Trachycarpus princeps new form, hybride?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor draco op 12 jul 2014 18:49

Vermoedelijk zijn al veel liefhebbers van palmen bezweken voor deze fraaie nieuwe telg van het genus Trachycarpus. Dat zal zeker het geval zijn geweest tijdens het forumbezoek aan GardenPalms. Uiterlijk verschilt deze Trachycarpus princeps 'new form' niet zo veel van een authentieke (...) princeps.
Opvallende verschillen zijn er wel wat het groeitempo betreft. De 'new form' groeit beduidend sneller als de princeps en geeft vooralsnog geen blijk van de groeikuren die de laatste kan hebben en waar al het nodige over is gezegd. De 'echte' of 'originele' princeps links op de verzamelfoto oogt even oud als de 'new form' ernaast, maar is minstens een 5-tal jaren ouder. En dan is dit de best groeiende princeps in mijn bestand. Een viertal exemplaren van de 'new form', waarvan één uitgeplant, groeien vrijwel gelijk op. De karakteristieke bemeelde witte onderzijde is bij beide verschijningsvormen aanwezig. De uiterlijke verschillen tussen de beide 'species' zijn gering, individuele variaties buiten beschouwing gelaten. Met betrekking tot de oorsprong van deze new form wordt verondersteld dat het een kruising betreft tussen fortunei en princeps. De veronderstelde hybride princeps x fortunei ontleent kennelijk de meest gewenste eigenschappen van beide ouders, i.e. het uiterlijk van de 'voorname' princeps met de groeisnelheid van de robuuste fortunei.
Bijlagen
Trachycarpus_princeps_old&newform.jpg
Trachycarpus_princeps_old&newform.jpg (238.27 KiB) 11173 keer bekeken
Trachycarpus_princeps_hybride.jpg
Trachycarpus_princeps_hybride.jpg (204.53 KiB) 11173 keer bekeken
Trachycarpus_princeps.jpg
Trachycarpus_princeps.jpg (202.03 KiB) 11173 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor s.janssen op 12 jul 2014 23:08

Je hebt mooie exemplaren staan Han! Ja ik ben ook erg benieuwd naar de toekomst van deze fantastisch mooie palm en met name wat het precies voor een palm is. Ik heb er 1 uitgeplant in de voortuin en de ander staat nog in pot, eerst even kijken hoe diegene het doet in de volle grond.

@Han, zal een gewone princeps niet gekruist zijn met een T.nova vanwege de snelle groei van een nova?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Dennis_S op 13 jul 2014 00:12

Ik heb een 'New Form' in pot staan en die groeit momenteel even hard als mijn echte princeps. Beide hebben hun derde blad ontvouwen en staat het vierde blad op het punt om open te gaan. Ik vind verder ook dat ze op een aantal punten aardig op elkaar lijken, maar de 'New Form' heeft wel beduidend slapper blad. Dat heeft ie dan van fortunei, want mijn princeps heeft redelijk stijve bladslippen die nauwelijks knikken. Ik denk wel dat al ik 'New Form' in de volle grond zou zetten en hij eenmaal aangeslagen is, dat de groei dan vast veel sneller zal zijn. In pot vind ik dit al een prestatie. Toch is de overall looks van princeps fraaier dan de New Form is mijn mening. Maar een echt eerlijk vergelijk is het niet omdat bij mij de een in de vollegrond staat en de ander in pot.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 jul 2014 02:17

Prachtige exemplaartjes alweer Han :applaus:
Ik heb er twee in volle grond gezet dit voorjaar. Eentje zal mee profiteren van de winterbescherming voor andere palmen. De andere zal maximum een paraplu krijgen en staat ook in de schaduwkant. Ben vooral benieuwd naar de prestaties van diegene die weinig bescherming zal krijgen.
Verder vind ik ook dat deze snelgroeiende palm er sierlijker uitziet dan de echte princeps. Misschien verandert dat nog met volwassener te worden, bij mij gaat het over jonge plantjes iets minder groot dan op de foto's van Han.
Afgelopen winter hebben ze alvast buiten in pot overleefd maar het was dan ook geen echte winter ;) Hopelijk de volgende ook niet... :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor draco op 13 jul 2014 10:43

De princeps is wat mij betreft wel de primus interparus. Alleen heb ik deze tot nu toe als een nukkige soort ervaren. Misschien komt dit omdat het uit het wild verzameld materiaal (zaad) betreft. Bij wilde planten is de genetische diversiteit vaak groter als bij gekweekte geselecteerde rassen of klonen. Kruisingen zijn doorgaans weerbaarder, vergelijkbaar met het vuilnisbakkie. Het resultaat van een kruising kan mee of tegenvallen, een lelijk mormel (maar wel lief) of een schone mulattin.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor zezinho op 13 jul 2014 15:57

Heb mijn princeps new form hybride in maart na het bezoek aan Garden Palms onmiddellijk in volle grond gezet en ik moet zeggen dat ie hard gaat. Is nu aan zijn 5de nieuw blad bezig en speer 6 en 7 zitten klaar. Ook de stam is na 3 maand al duidelijk verdikt. De bladeren zijn duidelijk groter dan die van de gewone princeps. De onderkant is even zilverachtig als de princeps maar de bovenkant is gewoon groen, geen zweem van wax te bespeuren. Moet wel zeggen dat hij ondertussen al twee maal blauwe korrel heeft gehad en al tweemaal brandnetelgier.
Sinds ik mijn twee gewone princepsen in volle grond heb gezet (eveneens dit voorjaar) heb ik de indruk dat ook hun bovenkant wat groener is geworden dan bij de aanschaf (eind vorig jaar).
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor draco op 13 jul 2014 19:55

[quote="Waterboyke"]Prachtige exemplaartjes alweer Han :applaus: /quote]

Ik geef deze eer graag door aan Herbert Garden Palms die ons al dit verslavend mooi spul weet aan te bieden :happy_thai:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor JmC4c op 04 sep 2014 20:29

Ik heb al kennis gemaakt van enkele palmen via je topic's die je aanmaakt, Han.
Waardoor het automatisme is gekomen er enkele aan te schaffen.
Hier mijn pas aangeschaft exemplaar ;)
Nu heb ik hem nieuwe pot gegeven, en volgend jaar gaat hij de volle grond in.
Ben dus benieuwd wat de toekomst brengen zal ;)

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor lapalmeraie op 05 sep 2014 09:39

Prachtig exemplaar hoor JM. Wees er maar zuinig op. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor s.janssen op 06 sep 2014 00:10

Mooi exemplaar J-M! Wel klein stammetje zeg!
Ik heb hier eentje in de volle grond en de ander staat nog in kuip, eerst is zien hoe die ander de winter doorkomt :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten