar bij facebook Dejagere Eddy bij foto eens kijken,deze met de wijnflles ervoor verkocht Pennick mij als Nepalesi.Ik heb al meermaals gedacht dat het een Nainital is maar ik heb nog verschillende Nainitals en die zien er iets anders uit.Misshien daar eens kijken;als het niet lukt om het te zien mag je het hier melden dan moet ik missschien iets aan mijn instellingen op fb wijzigen.Hoop dat je daar iets aan hebt.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Dejagere op 10 jul 2014 21:26

De takils van James hebben smallere bladsegmenten en groeien veel trager.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 11 jul 2014 04:38

Dejagere schreef:
Alexander schreef:
Dejagere schreef:Doet me eigenlijk denken aan mijn Trachy die ik kocht meer dan 10 jaar geleden bij Pennicnk of zo uit het Brusselse.Ik kocht daar een zaailing die hij als zaad of zaailing naar eigen zeggen uit Nepal mee had.Betaalde toen een 25 euro of 30 euro voor plantje met de eerste echte bladeren.Hij noemde de soort een Trachycarpus takil 'Nepalesi' Ik heb hier ook Nainital en Takil .Takils hebben echt opvallende smalle bladsegmenten.

Daar zou ik graag fotos van willen zien, T. takil uit Nepal! Het klopt dat T. takil smalle bladsegmenten heeft.

Alexander

Ik heb toenemende bewegingstoornissen du foto nemen is niet meer voor mij(al 5 j trouwens).Maar bij facebook Dejagere Eddy bij foto eens kijken,deze met de wijnflles ervoor verkocht Pennick mij als Nepalesi.Ik heb al meermaals gedacht dat het een Nainital is maar ik heb nog verschillende Nainitals en die zien er iets anders uit.Misshien daar eens kijken;als het niet lukt om het te zien mag je het hier melden dan moet ik missschien iets aan mijn instellingen op fb wijzigen.Hoop dat je daar iets aan hebt.

Trachycarpus takil nepalesi. Kon geen fotos ervan vinden. Die Pennnicks had zijn verhaal met wat goede habitat fotos kunnen onderbouwen. Maar heeft waarschijnlijk nog nooit Trachycarpus in de vrije natuur gezien...
Maar het lijkt me zeer plausibel dat Trachycarpus takil net over de grens ook in Nepal groeid. Alleen wel een erg lastig te bereiken uithoek van Nepal. Maar wel leuk om nog eens die kant uit te gaan. Het avontuur blijft nu eenmaal trekken. En daar moet ik toch wat verder voor weg dan de Hoge Veluwe...

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Herbert op 14 aug 2014 20:00

Dag Alexander,

Takils krijgen hier ook gewoon de blauwe gloed op de bladeren en de redelijke zilveren onderkant en natuurlijk de welbekende beharing aan stam en begin van de stengels. Dit zijn de meest kenmerkende eigenschappen van de echte takil kalamuni omdat dit de meest zuivere is in mijn ogen. Hoe verder van dit gebied hoe minder goed deze eigenschappen. (zoals bijvoorbeeld zaailingen van Beccari uit tuin van Rome of zijn eigen voormalige tuin) want die zijn afkomstig van thalkader of gehybridiseerd met fortunei's eromheen. sp. Kumaons hebben alleen de zilveren gloed aan de onderkant maar wel redelijke beharing. Nainital geen van dit en is gewoon een "bergfortunei" Zoals je weet was Gardenpalms reeds in 2005-2006 in bezit als allereerste van de echte takil kalamuni zaden. James heeft deze via een klant van ons gekocht en was dus niet de eerste ermee. Ook jij heb het gebied uiteindelijk kunnen vinden via google earth naar aanleiding van onze habitat foto's wat op dit moment een reden is om voorlopig de sp. Kumoan foto's nog niet te publiceren. Dit alles aan de hand van foto's reeds in 2008 en 2009 op forums uitgelegd met foto's. Helaas geloofden veel mensen mij niet. Inmiddels zijn er toch reeds zeer veel mensen die van alle 3 er een in hun bezit hebben en duidelijk de verschillen zien. We beschikken zelfs over veel info van winterhardheid gebaseerd over verschillende landen en meerdere winters aangezien Gardenpalms door geheel Europa afstuurd aan veel groothandelsklanten en Mypalmshop ook. Maw: alle takils verkocht als takils of takilzaad van voor 2006-2007 zijn nainitals
Herbert
Bedrijven
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 dec 2011 14:43
19 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Herbert op 14 aug 2014 20:06

Net even snel wat plaatjes geschoten (maar begon al minder licht te worden en dit zijn plaatjes zonder flits). Om het geheel wat duidelijker te maken
Herbert
Bedrijven
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 dec 2011 14:43
19 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Herbert op 14 aug 2014 20:41

plaatje van een sp. Kumaon. Duidelijk is de zilveronderkant (geeft de kleur af aan je vingers wat een normaal blauwachtige fortunei dus niet doet)
Bijlagen
close up kumaon stam.JPG
zilverachtige onderkant en beharing aan stengels
close up kumaon stam.JPG (64.43 KiB) 4500 keer bekeken
sp kumaon silver under.JPG
sp Kumaon met zilveren onderkant
sp kumaon silver under.JPG (62.91 KiB) 4500 keer bekeken
Herbert
Bedrijven
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 dec 2011 14:43
19 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Herbert op 14 aug 2014 20:42

nu wat takil foto's. De echte van kalamuni
Bijlagen
meest grote echte kalamuni takils (zaad 2006) die verkrijgbaar zijn.JPG
meest grote echte kalamuni takils (zaad 2006) die verkrijgbaar zijn.JPG (64.58 KiB) 4500 keer bekeken
takil kalamuni ook zilverachtig bovenop.JPG
takil kalamuni ook zilverachtig bovenop.JPG (61.67 KiB) 4500 keer bekeken
takil kalamuni veldje.JPG
takil kalamuni veldje.JPG (184.88 KiB) 4500 keer bekeken
Herbert
Bedrijven
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 dec 2011 14:43
19 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Herbert op 14 aug 2014 20:46

Het fenomeen van tussenvormen zoals tussen fortunei en takil (bv de sp. Kumaon) kennen we ook bij princeps zoals de princeps new form. Groeit harder dan de echte, krijgt grotere bladeren en is winterharder. Bijgaand plaatjes van een new form met 40cm stam. Deze maten hebben we inmiddels ook voor takil en sp. kumaon maar zijn nog niet in de verkoop. Op onderstaand plaatje is de meest linkse een stonegate princeps. Middelste een new form en rechts staat een oreophilus. Op de achtergrond zie je grotere manipurs staan (er tussen in staat een verdwaalde brahea edulis).
Bijlagen
links stonegatprinceps rechts princeps new form weer rechts oreophilus met manipurs op de achtergrond.JPG
voor de liefhebber. de linkse princeps en rechtse princeps new form zijn even oud
links stonegatprinceps rechts princeps new form weer rechts oreophilus met manipurs op de achtergrond.JPG (64.74 KiB) 4496 keer bekeken
meest grote verhandelbare princeps new form.JPG
deze plant is heeft volgend jaar stam 30-40. Meest grote verkrijgbare in de handel
meest grote verhandelbare princeps new form.JPG (62.12 KiB) 4496 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Herbert op 14 aug 2014 20:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Herbert
Bedrijven
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 dec 2011 14:43
19 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Eduard op 14 aug 2014 20:48

Mooi Herbert zo'n veld met T.takils, als ik dat zo zie heb ik het niet slecht gedaan met de zaailing in pot van 2012, heeft nu weer 2 nieuwe bladeren uitgegooid :fluiten:
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 aug 2014 20:49

Ik kan dit alleen maar bevestigen Herbert. Ik heb beide, afkomstig van jou natuurlijk ;) De Kumaon staat in volle grond, identiek met jouw foto's. Zowel beharing als kleur. Stam begint wel serieus dik te worden voor het formaat dat hij nog maar is. De Kalamuni staat nog in pot, nog lang niet zo groot als op jou veldje maar dat word die wel nog ;) Kleur is wel nog niet zo blauw, zal ook wel komen omdat het nog een jonge zaailing is.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten