Trachycarpus takil

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Herbert op 14 aug 2014 21:01

Dag Eduard,

Nee die van jou is inderdaad goed gegroeid. Maar vergeet niet dat de eerste echte takils door ons pas in 2012 of eind 2011 werden verkocht. Op dat moment werden dus altijd de grootste naar de klanten gestuurd en jij hebt dus straks inderdaad een van de grootste. Sp. Kumaons verkochten we al eerder. Het is inderdaad jammer dat er zoveel onduidelijkheid is over de takil. Voor ons (zolang nog niet bewezen is dat hij inderdaad winterharder zal zijn dan de fortunei) totaal geen commerciële palm. Groeit langzaam en is niet al te makkelijk. Het is daarom ook jammer dat we veel mensen op forums ons toen niet geloofden en ze weer eens dachten dat we er een commerciële reden voor bedachten. Mensen op forums hebben niet altijd door dat Gardenpalms leeft van de groothandel en het niet moet hebben van de tientallen planten die wekelijks verkocht worden aan collectors via bijvoorbeeld Mypalmshop. Als voorbeeld zijn de Phoenix roebelinni en de normale fortunei etc de moneymakers and turnover makers. Maar zoals altijd zeg ik maar. De waarheid komt vroeg of laat toch altijd boven tafel en eerlijkheid duurt het langst. Toch wil je niet weten hoeveel bla bla erover werd verteld toen we onze foto's op forums lieten zien. Voor mij een reden dat ik mezelf nog maar weinig laat zien op forums zoals bv EPS. Daar zitten mensen die vanachter hun bureau mij vertellen welke foto bv wel of niet echt is die we daar maken. Wat dat betreft is zover ik weet Alexander een van de weinigen geweest die ook echt in dat gebied uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar verschillende lokatie's. Ook hij werd in het begin op EPS niet altijd geloofd en er onstonden verhitte discussies. Nu nadat alles duidelijk is moeten we alleen nog wachten op een paar strenge winters voor eventueel een palm die sterker zou kunnen zijn dan de fortunei. In mijn tuin komen de Kumaons er in ieder geval al beter af.

herbert
Herbert
Bedrijven
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 dec 2011 14:43
19 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 16 aug 2014 05:06

Hallo Herbert,

Ik heb dat Kalamuni gebied ook via informatie van tropengarten.de kunnen lokaliseren. Dat was voor 2010 toen ik mijn eerste reis naar India en Nepal maakte.
Ik ben een liefhebber, geen comerciele kweker. En het ging mij vooral om het vergaren van kennis omtrent Trachycarpus takil en de ecologie. En ik wilde de palm in de vrije natuur zien. Daardoor bleek veel geschreven bronnenmateriaal op internet over T. takil niet waar te zijn! Zeker niet na 2 bezoeken aan het Kalamuni gebied.
Wat betreft Tropengarten, ik heb nu al een tijd contact met Michael Lorek. Hij is naast het Kalamuni gebied en Mount Thalkedar ook in het Badkot Forest geweest. Hij is ook 1 van de weingen die goede veldwaarneming hebben gedaan. Hij is verder ook in Nainital en Chaubattia Gardens geweest. Hij kwam ook tot de conclussie dat daar gewoon Trachycarpus fortunei staat. Moet ooit door de Engelsen als sierplant in Nainital zijn aangeplant. Het staat daar vol met niet inheemse sierplanten. En Engelsen waren 150 jaar geleden ook al verwoede tuin en plantenliefhebbers.

Ik ben zeer benieuwd naar habitat fotos van Trachycarpus ssp. Kumaon! Lorek vermeld slechts 1 inheemse Trachycarpus soort in Uttarakhand en dat is Trachycarpus takil.
Wat betreft de dikke zilverachtige waslaag onder het blad van T. takil van Kalamuni, bij de T. takil op Mount Thalkedar zat er ook een zelfde dikke waslaag. Maar daar staan ze onder altijd groene eiken en dan komt die zilvere gloed minder tot uiting dan bij een T. takil die bij een lage zon in Kalamuni is gefotografeerd.

Het is interessant om te zien hoe variabel die Kalamuni T. takil daar in de kas in Drenthe zijn. Allemaal de zelfde leeftijd en zelfde groeiomstandigheden zoals grond, vochtigheid, licht, temperatuur etcetera. Dan komt genetische variatie veel beter tot uiting dan bij een populatie in de vrije natuur. Er is nog veel wat we niet van T. takil weten!

Alexander
Laatst bijgewerkt door Alexander op 16 aug 2014 05:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 16 aug 2014 05:10

P.S. Als Herbert de ontdekker is van die Trachycarpus Kumaon, als het werkelijk een nieuw soort is dan moet die wetenschappelijk beschreven worden! En dan kan je naam vereeuwigd worden.
Zoals met Nepenthes vogelii genoemd naar Art Vogel die vroeger verbonden was aan de Leidse Hortus. Art had dat soort ondekt op Borneo.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 16 aug 2014 05:28

Van Lorek weet ik dat in Lavshal in een tuin een Trachycarpus takil en een Trachycarpus fortunei naast elkaar geplant zijn. Nakomelingen van die 2 palmen zouden dus hybriden zijn.
De Trachycarpus takil in Lavshal is een mannelijk exemplaar.

http://www.tropengarten.de/Pflanzen/tra ... takil.html

Als uit Lavashal dus hybride zaailing komen zouden die vergelijkbaar moeten zijn met zaailingen van Trachycarpus takil en T. fortunei uit de Beccari tuin in Florence en de Orto Botanico in Rome. In beiden tuinen staan T. takil en T. fortunei dicht bij elkaar dus kan er makkelijk kruising optreden. Nu in Rome is dat verleden tijd, daar is de oude T. takil in November 2013 gesneuveld tijdens een storm. Maar er staan daar nakomelingen van die oude T. takil aangeplant.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Alexander op 22 aug 2014 06:23

Op het EPS forum is ook al een discussie over die Trachycarpus ssp. Kumaon.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor henno op 10 sep 2014 21:57

Ik heb via Gardenpalms een sp. Kumaon en een Trachycarpus Takil.
Wat zijn de verschillen in deze palmen? puur de streek?

Ik heb de Trachycarpus Takil nu ca 1,5 jaar in volle grond en bijna geen groei gezien.
De Sp. Kumaon groeit echter redelijk bij mij nu ca 2,5 jaar in bezit in vollegrond maar groeit nog niet zo snel als een Trachycarpus Fortunei en Wagnarius.

Wat zijn bij jullie de resultaten qua groeisnelheid?
Avatar gebruiker
henno
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 16 okt 2012 19:35
Woonplaats: Gelderland - Veluwe
9 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor s.janssen op 10 sep 2014 23:53

Als beginnende palmliefhebber een erg lastig verhaal omdat je gewoon niet weet wat je wel en niet moet geloven. Ik ga er vanuit dat Herbert geen onzin verteld want die gaat echt zijn verdiensten op het spel zetten, wat hij zelf ook al zei: Vroeg of laat kom je er wel achter. Toch heeft de takil schade aangedaan dat veel verkopers zaad/zaailingen verkochten onder de magische naam takil en achteraf dit niet blijkt te zijn. Ik heb nog een artikel liggen over de takil van 5 jaar terug in Onder het palmblad, of dit een echte is heb ik geen idee van.

Tot nu toe is mijn ervaring dat het sterke palmen zijn, ik heb 2 kalamuni en 1 Kumaon (uiteraard afkomstig van GP) die zin's dit jaar in de grond staan. Ik heb het idee dat de kumaon een betere groeisnelheid heeft dan de kalamuni.

De tijd zal het leren! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor jann op 11 sep 2014 00:27

Dit palmpje heb ik een jaar of 5-6 geleden als zaailing gekocht onder de naam
Trachycarpus takil bij Mypalmshop, deze groeit heeel langzaam maar ik kan
er niet veel uithalen wat op de takil lijkt hij staat nu 3 jaar in de volle grond.

Hij heeft totaal niets geleden in de winters en dat zonder bescherming.

Jann
Bijlagen
palmpje 2.jpg
palmpje 2.jpg (259.66 KiB) 5185 keer bekeken
Avatar gebruiker
jann
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 31 dec 2012 01:05
Woonplaats: Nederweert
18 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Tim123 op 09 jan 2022 14:08

Hoe gaat het nu met de Trachycarpus Takil? Zijn er al grotere exemplaren die de moeite waard zijn om te delen? Ik heb er nu bijna 2 jaar een in de volle grond staan (Kalamuni) die zoals ook eerder beschreven weinig groei vertoont, maar vorig jaar februari zonder bescherming gemakkelijk overleefde.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Trachycarpus takil

Berichtdoor Dennis_S op 09 jan 2022 14:46

Ik heb een nog vrij klein exemplaar in pot staan. Maar ik heb begrepen dat de winterhardheid verre is van wat ervan werd verwacht. Meer vergelijkbaar met T. ukhrulensis (manipur). En die is bij mij in februari zwaar beschadigd. Jouw ervaring is dan wel positief. ik durf m nog niet uit te planten. Dus ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten