Trachycarpus princeps new form, hybride?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Troy op 03 jan 2015 16:00

Bladweefsel bleek het beste dus donorplanten overleven gewoon. Maar back to topic inderdaad
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor PALMY op 06 jan 2015 16:29

Mooie plant van blad en kleur die Princeps Hybride. Toch zeker tegenover veel andere princeps exemplaren ik al ooit gezien heb of toch beweerd word een princeps te zijn met heel weinig en amper princeps kenmerken. Enkel vind ik het jammer dat hij zoweinig tot amper geen blad vertoont in de aangroei tegenover de enige echte princeps.
Toch duidelijk een verschil tegenover de echte princeps maar mischien een voordeel voor de exotenliefhebbers die nog geen princeps hebben en weinig geduld hebben om een echt exemplaar op te groeien , Echte exemplaren zijn nog steeds amper te vinden op de markt waarbij je nog eens heel veel geduld moet hebben want de groeisnelheid is maar supertraag. Hierbij een foto van oudste princeps in mijn collectie , Dit exemplaar is ondertussen al 13 jaar oud.
Bijlagen
WP_20141205_09_12_18_Pro.jpg
Mijn grootste princeps in mijn collectie
WP_20141205_09_12_18_Pro.jpg (297.81 KiB) 5236 keer bekeken
WP_20150106_12_57_25_Pro.jpg
Duidelijk een mooie opgroeiende stam
WP_20150106_12_57_25_Pro.jpg (249.23 KiB) 5236 keer bekeken
PALMY
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 jan 2015 12:49
2 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor s.janssen op 06 jan 2015 22:56

Dat is een serieus exemplaar al!!! :)

Doe je nog iets speciaals aan winterbescherming of laat je de natuur zijn gang gaan?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor PALMY op 07 jan 2015 00:28

s.janssen schreef:Dat is een serieus exemplaar al!!! :)

Doe je nog iets speciaals aan winterbescherming of laat je de natuur zijn gang gaan?


Hallo

Nee hoor , ik doe verder al jaren niets speciaals van bescherming met deze princeps.
Het is een grote tunnelserre waarbij de 2 poorten zowel zomer als winter altijd vol openstaan.
Omwille hij geplant is in een grote tunnelserre is hij op deze manier wel tijdens de winter beschermd van overvloedig regen op zijn dak wat kans op speerrot voorkomt. Maar anders vriest
het evenhard buiten als binnen in de serre tijdens de nachten. Dit was mijn grootste exemplaar , heb
ook nog iets kleinere formaten staan. Dit was ooit een zaailing van de eerste aantal zaden die geimporteerd werden vanuit azie. Toen hem klein was heeft hij altijd in een pot opgegroeid maar na een aantal jaren en bepaalde grote voelt een princeps zich precies niet goed in een pot. Ik dacht eerst toeval of doe ik iets verkeerd maar nee hoor ook bij andere princeps exemplaren kwam na tijd idem hetzelfde verschijnsel en probleem voor dat ze precies aan het afsterven waren. Waarom weet ik niet. Mischien heeft het te maken met het wortelgestelte die zich na ouderdom niet goed voelt in een pot. Ik weet niet of dit voorkomt bij andere princeps exemplaren maar bij de echte of ook wel de princeps real one genoemd heb ik vaak door de jaren heen dit probleem meegemaakt.
Mijn advies is gewoon als dit probleem voorkomt de palm zo snel mogelijk van zijn leiden uit de pot lossen en planten in de volle grond voor hij het helemaal begeeft.
Hierbij nog een foto van een echte princeps die voorlopig nog in pot staat , Het stammetje is ongeveer een 10cm groot die op de foto niet goed zichtbaa is en precies wat dieper verborgen lijkt in de pot door de dikke laag keien erond , Zoals je ziet aan de bladeren op de foto is het alweer onmiddelijk duidelijk dat dit exemplaar om een echte princeps gaat.
Bijlagen
WP_20150106_12_57_50_Pro.jpg
WP_20150106_12_57_50_Pro.jpg (251.88 KiB) 5205 keer bekeken
PALMY
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 jan 2015 12:49
2 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Jozef op 07 jan 2015 11:25

Hoi Palmy, wat een schiterende plant is je grootste exemplaar. Ik heb een kleiner exemplaar die ik direct in de volle grond heb geplaatst. Na het lezen van je verhaal denk ik dat dit waarschijnlijk de juiste keuze geweest. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor PALMY op 07 jan 2015 12:06

Jozef schreef:Hoi Palmy, wat een schiterende plant is je grootste exemplaar. Ik heb een kleiner exemplaar die ik direct in de volle grond heb geplaatst. Na het lezen van je verhaal denk ik dat dit waarschijnlijk de juiste keuze geweest. :thumb_up:
Gr. Jozef


Hallo Jozef

Wel opletten voor speerrot hoor ! Want als jouw exemplaar om een echte princeps gaat is deze vrij gevoelig voor speerrot ook al mag de princeps wat aardig vorstbestendig zijn is het nog steeds opletten geblazen. Hij is niet zo moeilijk te overwinteren in volle grond maar maak zeker dat er een mooi ruim mooi dakje bovenstaat tijdens de winter , Zeker niet volledig inpakken want anders heeft hij ook speerrot , bij Het overwinteren van een princeps is het belangrijkste dat er geen overvloedig regen op zijn kop valt.
Heb je toevallig een foto van je princeps ? ik ben wel nieuwsgierig geworden naar jouw exemplaar.
Dan zal ik onmiddelijk zien als het om een echt exemplaar gaat of niet.

Mvg Palmy
PALMY
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 jan 2015 12:49
2 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Jozef op 07 jan 2015 12:10

Hoi Palmy, ik heb er een doorzichtige paraplu boven staan en vliesdoek eromheen gewikkeld.
Ik zal zometeen eens kijken of ik in staat ben om een foto te maken. (Geveld met buikgriep)
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor PALMY op 07 jan 2015 12:23

Jozef schreef:Hoi Palmy, ik heb er een doorzichtige paraplu boven staan en vliesdoek eromheen gewikkeld.
Ik zal zometeen eens kijken of ik in staat ben om een foto te maken. (Geveld met buikgriep)
Gr. Jozef


Hallo Jozef , vliesdoek is ok zolang het maar niet ingepakt is in gesloten plastiek want anders gaat hij rotten of ook speerrot krijgen en het zijn niet echt precies goedkope exemplaren als je er een vind. Ik heb al veel extreem hoge biedingen aangeboden geweest voor mijn grootste princeps maar van deze kan ik toch precies moeilijk afscheid nemen.
PALMY
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 jan 2015 12:49
2 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor Jozef op 07 jan 2015 12:28

Afbeelding
Afbeelding

Beetje warrig plantje vanwege het net verwijderde vliesdoek. Is het een echte princeps?

Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps new form, hybride?

Berichtdoor PALMY op 07 jan 2015 12:43

Hallo Jozef

Dat is ook al een hele mooie plant aan het worden , aan het bladvorm en lippen te zien gaat jou exemplaar wel om een echte princeps , onderkant mooie witte laag , enkel de bovenkant van het blad is van mijn exemplaren meer witter dan jouw exemplaar , maar dat kan te maken hebben dat jouw exemplaar volledig buiten staat in volle grond en de mijne in volle grond in open serre. Met andere woorden mijn exeplaren krijgen altijd een gefilterde zon zonder uv stralen. En ik ben er bijna 100% zeker van dat dit de verklaring is waarom mijn exemplaar meer witter aan de bovenkant van de bladeren is. Heel mooi exemplaar en proficiat een echte princips in je collectie te hebben.
Ze zijn echter heel zelfdzaam en goed voor zorgen he !!!
Mocht je raad willen of er problemen mee hebben mag je me altijd contacteren.
PALMY
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 jan 2015 12:49
2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten